En något kryptisk rubrik, men läs hela inlägget så förstår ni !!
Innan jag köpte min Santa så var jag precis som många andra skeptisk till dess 4WD, som enligt en massa tester var dålig eller till och med obefintlig,,, jag ställde lite frågor här på Forumet om detta, och fick systemet förklarat för mig. Efter en snörik vinter med mycket halka så är jag mycket imponerad av hur bra det har funkat !! Eftersom jag (och frugan) inte använder bilen för att köra i alltför svår terräng så passar systemet oss perfekt, det finns ju alltid där utan att man ska trycka på knappar eller dra i spakar och vred. Om jag hade haft behov av att köra bil i skogen så kanske systemet inte räckt till men som vardagsbilist är det perfekt.
Nu till frågan som ledde till den märkliga rubriken: Finns samma system i andra SUV:ar ? I såfall vilka ?
Jag är övertygad om att svaret finns här på Forumet !!
Frågan ställs eftersom jag är så nöjd med systemet, men jag lutar åt att byta märke, då jag ej föll för den nya "Santan", som i mina ögon inte är en Santa... (men säkert en bra bil )...
Annons
2
Systemet med viskokoppling är på väg ut - Hyundai var nog den sista att hålla liv i detta lågbudgetsystem.
Haldex/True-trac/Torsen - eller Borg Warner "ITM" är de moderna systemen som reagerar snabbare, men också hårdare.
Det som gjorde att systemet fungerade så väl på just Ur-Santan var den mycket speciella "dubbeldifferentialen" som fördelade kraften 60/40 - mej veterligen har ingen annan biltillverkare kostat på sig denna finess, och
i och med övergången till ITM är den borta från Hyundai - även från min SM VGT CRDI som har ITM som kraftöverföring.
Din betraktelse är intressant - som jag har skrivit på annan plats här i forumet så blev jag vid bilbytet överraskad över hur bra viskokopplingen fungerat ihop med bilen i övrigt - Santa Fe med viskokoppling ger en mer harmonisk körupplevelse och funkar väl så bra som ITM till vardags.
ITMens fördelar blir egentligen märkbara först när man utsätter bilen för sådant den inte var designad för.
Passa på att göra ett klipp på en hederlig SM, vet jag!
Vårt köp i höstas känns bara bättre och bättre!
Swedefe
Haldex/True-trac/Torsen - eller Borg Warner "ITM" är de moderna systemen som reagerar snabbare, men också hårdare.
Det som gjorde att systemet fungerade så väl på just Ur-Santan var den mycket speciella "dubbeldifferentialen" som fördelade kraften 60/40 - mej veterligen har ingen annan biltillverkare kostat på sig denna finess, och
i och med övergången till ITM är den borta från Hyundai - även från min SM VGT CRDI som har ITM som kraftöverföring.
Din betraktelse är intressant - som jag har skrivit på annan plats här i forumet så blev jag vid bilbytet överraskad över hur bra viskokopplingen fungerat ihop med bilen i övrigt - Santa Fe med viskokoppling ger en mer harmonisk körupplevelse och funkar väl så bra som ITM till vardags.
ITMens fördelar blir egentligen märkbara först när man utsätter bilen för sådant den inte var designad för.
Passa på att göra ett klipp på en hederlig SM, vet jag!
Vårt köp i höstas känns bara bättre och bättre!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Inte 4-Matic?
7Hehe,
Jag hör att det finns begränsat med alternativ för dig. Det blir en Fiat Panda 4x4 helt enkelt?
Jag hör att det finns begränsat med alternativ för dig. Det blir en Fiat Panda 4x4 helt enkelt?
10
Slängde mig handlöst över ovan nämnda inlägg.. och fann..inget. även om det var rolig läsning
Har iallafall inte funnit svaret på min fråga, men som jag nämnt tidigare så kanske det var fel Forum att ställa frågan i. !!
Kanske naivt att tro att jag skulle få ett konkret svar i stil med :
Köp en ####### modell #####, den är minst lika bra som din Ur Santa.
Har iallafall inte funnit svaret på min fråga, men som jag nämnt tidigare så kanske det var fel Forum att ställa frågan i. !!
Kanske naivt att tro att jag skulle få ett konkret svar i stil med :
Köp en ####### modell #####, den är minst lika bra som din Ur Santa.
"Joppe"
11
Skynda ut och köp Expressen och dess bilaga "Motor" - finns i tidningstället Torsdag 6/4 och Fredag 7/4.
Där spaltar man upp de flesta av de allhjulsdrivna bilarna som säljs i landet och benar isär pros and cons med deras olika framdrivningssystem.
Allt är inte rätt uppfattat, och möjligen hade reportaget vunnit på om man buntat ihop systemen med liknande funktion - men ändå; sida upp och sida ner med beskrivningar på vad som händer under fötterna på de olika allhjulsdrivna bilarna på marknaden.
Köp!
Swedefe
Där spaltar man upp de flesta av de allhjulsdrivna bilarna som säljs i landet och benar isär pros and cons med deras olika framdrivningssystem.
Allt är inte rätt uppfattat, och möjligen hade reportaget vunnit på om man buntat ihop systemen med liknande funktion - men ändå; sida upp och sida ner med beskrivningar på vad som händer under fötterna på de olika allhjulsdrivna bilarna på marknaden.
Köp!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
12
Kan ni tänka er, till o med den bilaga missade jag,,, Efter moget övervägande så släpper jag tankarna på att byta märke,, jag vill ju inte släppa er klubbmedlemmar !! Livet vore mycket tråkigare utan Er !!
Det får bli en nyare UR SANTA tillsvidare, så får jag hitta på nåt smart nästa gång.... Kanske klistra fast ett HYUNDAI-märke på en Range Rover eller så.
Det får bli en nyare UR SANTA tillsvidare, så får jag hitta på nåt smart nästa gång.... Kanske klistra fast ett HYUNDAI-märke på en Range Rover eller så.
"Joppe"