Annons

Bättre ljud i stereon?

1
Tycker orginalstereon låter riktigt uselt men köpte/valde ändå det eftersom jag ville ha en integrerad front och rattknapparna, plus att ingen då gör inbrott för att sno den...

Vad kan man göra åt ljudet nu efteråt? Vad har ni gjort? Vad kostade det?

Funderar på att byta ut de 4-dörrhögtalarna (och diskanterna kanske) och montera in en baslåda i skuffen också.

Jag är absolut ingen audiofil men vill kunna spela högt med bra/mycket bas. Är van med Volvos fabriksmonterade Premiumsystem och det låter i mina öron riktigt bra.
Annons

2
Hej Para!
Jag har en Clarion, med de sex originalhögtalarna, och jag tycker det låter alldeles utmärkt! Jag är nog lite "ljudfreak", och vill gärna ha bra kvalitet på ljudet...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1126
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=701
Kanske dessa trådarna kan ge en liten fingervisning...
Men OK, jag hade först prövat med en relativt billig, men bra "vanlig" bilstereo, istället för att byta högtalare, för dessa originalen är det säkert inget fel på. Fast en "GAS-bas" i skuffen är nog inte fel, nej... :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Var inne och pratade med dem på BRL idag. Beställde nya dörrhögtalare (infinity) fram och bak +diskanter samt en aktiv 10" Baslåda (GAS). Tyvärr tar det 2 veckor innan dom kan installera det....

5
Vill bara säga mycket välkommen till forumet, Danne_gg! :D
(Är också lite nyfiken på hur det skulle komma att låta... :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Hej Danne och välkommen! :D

Till para: vad pratar vi för pengar för nya hårdvaran? Vill du berätta?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
:shock: :shock: :shock:
Näämen....Vad skådar mitt högra öga > Danne_gg
Hejsan Danne och välkommen till det självklara forumet för oss Hyundai-Suvvare.. :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
Jag skulle önska inte bara bättre ljud, men även sämre belysning i stereo- displayen, blir lite störande vid mörkerkörning. Tips någon ?

10
Kostnaden blir

1400:- för kit till framdörrar (högt+diskant+delnfilter)
1000:- för 2vägshögt till bakdörrar
1800:- för baslådan

Totalt 4200:- + montering 600:-/h (3-5h?) Har den som tjänstebil så jag kan dra moms mm så priset blir lite behagligare..... :)

11
Intressant Para!

Som det är med originalstereon så är det ju ljud, men du har rätt i att det saknas nåt extra. Om man ska handla upp sig på ljudsidan, kan man gå in lite varstanns å beställa hårdvara som passar till de det redan gjorda hålen s a s?

Så snart du fått in grejjorna måste du låta oss veta hur det låter, spännande!

Ja, visst är det märkligt att man inte kunde inkludera stereo displayen i instrumentpanelens övriga dimfunktion. Låter som en regelrätt miss tycker jag. Funderar på att vackert klippa till en solfilmsbit och lägga ann mot den lilla rutan, det kanske kan fungera!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

13
Det blev ganska stor skillnad, framförallt när man spelar högt och basen bankar på. Det burkiga ljudet är borta och det låter mycket klarare.

Även om jag sänker baslådans volym till noll och vrider på hörs skillnad. Dörrhögtalarna ger också bra bas när man spelar högt.

Då orginalstereon ej har nån lågnivåutgång är basen kopplad till bakre högtalarna men den har en separat volymkontroll fäst inne i handskfacket. Fadar man allt fram får således baslådan ingen signal och blir tyst.
Santan har std-korgar för högtalare så i stort sett alla 6,5" passar i bilen och inget av installationen syns, förutom baslådan under skuffgolvet då (tur att jag ej köpte en 7-sits.....)

Vid riktigt låg volym tycker jag dock att den spelar förlite bas och kan där sakna lite dov dunk (om man nu inte vrider ner diskanten till -10 och basen upp till +10...) Möjligt att delningsfiltret till framhögtalarna går att skruva lite på. Ska fråga BRL-killarna vid tillfälle.

15
Kostnaden blir

1400:- för kit till framdörrar (högt+diskant+delnfilter)
1000:- för 2vägshögt till bakdörrar
1800:- för baslådan

Totalt 4200:- + montering 600:-/h (3-5h?) Har den som tjänstebil så jag kan dra moms mm så priset blir lite behagligare.....
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red