Annons

GRR! Vilda Västern bland tung trafik.

1
Såg något jag inte sett många, många år på väg hem från 4WD Jamboree på
High Chaparral:

Bild

Bilderna är klickbara

Timmerbil med fulla stakar!
Fullt på alla bankar och rejäl råge på alla utom den sista...

Visst, timmer kan väga olika så att rakt av gissa sig till fukthalt/vikt bara baserat på hur högt det är lastat funkar inte - men givet hur släpet uppförde sig (ormade, flexade) så bedömer jag överlasten på släpet till 10 ton, och bilen till 5 ton. Japp, jag kan sådant här...

För den som undrar så var det ett luftfjädat fyraxligt släp med 19,5or, och ingen kran på bilen.

75 ton bruttovikt är liite häftigt, även om det tidvis har delats ut dispenser här och var i samband med att stormfällt virke skall ut ur skogen så tror jag knappast att detta lasset omfattas av det.
Nä, här rör det sig om ett "helglass" där man på Lördagkväll passar på att "köra undan" sådant som man inte kan göra när man har lagens - och kollegors ögon på sig.

Nå, man får hoppas att killen visste vad han gjorde, och att han i slutändan kan räkna hem det ökade slitaget på ekipaget.
Det ökade vägslitaget får vi andra stå för...



Dagens stjärnskott däremot, han hade jädrar ingen susning;

Bild



Bredlast utan skyltar, utan breddmarkeringsskyltar, utan breddmarkeringsbelysning - utan allt,
framför allt utan vettig lastförankring!!!

Lasten består av olika lösflak och containers, staplade på varandra.

Utsticket på höger sida är 10 cm, på vänster sida 20 cm.
Slarvigt lastat från början, eller lastförskjutning under resan..?

Tror mer på det sista, faktiskt - "lastförankringen" bestod av några planlöst lagda spännband(!) här och var, med lite kartongbitar som nötningsskydd på några enstaka ställen...
(Korrekt lastförankring i detta fallet hade varit korslagd kätting med vantskruv, gärna tillsammans med stålwire / automatspännare över enheterna, men framförallt förstängning, förstängning, förstängning!)

Platsen är E6an genom Mölndal - just den 3-filiga stadsmotorvägen som Vägverket vid öppnandet hastighetsbegränsade till 70 km/h på grund av "smala körfält"... :roll:

Anyway, jag är så less på sådant här cowboyeri - jag ser hur mycket vansinnigheter som helst ute på vägarna nuförtiden - just vad gäller oskyltade bredlastransporter och rudimentär lastförankring. Körtider, förarvillkor, piller och fylla syns däremot inte på utsidan...

Visst - jag kan acceptera att en Polsk lastbilstransport blir billigare än en Svensk, men då skall den vara billigare baserat på ett lägre löneläge och lägre omkostnader - inte på illegaliteter, rovdrift på människor och oacceptabelt risktagande!!!

Att ringa Polisen är lika meningsfullt som att visa diabilder för blinda - de har annat de bedömer som viktigt.
Bilen har ju redan, om den kommit in via Ystad, lagt 300 km på svenska vägar med oskyltad bredlast och grejerna på svaj utan att någon har reagerat...

Tänk så kostnadseffektivt att ha en patrull på plats vid varje färjeankomst som tittar över bil, last och förare innan man rullar ut på det svenska vägnätet. Åkartelegrafen sprider ryktet på nolltid och sedan är det bara att stå i sommaruniform, dela ut Sverigekartor och se glad ut. :mrgreen:


Well well

I just detta fallet så råkade den svenske beställarens namn synas på utrustningen, så dom fick sig ett mail med tillhörande foto att fundera över, från mobiltelefonen. :twisted:

Vi får väl se om dom gitter svara...



Swatfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Tyvärr så är det som du säger Swedefe - detta är bara två exempel på den bittra sanningen ute på våra Svenska vägar.
Bild 1 - Även en högst vanlig syn åt Nässjö/Eksjö-hållet till också. Därtill skall läggas att hastigheten på dessa ekipage i de flesta fall vida överstiger gällande hastighetsbegränsning, oavsett om det är sommar eller vinter. Mer än en gång man fått "hjärtat i halsgropen" när man kör i de trakterna.

Bild 2 - Skall bli spännande å se om beställaren bryr sig. :shock:


Sen de du skriver:
Att ringa Polisen är lika meningsfullt som att visa diabilder för blinda - de nonchar sådant här rakt av.
Som vanligt är det fotfolket inom kåren som får ta kritiken från "svenssons", när det i själva verket är våra politiker som ställt till det med ekonomin som skall ha en känga. Man har skurit ner i budgeten så att verksamheten går på knäna. De talar så vackert om att de skall anställas flera, men antalet poliser ökar inte för det.
Varför? Jo för att de finns något som heter pensionsavgångar, som i dagsläget bl.a. p.g.a. 40-tallisterna är större till antalet än intagningar till landets polisskolor. Detta enkla konstaterandet verkar dock vara obekant för de som har hand om pengabörsen.

Vet att ambitionen hos de flesta poliser är en önskan att kunna göra ett bra jobb, men vad gör man när förutsättningarna försämras hela tiden?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Ha!
Du hann quota mig innan jag ändrade min formulering lite granna - jag v e t att det handlar om prioteringar när kassan är tom - men ändå; det silas mygg och sväljs kameler vid de få kontroller av tung trafik som görs;

Man ältar m i n u t e r på svenska chaufförers diagramblad, men blundar för näst intill vilka vansinnigheter som helst på utländska bilar bara för att man inte getts rätt verktyg att lagföra dem.

Tyvärr ger detta lite slagsida på det tidigare ganska goda samarbetet mellan Polis och svenska åkare - blåslampan blir lätt en svetslåga om den inte sveps fram och tillbaka... :wink:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
det tidigare ganska goda samarbetet mellan Polis och svenska åkare
-Visst, men som sagt, då fanns det både pengar och folk. Idag har man ex.vis skurit ner trafikavd. i Gbg. så den inte ens är värd namnet. Och jag tror att situationen ser likadan ut i övriga Sverige (kanske dock med undantag av Sthlm., vilket inte skulle förvåna mig i så fall.). :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
nimbusen skrev:Som vanligt är det fotfolket inom kåren som får ta kritiken från "svenssons", när det i själva verket är våra politiker som ställt till det med ekonomin som skall ha en känga. Man har skurit ner i budgeten så att verksamheten går på knäna. De talar så vackert om att de skall anställas flera, men antalet poliser ökar inte för det.
Varför? Jo för att de finns något som heter pensionsavgångar, som i dagsläget bl.a. p.g.a. 40-tallisterna är större till antalet än intagningar till landets polisskolor. Detta enkla konstaterandet verkar dock vara obekant för de som har hand om pengabörsen.

Vet att ambitionen hos de flesta poliser är en önskan att kunna göra ett bra jobb, men vad gör man när förutsättningarna försämras hela tiden?
Erm, väldigt många poliser vittnar - det har till och med skrivits böcker och utredningar i ämnet - om att en liten del av poliskåren står för en stor del av det utförda arbetet. En bekant till en vän hade befodrats till utredare, och var förstås mycket ivrig att lösa brott. Detta var dessvärre föga populärt bland kollegorna, som på en fikarast gemensant sa att han borde lösa lite färre brott, eftersom detta fick övriga utredare att framstå som lata.

En annan bekant - tidigare högt uppsatt inom säkerhetsbranschen - brukade titta på film och äta popcorn hemma hos sig själv, med poliser i tjänst på fredagar.

Att skylla endast på politiker och ingen annan torde sålunda vara felriktad kritik. Dessutom antas inte färre till Polishögskolan än vad poliser pensionerar sig - därför kommer antalet polisstudenter halveras de närmsta åren.

6
Goran skriver:
som på en fikarast gemensant sa att han borde lösa lite färre brott, eftersom detta fick övriga utredare att framstå som lata
- :lol: Den har man hört förut. Vanlig förekommande skröna!

forts.
Dessutom antas inte färre till Polishögskolan än vad poliser pensionerar sig
- På de har du färska siffror eller är det kanske bara något du "hört"?

forts.
En annan bekant - tidigare högt uppsatt inom säkerhetsbranschen - brukade titta på film och äta popcorn hemma hos sig själv, med poliser i tjänst på fredagar.
- Fullständigt omöjligt att det kan förkomma, iaf. i befolkade distrikt!
om att en liten del av poliskåren står för en stor del av det utförda arbetet.
- Detta utredningar är baserade på - MÄTBARA RESULTAT!
D.v.s. preventivt polisarbete, trafikkontroller, spaning, ordningshållning (ex. fotbollsmatcher), tillrättavisningar, larm som inte resulterar i anmälan, annan service (ex. leta efter försvunna personer) etc. - RÄKNAS INTE som resultat antal arb. tim./anställd , eftersom de utgör ett mörkertal i och därför inte är möjlig att placera in i något tjusigt fyrfärgsdiagram! Som vanligt: Statistik & Förbannad lögn!

Goran - Tro inte på ALLT som Leif G.W Persson säger! :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Som utomstående, men intresserad av polisarbete - eller snarare intresserad av hur jag skall undvika att bli föremål för polisarbete :mrgreen:
så ser jag till att hålla ett getöga på vad som händer inom kåren - för min egen skull.

Jag måste säga att jag faktiskt saknar den gamla länstrafikgruppen!

Det var män - egentligen gubbar redan då som kunde sin sak, kände sina löss på gången och inte gick att narra speciellt mycket.

Dom låg ute på vägarna jjäämmtt och såg mycket mycket mer än vad vi andra trodde.
Dessutom hade dom ett rätt skönt arbetssätt; dom satte inte iväg och började tokjaga bilar för mindre förseelser, utan tog killen "nästa gång" istället - så bra koll hade dom på sina jaktmarker!

Alltså, förare med upprepat aggressivt körsätt klämdes åt hårdare när det väl skedde - ofta med kommentaren att deras körsätt uppmärksammats tidigare.

Bilar med "raskt tempo", men vid valda tidpunkter och en körstil som inte störde annan trafik tilläts ofta löpa, men med ett vakande öga på sig.

Jag upplevde då - och ändå mer nu i efterhand att salig LTG eftersträvade "flow" i trafiken. Delvis kanske på grund av att den tekniska utrustningen för just hastighetsmätning inte var så avancerad - det fanns utrymme för bedömningar och helhetsyn.

Det enda man var riktigt skoningslös på var §49-omkörningar;
stollar som kör om trots mötande trafik!
Ett solklart brott mot inte bara lag, utan framförallt ett oacceptabelt risktagande och gamblande med andras liv.

Nix! Det är inte så att jag ser tillbaka i ett rosa skimmer och drömmer mig tillbaka till en tid när man kunde köra som man ville - det är faktiskt nu det är fritt fram på vägarna!!!

Med väldigt små medel blir man helt immun mot de plåtpoliser som ersätter riktiga köttochblodare. Mötesseparerade vägar övervakas ytterst sällan - dels säger olyckstatistiken att det inte behövs längre, och dels finns det inga vägrenar eller fickor och knappt några korsningar heller att övervaka från.
Likaså är de sträckor som begåvats med plåtpoliser numer dedikerade rännarbanor för de som vill blåsa på ordentligt - det är inte oro för riktiga Poliser som tvingar ner hastigheten dagtid, det är andra trafikanter med skåpfrossa som tvingar fram lägre tempo (eller snarare nervigare trafik med större inbördes hastighetsdifferenser i samma körfält.)

Mittuppi denna avrustning av LTG/trafikgrupper så har vi sett den mest dramatiska förändringen i godstransporter på väg sedan andra världskriget!

Vi har tillåtit större och tyngre ekipage än tidigare på våra vägare - men den faktiska utvecklingen har gått i precis motsatt håll - Sverige trafikeras idag mer än någonsin av ineffektiva trailerekipage - fler lastbilar på våra vägar - visserligen oftast med hyfsad indiviudell fyllnadsgrad, men långt ifrån optimala transporter för Svenska förhållanden.

Utvecklingen drivs främst av två faktorer:

* Industri och handel kräver tätare leveranser.
Hellre 3 trailers i veckan än ett bil och släp på Onsdag.

* (Utländska) chaufförslöner är så låga att deras påverkan på den totala transportkostnaden är försvinnande lite.


Hela ökningen av godstrafik i Sverige det senaste decenniet har skett med utländska chaufförer, förutom all tidigare trafik som svenska åkare tvingats avstå till förmån för sina utländska kollegor.
Nice guys, säkert - men med en heelt annan trafikkultur än den svenska!

Så, när det skulle behöva kontrolleras körtider, nykterhet, godssäkring och letas omanifesterat ADR-gods mer än någonsin tidigare så viker Polisen ner sig och bevakar idrottsevenemang...

Det har uppstått ett vacuum i Sverige på godstransportsidan, ett slags laglöst land där fräckast vinner och huvudsakligen svenska fordon kontrolleras - eftersom det är de enda man kan kommunicera med och eventuellt lagföra.

För - statistiken, den heliga, måste få sitt;

5 rapporterade överträdelser av körtider, om än med minuter, på svenska fordon smäller högre än 25 fysiska instruktioner i hur man egentligen
bandar gods för killar som aldrig fått lära sig det.

Inte Polisens jobb?
Kanske inte, men för min säkerhet som trafikant är det lika viktigt att det inte rasar ner grejer i huvudet på mig som att körtider hålls - av både svenska chaufförer som utländska!

Nedrustningen av Polisen ute på vägarna är lika urbota dum som när man sade sig spara pengar på att sparka civilanställda inom kåren - bara för att ropa in uniformerad personal för att göra deras sysslor. :roll:

Säga vad man vill om våra Poliser, men nog tusan gör dom sig bättre ute på fältet än bakom en skrivmaskin...?



Speedfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Swedefe - Så rätt Så rätt! Då berör din beskrivning bara ett område, inom alla olika arbetsområden som polisen har idag. Men tyvärr så ser det likadant ut över "den heldragna linjen".

Mot bakgrund av denna 41 -åriga toppstyrningen från RPS + direktiv från deras statistik-nördar, så är jag tämligen övertygad om att både polisen och VI medborgare skulle tjäna enormt på om verksamheten återgick i kommunal regi. Låt vara att man har en statligt anställd grupp typ rikskriminalen som kunde åka runt i landet och hjälpa till vid behov, men i övrigt skulle verksamheten vara helt skild och ledas (som förr) helt på lokal nivå. För det är där man vet vad behovet är som störst å kunskapen finns, och inte som nu då planerade lokala satsningar få stå tillbaka, för RPS har bestämt helt annat som gynnar statistiken bättre. Och inte bara det, man har dessutom bestämt HUR DET SKALL GÖRAS, för de vet ju bäst.

Man skulle då kunna ta betalt för ex.vis övervakning av större idrottsevenemang, artistgalor, stora konferenser etc. vilket man inte kan idag. Då slapp kostnaden för att sätta in extrapersonal drabba den totala "lokala" budgeten och därmed riskera att inte ha pengar kvar till att nyanställa poliser och den övriga verksamheten - för så är det idag.
:evil: > Regeringen har ännu inte betalat Gbg:s Polisdistrikt för kostnader i samband med EU-konferensen och som belastade den "lokala" budgeten, trots att det utlovades ersättning. Och vem var det som drabbades - Exakt - VI som bor i Gbg. Tänk efter ni som bor i stan, har ni sett fler eller färre poliser på gatorna efter EU-konferensen?

:shock: Tror effekten hade sett/ser likadan ut i andra städer som haft liknande arrangemang.


Men som sagt - Nu är det bara 15 dagar kvar till valet.
Vill du ha en ändring så lyft på häcken och gå och rösta!
:wink:
Senast redigerad av nimbusen den 02 sep 2006, 12:40, redigerad totalt 2 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Nedrustningen av Polisen ute på vägarna är lika urbota dum som när man sade sig spara pengar på att sparka civilanställda inom kåren - bara för att ropa in uniformerad personal för att göra deras sysslor. Rolling Eyes
Är inte säker på om vi tänker på samma sak?
Men nog är det mycket mer poliser på vägarna nu än tidigare!
Tror jag har blivit stoppad i rutinkontroll och fått "blåsa" fler gånger de senaste 3 åren än de tidigare 30!
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

11
Vad gäller lathetsfrågan har jag hört flera poliser säga detsamma, dessa torde ha insikt om några...

- Du verkar ha hittat några enstaka få, typ avundsjuka/missnöjda poliser, eller är det så att det är några yngre som generellt uttalat sig om äldre poliser? Det sistnämnda är ju isf. överförbart för anställda inom de flesta yrken. Hur som helst så är jag "hundra" på att "dina uppgiftslämnare" iaf. INTE är ett dugg representativa för den Svenska poliskåren. :wink:

Sen vad gäller statistik. Antal som finns på "pappret" är som vanligt LÅÅÅÅNGT ifrån verkligheten. Normala och förtida Pensionsavgångar, gravida, utlandstjänst, livvakter, ej godkända vid polishögsskolorna (brukar vara en del), långtidssjukskrivna, de som slutar sin anställning för jobb i det civila. Räknar man med alla dessa så räcker nyanställningar inte till. Man minskar ju inte antagningen till Polishögskolorna 2007 för att det finns "för mycket folk", utan det är av rent ekonomiska skäl. Att effektivisera kan vara nog så bra och gäller inom alla yrkesgrupper, men En (1) synlig polis på gatan går inte att "trimma upp" så att hon/han ser ut som två. Och det är där ute "på gatan" som poliser idag saknas och där behovet f.n. är akut för allas vår trygghet.


Jörgen Jönsson >
Allt detta blåsande beror på att man på de olika distrikten är tvungna att tillf. skramla ihop folk för att ha en möjlighet att klara av att antalet månads-"blås" uppnås enligt direktiv från RPS. Hur utfallet blir verkar dock spela mindre roll. Får man 2 rattfyllor på ex.vis 5000 "blåsningar" så är det ok. Men om den lokala polisen fick bestämma, så skulle säkert 2 lokala polismän på avsevärt kortare tid kunna få 3 "rattisar" på 15 blåstillfällen, eftersom de i regel känner till de lokala "smygvägarna". Men 5000 blås ser ju bättre ut i ett diagram än 15 blås, medan 2 rattfyllon kontra 3 st ser sämre ut? Som sagt "What is best - That´s the question?

Vet iofs. inte vad du bor, men på kvällar o helger ser du väl ändå inte fler poliser nu än tidigare, eller?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
@ Jörgen Jönsson:

Okay - iså fall har man lyckats med sin Potemkinkuliss just i dina omgivningar, men polisen har släppt ner garden rejält det senaste decenniet - speciellt ute på vägarna, och speciellt på "dyrtid"; kvällar, nätter och helger; just då när de flesta brott begås ... :roll:
Faktum är att de enda gångerna jag ser Poliser ute på vägnätet nattetid nuförtiden så är dom antingen ute på olycksplatser, eller också på väg någonstans i 200 blås för att assistera "den andra patrullen" i länet som har hamnat i trångmål...

Anledningen är just bristande resurser, och märklig styrning av det man förfogar över.



@ Nimbusen:

Men jisses - att skrota statspolisen, är det verklighetsförankrade diskussioner som förs idag? Dramatisk förändring!
När var det den infördes? 1960-talet, väl?
Upplevdes den inte som en förbättring, då när reformen genomfördes?

Hur är Poliseriet uppbyggt i Tyskland?

(Sanslös utvikning, sorry)
Där känns det som man i större utsträckning jobbar lokalt och har tryckt ner beslutandet kring resursfördelning på en mycket lägre nivå.
Upplever också en mycket större densitet av Poliser i vardagstrafiken, dom finns som ett naturligt inslag ute på vägarna både dag och natt.

Och är faktiskt rätt resonabla, tro det eller ej!
Undertecknad lyckades under tidigt -80tal (Baader-Meinhof/Rote Armé fraktions-perioden) bli "verhaftet" som terrorist, men kunde hela tiden resonera med dem.

Senast den grönvita folksnapparen visade intresse för mig var för två år sedan när jag dundrade diagonalt över den tyska landbygden eftersom motorvägarna var igenkorkade. Hastigheten var inte det primära, utan man sköt in sig på att bilen saknade nummerskylt fram, saknade nationalitetsmärke bak, att bilen hade "banditrutor" (Privacy glass, ya' know...) och ett batteri av extralysen i fronten. Skumt.

"Varifrån kommer Ni - Ryssland?"

Samma sak här - trevliga, artiga, resonabla - trots att man ansett det nödvändigt att ta med sig förstärkningsvapnen ut. Inom 4 minuter var ytterligare förstärkning iform av Mercedes-buss, större än svensk piketsyrka på plats med tunga västar, hjälmar, Heckler und Koch och hela konkarongen. Mitt ute i ingenstans!

Jag och min hustru kunde relativt enkelt förklara att främre nummerskylt bara var "option" enligt svensk lagstiftning, att vi inte hade något skumt att dölja bakom de svarta rutorna, och att extraljusen behövs ute på den svenska tundran för att smälta älg. Eller nåt...
Att vi saknade registreringshandlingar (Fahrzeugbrief) var dock så misstänkt att vi höll på att bli kvar över natten - vår förklaring att sådant behöver man inte ha med sig under färd godtogs inte.
Ren och skär lögn, trodde man!

Dock vände matchen snart igen - på deras fråga hur man överhuvudtaget skulle kunna lita på att inte bilen var stulen och falskskyltad så häpnade dem när jag matchade bilens chassinummer under huven med det som var printat på den kvarvarande bakre nummerskylten.

"Mein Gott" - det är ju en värdehandling; hela grundkoden för att kunna beställa nycklar, imobiliseringskod och allt till bilen - har ni den informationen printad på nummerskylten...?

Hela back-upen tappade koncepten, fällde bak sina visir och gick fram och kollade hela bunten om detta kunde stämma, det kryllade av Poliser under huven och på huk bakom bilen. Ja jisses...

Tydligen var det detta som fick grabbarna att kasta in handsken - allt annat glömdes bort, det hela kretsade kring "Die dumme Schweden" ger bort chassinummer till den som orkar böja på knäna.
Summasumarum efter denna mega-utvikning;
Trots att jag är ett speedfreak så vill jag se mer real-life Poliser ute på vägarna, dygnet om!

Dom kan hjälpa tillrätta, förmana, få folk att själva se sina felbeteenden bara genom att finnas på plats i trafiken. En bra LTGare kunde pin-pointa en stulen bil när den passerade, ofta med ytterligare stöldgods och brytverktyg på plats i bilen bara genom att veta att den inte hörde hemma just där, just då. Och mycket, mycket annat.
Inget av detta klarar det döda ögat som ställs ut längs våra vägar idag!


@ Nimbusen igen:

Du verkar sätta stor tillförsikt till ett kommande maktskifte - undrans om du inte riskerar att bli besviken...

Kanske inte på valutgången, men snarare på förmågan att ändra tingens ordning - bara att revidera Polisväsendet skulle vara ett Sisyfosarbete som jag knappast tror en nytillträdd regering vara redo för, eller ens kapabel till..?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

13
Du verkar sätta stor tillförsikt till ett kommande maktskifte - undrans om du inte riskerar att bli besviken...
- NIX, någon risk att bli besviken förligger inte även om jag starkt önskar ett maktskifte. Vad gäller det speciella område "polisen" vi diskuterar, så önskar jag en förändring även där. För någon form av förändring måste ske! För att ha kvar organisationen inom polisen som det ser ut idag funkar helt enkelt inte på sikt. Och då sittande regering inte lyckats åstadkomma mer än ständiga omorganisationer som inte resulterat i annat än förvirring och nedskärningar i budgeten, så tycker jag att en annan sammansättning av regering åtminstone skall få chansen in real att visa vad de vill och kan för att förbättra situationen. Tror inte att någon genomgripande förändring kommer att ske över en natt - men om en ny regering får sisådär 2 mandatperioder på sig så tror jag att vi får se en förbättring och ROM byggdes ju inte på en dag. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red