Annons

16
Bäste Jörgen!
Visst är intrycket av en bil alltid subjektivt, men vi har haft Mercedes i tjugofem år, och de är ju inte kända för att vara okomfortabla direkt...!
Visst tycker vi att vi "svävar" fram mjukt och tyst! Vad kan det vara som skiljer våra bilar åt så mycket?
Kan det vara lufttrycket i däcken? Har du underredsbehandlat bilen, (tjockt med tectyl dämpar ju som bekant en massa ljud)?
Isolermattan under motorhuven sitter väl ordentligt på plats?
Osv, osv., det kan väl ändå inte skilja så mycket mellan exemplaren...? :?
Dagens mätning av bränsleförbrukningen var ju förvisso mest på landsväg, det är klart att den drar mer på kortare sträckor.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

17
Jörgen Jönsson skrev:
Särskilt mjukt går dom väl inte?Och snål är den inte heller!! Vårt snitt är ca 1,3-1,4 l/milen!
- Jörgen J. > Gör ett undantag! Sväng upp vid tillfälle på någon asfalterad väg, du har väl kanske någon i ditt närområde. Samtidigt - stäng av både slutsteg och den däringa Mr. Zappa ett par minuter, å lyssna på motorn istället - UTAN blyfot! :roll:

Då kommer du att :shock: märka en förändring?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

18
Förresten Jörgen; Märkte du inte om Santan var "skumpig" när du provkörde den - FÖR DET GJORDE DU VÄL INNAN KÖPET? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

19
Jag måste väl förtydliga mig, vi älskar vår "nya" bil, men fjädringskomforten är ingen hit! Men det visste jag innan eftersom vi naturligtvis hade provat innan köp!
Efter 30 år med Citroen blir man lite kräsen på fjädringskomforten, min hustru har vid några tillfällen kallat vår bil för fosterfördrivaren.:oops:
Allt här i livet består av kompromisser, den är en desto bättre husvagnsdragare än vår C5:a :D
Snittet på bränsleförbrukningen baseras på 40% husvagnskörning, 25% stadskörning och 35% landsväg ungefär! Vid 2 långturer med delvis motorväg landade förbrukningen på 1,08 milen. Det är jag nöjd med! :D
Och visst går den tyst håller fullständigt med.

mvh
JJ
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

20
Särskilt mjukt går dom väl inte?Och snål är den inte heller!! Vårt snitt är ca 1,3-1,4 l/milen!
sen de här:
Snittet på bränsleförbrukningen baseras på 40% husvagnskörning, 25% stadskörning och 35% landsväg ungefär! Vid 2 långturer med delvis motorväg landade förbrukningen på 1,08 milen. Det är jag nöjd med!
Och visst går den tyst håller fullständigt med.

:lol: :lol: Jaaa de var ju en jäkla skillnad de... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

21
Sedärja! Det förtydligandet var på sin plats!
Med husvagnskörning 40% och stadskörning 25% tycker jag den förbrukningen på i snitt 1,3 - 1,4 är fullt acceptabel! Har här på forumet läst att en förbrukning på 1,8 - 1,9l/mil inte är ovanligt med husvagn!
Att sedan Citroën är kända för en fin fjädringskomfort är odiskutabelt, men man vill ju åka i en bil som har många fler kvaliteer än en enda!
Det skulle jag tro att du håller med om... :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

22
Tja, de flesta siffror nämnda här är i vart fall lägre förbrukning än på vår diesel... :roll:

Jörgen Jönsson skrev:Nej förresten jag föredrar Frank Zappa!
Glömt
"(I´ll be) Harder than your husband"
och
"Truckdriver divorce"?

FZ har country på sin heavenly playlist åsso!







Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

23
Har inget emot Zappa heller, men om man vill få ner förbrukningen så är det bäst att stänga honom av en stund. Så himla svårt att koncentrera sig annars..hehe
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

24
Swedefe skrev:Tja, de flesta siffror nämnda här är i vart fall lägre förbrukning än på vår diesel... :roll:

Jörgen Jönsson skrev:Nej förresten jag föredrar Frank Zappa!
Glömt
"(I´ll be) Harder than your husband"
och
"Truckdriver divorce"?

FZ har country på sin heavenly playlist åsso!

Swedefe
En kännare, det trodde man inte!
Kul, det finns fler exempel tex Lonesome Cowboy Burt.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

manuell

27
Hej

har vart o kikat på en manuell V6 nya modellen idag.... är det någon som har manuell eller är det bara automater här???? vad tycker ni om manuell?? mindre bensin ?? mer kraft eller vad???
Kör:
i30 1,6 CRDi - 2008
& Sonata 2,4 Exclusive Automat - 2005
Drar: ( inte längre )
POLAR 730 TRX Special - 07

28
Hejsan Trestadskillen!
Har själv den nya modellen, men med automat. Här finns många som kör manuellt, men om det är så många med nya modellen vet jag inte, det får du säkert snart svar på... :)
Skulle väl tro, att du också blivit förtjust i nya modellen; Den är ju faktiskt en helt ny bil... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

29
Vänner!

I natt bär det av mot nysantan (ÄNTLIGEN). Säljer V50:n i Sthlm och åker mot Hyundai i Karlstad på måndag!

Rapporter kommer från resan norrut mot santans nya hem...!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

30
spännande svartbjorn...

Kommer att hålla
Bild
och
Bild
extra öppna de närmaste dagarna då....



Drive carefully
:wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red