Annons

Nya bilen

1
Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Annons

Re: Nya bilen

3
Ingo skrev:Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Den kommer att vara bättre :wink:

Re: Nya bilen

4
Ingo skrev:Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Det ska bli kul att få reda på vad du tycker om bilarna vartefter, för- och nackdelar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Nya bilen

5
Ingo skrev:Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Nu får du skriva en massa!

:wink: :wink:

Re: Nya bilen

6
brodeur skrev:
Ingo skrev:Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Nu får du skriva en massa!

:wink: :wink:
Kom igen nu tala om hur den är !!!! :wink: :wink: :wink: :wink:

Re: Nya bilen

7
brodeur skrev:
brodeur skrev:
Ingo skrev:Idag var vi i och hämtade den nya bilen , en Gunmetallic comfort 5:a med automatlåda. Den skiljer både i komfort och tysthet mot våran Santa
2,4 -04. Men våran gamla bil var en fantastisk bil både som dragare och i vinterkörning. Hoppas denna blir lika bra.
Nu får du skriva en massa!

:wink: :wink:
Kom igen nu tala om hur den är !!!! :wink: :wink: :wink: :wink:
Ja nu har vi kört 150 mil och vi är toppennöjda både med komfort och bränsleförbrukning. Körningen är blandat mest till jobbet 5 mil varje dag med 30% stadskörning, vihar kört med husvagn 5 mil och har en bränsleförbrukning på 1.1 lit. Det tycker jag är bra för en bil med V6:a och nära 2ton.

Re: Nya bilen

8
Ingo skrev:
brodeur skrev:
brodeur skrev:
Nu får du skriva en massa!

:wink: :wink:
Kom igen nu tala om hur den är !!!! :wink: :wink: :wink: :wink:
Ja nu har vi kört 150 mil och vi är toppennöjda både med komfort och bränsleförbrukning. Körningen är blandat mest till jobbet 5 mil varje dag med 30% stadskörning, vihar kört med husvagn 5 mil och har en bränsleförbrukning på 1.1 lit. Det tycker jag är bra för en bil med V6:a och nära 2ton.
Mera Mera Mera :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Re: Nya bilen

9
brodeur skrev:
Ingo skrev:
brodeur skrev:
Kom igen nu tala om hur den är !!!! :wink: :wink: :wink: :wink:
Ja nu har vi kört 150 mil och vi är toppennöjda både med komfort och bränsleförbrukning. Körningen är blandat mest till jobbet 5 mil varje dag med 30% stadskörning, vihar kört med husvagn 5 mil och har en bränsleförbrukning på 1.1 lit. Det tycker jag är bra för en bil med V6:a och nära 2ton.
Mera Mera Mera :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
:lol: Vi är otroligt nöjda med bilen.Vi har kört 280 mil. I helgen var vi i Västervik tur och retur, vi konstaterar att den går så tyst att volymen på radion behöver inte ändras från stillastående till 100km.Bränsleförbrukningen är också låg 0,89 och då är inte bilen inkörd än. Återkommer om något händer.
Ingo.

10
Hej!
Grattis i efterhand till nya Santan! :D
Tycker som du att den nya går fantastiskt fint och tyst och mjukt o s v... :D
MEN hur får du ner bränsleförbrukningen till så lite? :?
Vi har ochså V6:a automat, C7, men kommer inte under 1,2 liter ännu iallafall. Har kört c:a 150 mil nu, (skall göra servicen idag).
Några speciella tips du kan ge?
Ha de så gott i fortsättningen också! :) :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Hänger på "skäreläjan" - STORT Grattis å lycka till, men som sagt Hur får du den att gå på 0.89 ??? - bara nedförsbackar och vinden i ryggen eller... :lol: men skit samma hoppas du har tur så att bränsleförbrukningen ligger kvar på den nivån....super-eco-körning.. :wink:

Färgen är snygg - har kollat på skäreläjans bil så jag vet..



Ouppps mitt 400-inlägg upptäckte jag.. :D
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Skäreläjan skrev:Hej!
Grattis i efterhand till nya Santan! :D
Tycker som du att den nya går fantastiskt fint och tyst och mjukt o s v... :D
MEN hur får du ner bränsleförbrukningen till så lite? :?
Vi har ochså V6:a automat, C7, men kommer inte under 1,2 liter ännu iallafall. Har kört c:a 150 mil nu, (skall göra servicen idag).
Några speciella tips du kan ge?
Ha de så gott i fortsättningen också! :) :)
Hej.
För att få lägre bränsleförbrukning använder jag den manuella växlingsläget. När den går på farthållare och automat ,räcker det med en liten hastighetssänkning så växlar han ner till lägre växlar. Har märkt att vid sådant körsätt dricker den betydligt mer. Använde samma körsätt med husvagn. Jag kör väl lite lungt också sällan över 100-110. I övrigt är
jag bara positiv till bilen. Har kört 600 mil.
Hälsningar Ingo.

13
Tack för tipset!
Jag brukar hålla mig till det lugnare registret jag med, kör ju mest 70- och 90-väg som vi har gott om härikring, och c:a 100 på motorvägen.
Men kör mestadels på automat. Har märkt att "mellansteget" fungerar även när man kör manuellt, och det är ju bra. Någon "blyfot" har jag aldrig vant mig vid, körde yrkesmässigt i 35 år... :)
Så jag får väl testa det där med manuell växling ett tag så får jag se :?
Tack för tipset iallafall, vi hörs på forumet här, hoppas jag! :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Bränsleförbrukningen bekräftad! :D :D :shock:
Idag har vi kört Tjörn - Gällstad - Tjörn. Vår santa har nu gått 275 mil, och idag kollade vi bränsleåtgången på allvar!
Tankade i Vegby, (strax väster om Gällstad, Ulricehamns kommun) och körde inte särskilt "snällt", flera fikastopp på vägen, stadskörning i Borås, därefter c:a 110 km/t hem till tjörn - via Göteborg - och tankade då 13,0 liter! Vägsträckan blev 151 km vilket ger 0,86 l/mil!! :shock: :D
Detta utan att ha ansträngt mig ett dugg att köra snålt! Vi är hur förvånade och glada som helst!
Så jovisst, Ingo, du har så rätt! Det går att få ner bränsleförbrukningen! :D :D :D
För övrigt så går den som en dröm; Man svävar fram, tyst och mjukt, bara countrymusiken i högtalarna hörs, på lagom volym... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Skäreläjan skrev: För övrigt så går den som en dröm; Man svävar fram, tyst och mjukt, bara countrymusiken i högtalarna hörs, på lagom volym... :wink:
Särskilt mjukt går dom väl inte? :? Svävar fram? :?:
Och snål är den inte heller!!:wink: Vårt snitt är ca 1,3-1,4 l/milen!
Iövrigt håller jag med! :P
Nej förresten jag föredrar Frank Zappa!
Ett litet tillägg vår bil har nu rullat 600 mil.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(