Annons

16
Jag körde på min "provsträcka" igår igen. -1 grad. Vägen var plogad, så jag lyckades komma upp i 90-95km/h. Det hände inget onormalt vid tvärniten.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Jag vet, det är det som är så skummt...Du vet inte vid varje kraftigare
inbromsning om bilen kommer att kasta ut med bakvagnen, eller så händer inget onormalt vid bromsningen?

Dom flesta gånger som jag testat så har jag inte heller fått något kast igen då jag gjort om det. Så tänker man ja, ja det var väl nåt lurt som
hände där borta, så kanske man är med lite vid nästa inbromsning och det blir inget kast?
För som sagt dom flesta gånger så beter sig bilen normalt.

/Wanheden.

18
Just precis. Jag tror att det hänger på att underlaget ska vara åt hållet glashalt.

Jag provade igen i förrgår, -6 grader, körde 105-110 km/h o tvärbromsade. Inga konstigheter, utom att bilen framför - som jag fick vänta ut för han körde så långsamt - visade sig vara en polisbil! :shock: :shock:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

20
Kan ha hittat en förklaring till bakvagnskasten på min bil.

Mina bromsbelägg hade rostat fast, trots flitigt användande av både
handbromsen och huvudbromsarna? Skivorna på båda sidorna var
väldigt heta trotts att jag inte bromsat på flera mil.

Verkstan fixat och kollade att även oken gick lätt, hjulen snurrar lätt och allt verkade ok.
Men det är nått som är konstigt, 3 av bromsskivorna blir i alla fall lite
ljumna trotts att jag inte bromsat på lång tid, 1 skiva (höger fram) är iskall, men det känns som bak skivorna är mest varma, fast bilen och hjulen går lätt?

Kan ni kolla hur det är på era bilar? Blir bromsskivorna varma fast ni inte bromsat på en stund? Framför allt dom i bak. Har även justerat om handbromsen (lättat) lite på den för att se att det inte var den som låg på något.

/Wanheden.

22
Tack för tipset, men det var precis detta jobb som verkstan gjorde då beläggen fastnat.

Ska även göra som du tipsar om även i framtiden och vid varje hjul byte ska jag själv kolla att inte ok eller belägg kärvar.

Men skivorna blir i alla fall varma (ljumna) i bak, fast jag inte bromsat.

Jag och meken kollade att hjulen snurrar lätt och att det inte är något som ligger emot, allt går lätt och fint, därför är det så mysko att skivorna
blir varma, alla utom höger fram???

Jag vill ha det till att skivorna skall vara kalla när man inte använt bromsen, har en bromsat så blir de ju varma, sen är det mycket som spelar in hur och varför de behåller värmen (skillnad på tjocklek fram och bak skiva, ventillerade eller inte) osv.

Men om en inte har bromsat alls på några mil, så skall väl skivorna vara iskalla?

/ Wanheden.

bakvagnskast

23
Jag vägde min nya V6 och den är 280kg lättare bak än fram med förare, full tank och dragkrok. Denna fördelning kan möjligtvis också ha betydelse i sammanhang med plötsliga bakvagnskast.