Annons

Re: Behöver råd :-) URGENT

16
Jag ska byta koppling på Santa Fe 2,0 Diesel sen 2002 model.
Enligt bet.eckningen på växellådan ska det vara, den senare modellen av koppling "singel disc"
Bilen har gått 12 000 mil och dragit släpvagn med lass.
Den började "slira loss" på 4 & 5 växel!

Jag har i det närmaste fått loss den ur motorn men, det tycks som man måste ta isär "transaxellådan" först d v s tömma den på oljan och öppna den på H sida
"gå in i den" som det nu är är växellådan bara ute 10 mm.

Har ni något bättre förslag, eller ge mig en hint hur det bäst kan lösas!
Är tacksam för snabbt svar

Mvh,

Stig
Annons

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

17
Har du tagit bort kopplingsarmen ovanpå lådan? (sitter mellan kopplingsaxel och slavcylinder) den måste plockas bort.

Sen brukar jag lämna fördelningslådan kvar när jag river lådorna på dom där. Bara lossa alla 14mm bultar som håller fördelningslådan mot växellådan. (En bult till motor/växellåda är jävligt dum att komma åt när man gör så och lätt att glömma bort.)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Råd för att ta ut koppling :-)

18
Tack för svaret!

Kopplingsarmen var borttagen!

Jag har delat växellådan från motorblocket vid svänghjulskåpan - 17 mm + 14 mm bultar, runt om. En 17 mm bult har jag bara skruvat ut 10 mm, sedan tar den mot transferlådans övre kant. Satt väldigt besvärligt till fick slipa till en 17 mm blocknyckel och sedan kapa till en öppen nyckel efter som det var för trångt.

Jag undrar om du menar att jag ska separera vid svänghjulskåpan /växellåda?
Där sitter väl packning och tätningsring och då skall den väl tappas på olja?

Andra hints som jag bör veta?

Tack för du tar din tid!

Mvh, Stig

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

20
Hej igen!

4 bultar som håller transaxellådan mot vx-lådan är borttagna ser att den sitter på styrpinnar är det något annat som håller den.
Den går ej att separera!
Kanske en missuppfattning av mig!
Ska den inte separeras, vid det första bultförbandet, bakom motorn, alltså vid svänghjulskåpan för att ta bort eventuellt svänghjul och kopplingspaket?
Separerar den vid det andra bultförbandet svänghjulskåpa / vx-låda, börjar det läcka olja.
Som jag tidigare har nämnt, bult så har den glipat 10 mm vid motor/kåpa, men en som håller allt samman nu er bult, transferlådans övere kantför 17 mm öppen nycker, men den får ej för ytterligare öppning, den tar emot transaxellådans yttre hölje.
Kan man få tag på någon, skiss på det hela.(Reservdels katalog)
Allt detta ger mig huvudbry.

Stig

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

21
Nä dela motor och sprängkåpa inget annat. Sen har du rätt i att fördelningslådan sitter på styrpinnar. Sen är det en lös hylsa på axeln där emellan men den kommer du märka, är den lös så ska den vara det, bara att skjuta tillbaka den in i fördelningslådan sen.

17mm bulten brukar vara rätt trixig, den brukar vara lös då den är fullt ute och inte går att få ut nå mer, i nåt fall har man fått särat på lådan litegrann så bulten följer med in igen så man kan dra dom där sista varven så den släpper, om du förstår hur jag menar.

Inget roligt jobb det här om nån undrar, det är tungt slitigt och trångt!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

22
Jag har fått ut kopplingen, som var tämligen sliten. Upptäckte också att tryckplattan hade blivit konvex 2-3 mm och blå så även svänghjulet yta och det fanns knappt 1 mm av lamellerna. Är det en singelmass koppling när den delen som sitter i svänghjulet har en platta som är fjäderbelastad för mjuk start?

Jag hade tänkt byta ut hela paketet med svänghjul, kollade med "skruvat" som har hela satsen art.nr 37242 och kostar sek 2091:-
Tror du att det bör duga?
Umbrako torx bultarna som höll fast svänghjulet var ju "locktaitade" det ska väl också göras-
Ska dessa bultar användas även vid ny montering eller bytas ut till nya bultar med sexkantshuvud?
Är det något annat som jag bör beakta?

MVH
Stig

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

23
Single mass svänghjul = Inga rörliga delar, gjort i ett enda stycke.

Dual Mass svänghjul = Dubbel masse svänghjul, har en stor tung fast del och själva friktionsytan mot lamellen är rörlig och fjäderbelastad på nåt vis, det är den plattan/mekaniken som brukar bli sliten och då ska hela kopplingen byggas om till single mass.

SMF = Single mass flywheel

DMF = Dual mass flywheel
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

25
Hej!
Kapar tråden lite.
Håller på att dela motor på en HYUNDAI SANTA FE 2,4 GLS men får inte den att separera mellan motor och växellåda.
Har tagit ur bägge drivaxlarna.
Kopplingsarmen som sitter ovanpå ska tas bort? Har skruvat bort allt tror jag. Se bild
Fördelningslådan ska separeras men där får jag inte bort den. Hittar inga mer skruvar att ta bort. Är det här felet ligger?
Tacksam för alla svar och frågor för komplettering.
Anders
Bilagor

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

26
Fördelningslådan kan sitta kvar men du har en bult inklämd mellan motor och fördelnings låda som håller ihop sprängkåpan med motorn, väldigt svår att se och är inte rolig att lossa om man väljer att ha fördelningslådan kvar, tror det va 17 eller 14mm skalle på bulten.

Annars är det inte så svårt att lyfta ner fördelningslådan heller, kan ha blirvit lite rost på splinesen på hylsan som sitetr mellan motor och fördelningslåda men med ett brytjärn och lite envishet så brukar det inte vara några problem.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Vi behöver råd! Ska titta på santa fe idag :-)

27
HallÅ Alla!!

Ser att denna tråd har några år på nacken, men kanske man kan väcka den till liv igen. Ja gör ett försök..

Har varit å tittat på en Hyundai Santa Fe 2,4 Nordic -06 Men kom ut i trafiken -05

Kamrems byte för 2000 mil sedan.

Kändes super fin att köra!
Men sen har ja/vi läst om denna koppling..
Är det något vi bordentligt oroa oss för?

Och vad skulle ni ge för bilen?