linkan skrev:Men, då erinrar jag mig att en tvivelaktig bilförsäljare till Suzuki-jeepar en gång sade att reservhjulen ruttnade om de var instängda i plastkåpa eller liknande (så därför hade inte Suzuki det som standard).Vad säger vårt forums däckexperter??
Nys! Det är min spontana reaktion - att skydda reservhjulet från solljusets nedbrytande UV-strålar måste vara det primära!
Sedan börjar man fundera...
Rimligen bör dagens syntetgummidäck vara hyfsat laddade med just UV-inhibitatorer, ivart fall så länge det handlar om kvalitetsdäck.
Däremot kan det möjligen hända oväntade grejer när man bakar in hjulet:
ett "textilöverdrag" brukar innebära pvc-väv laddat med mjukgörare, så kallade ftalater - som mycket väl kan tänkas reagera med ytskiktet i däcket. Vad man absolut ser på vissa ljusa presenningsöverdrag är att
överdraget reagerar med däcket - inte sällan missfärgas utsidan av själva överdaget av däcket; ibland kan till och med markeringar och logotyp från däcket "bränna igenom" om grejerna inte rörs på åratal.
Även en glasfiberbalja andas ut överskottskemikalier under lång tid - här är det styrén som är det aggressiva ämnet som kan tänkas påverka däcket negativt. I vilken omfattning? Beats me...
Dessutom finns en teoretiskt möjlighet att "tillskottskemikalier" kan äta på däcket - en rejäl rotblöta av starkt avfettingsmedel som tillåts söka sig in genom öppningar på baksidan av överdraget , åtföljt av en halvdan avsköljning som bara gör rent själva bilen kan
möjligen påverka däcket på sikt...
Som du ser så har jag inget entydigt svar - men jag tror att det handlar om däck som tack vare att de suttit dolda inte visat sina åldringstecken förrän man lyft av överdraget - och blivit överraskad av däckets dåliga skick. Att de jämngamla originaldäcken är by west för länge sedan, och att ett imaginärt reservhjul som stått lutat mot baksidan av garaget hade sett ännu värre ut efter alla dessa år tänker man liksom inte på - överdraget har ju sett så fint ut...
Man behöver inte per automatik ha sin trovärdighet sänkt bara för att man är försäljare
och Suzuki-handlare, men nog ligger det nära till hands...
Så mycket är klart: Om killen drog en vals, så gjorde han det bra!
Jag för min del skulle inte oroas över att klä in mitt reservhjul i ett fodral som du nämner - men av estetiska skäl skulle jag leta efter något med "snug fit" - jag uppskattar verkligen att reservhjulet inte syns under bilen, och skulle tycka att det såg fördj-ligt ut om reservhjulspositionen röjdes av en fladdrade plastsäck!
Någon med egna erfarenheter från det som Linkan nämner?
Swedefe