Annons

Vi bilägare TEST

1
Vi bilägares rapport om nya Santa Fe


Premiär för ny Santa Fe
Santa Fe presenterades för första gången år 2000 och blev en storsäljare i stora delar av världen. I USA slog den alla rekord och den koreanska biltillverkaren fick problem att producera bilar i den takt kunderna önskade. I Sverige startade Santa Fe-försäljningen 2001. Modellen blev på kort tid bästsäljare i SUV-segmentet. Hittills har nästan 12 0000 Hyundai Santa Fe sålts i vårt land.



Hyundai vässar konkurrenskraften ytterligare med att bland annat erbjuda en tredje sätesrad, vilket alltså gör bilen sjusitsig. Nya Santa Fe har fått smäckrare linjer med integrerade stötfångarna fram.

Nya Santa Fe är större och erbjuder flera fördelar jämfört med föregångaren. Axelavståndet är nu 270 cm, vilket är 8 cm längre än den tidigare modellen. Den totala längden har ökats med 17,5 cm, bredden 7 och höjden 5, vilket innebär att kupén bjuder på ännu bättre plats för såväl ben som huvud.

Två motoralternativ erbjuds. Den ena är en 2.2-liters diesel på 150 hk vid 4000 varv/min och ett vridmoment på 335 Nm vid 1800-2500 varv/min. Den har common rail bränsleinsprutning, laddluftkylare, turbo med variabel turbogeometri (VGT), enkel överliggande kamaxel, 16 ventiler, cylinderblock i gjutjärn, topplock i lättmetall, cylindervolym 2 188 cm. Dieselmotorn driver en femväxlad växellåda, antingen manuell eller automat.

Den andra motorn är en 2,7 liters V6-motor på 189 hk vid 6000 varv/min och ett vridmoment på 248 Nm vid 4000 varv kommer till Sverige. Bränsleinsprutningen är av multipoint-typ med variabelt insug (VIS). Dubbla överliggande kamaxlar, 24 ventiler, variabla ventiltider (CVVT). Cylinderblock och topplock är i lättmetall. Santa Fe med 2,7-liters V6-motorn kan fås med femväxlad manuell växellåda, alternativt 4-stegs automat.


Priset för nya Santa Fe blir när bilen börjar säljas i Sverige i månadsskiftet mars/april 2006 249 900 kr för den bensindrivna V6-modellen och 264 900 kr för dieselversionen.
"Joppe"
Annons

2
VI Bilägare - TEST :?: Iofs. bra att man uppmärksammat att Santan kommer i ett ny modellutförande, men jag tycker artikeln mera är en presentation och inte mycket till test. (Va jag taskig nu Joppe? :lol: )

Nu är ju allt som skrivs i artiklar, tester, modellpresentation etc. om Santan NYA eller GAMLA modellen alltid intressant läsning, under förutsättning att skribenten håller sig till fakta förstås och de verkar vederbörande ha gjort här iaf.

Men rent allmänt är vi nog rätt många med Joppe, som i dagarna sitter på helspänn och bara väntar på att få läsa om fördelar & nackdelar från "våra motorexperter". Det skall bli spännande när de väl fått klämma o känna på nya Santan in real. :shock: :lol:

Undrar vilken tidning som blir först ut med en RIKTIG testartikel?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Ytterligare en presentation, denna gång från Göteborgsposten:

Nu kommer andra versionen av Santa Fe och precis som alltid när nya bilar presenteras har den växt på alla ledder: 175 mm på längden, 45 mm på bredden och 65 mm på höjden. Bilen har växt ur sitt gamla segment och börjar nu konkurrera med större SUV:ar.

Sju säten
Det mest anmärkningsvärda är att bilen nu fått sju säten. Men det är i praktiken bara fem riktiga säten och två extrastolar, som på sin höjd rymmer personer under 160 centimeters längd. De två stolarna längst bak är nerfällda i bagagerumsgolvet och tar ingen plats när de inte används. Men utrymmet där de förvaras kan i den rena femsitsiga versionen bli ett extra förvaringsutrymme.

Utseendemässigt har bilens former stramats till och den karaktäristiska bulligheten hos gamla Santa Fe har försvunnit. Bilen ser betydligt smäckrare ut, men också mer anonym och lik många andra SUV:ar. Förändringen är både på gott och ont, men jag tilltalas av den nya formen.

Mer modern
Även invändigt har bilen blivit mycket mer modern i sin inredning. Det är stora ventilationsutblås och mittpanelens disposition med radio överst och luftkonditioneringens reglage och symboler därunder. Temperaturen på vänster och höger sida kan ställas in individuell. Dock kunde jag ha önskat att fuskträinläggningarna i instrumentbrädans underkant hade ersatts med en lackad list.

Komforten i framsätet är helt godkänd och inställningsmöjligheterna är relativt bra. Baksätet däremot är besvikelse på bilar som har soltak. Jag kunde inte sitta rak i andra radens stolar och det känns märkligt i en bil som ändå är så pass hög. Men soltakets konstruktion stjäl utrymme i taket.

Rena barnsäten
Tredje raden är som sagt ett rent barnsäte. Med dessa två stolar uppfällda är bagageutrymmet noll! Med bara en stol uppfälld blir det utrymme för bagage. Med båda stolarna nerfällda blir bagageutrymmet mycket rejält.

Under huven finns än så länge två olika maskiner att välja: En bensin-V6:a på 2,7 liter och 189 hästar eller en 2,2-liters commonraildiesel med turboladdning och 150 hästar. Men tyvärr utan partikelfilter och miljöklass 2000. Alltså blir det en diesel med ganska hög skatt, som inte kommer att beskattas efter utsläpp, som modernare motorer.

Passar bilen bra
När jag körde den här bilen så uppskattade jag kombinationen dieselmotor och automatlåda. Det är en femstegad automat och detta passar bilen bra. Med bensinmotorn under huven finns det bara en fyrstegad automatlåda att tillgå och det var ingen höjdare. Då är V6:an betydligt trevligare ihop med en femväxlad manuell låda.

Fyrhjulsdriften är utvecklad och griper in automatiskt när den behövs. Normalt är bilen framhjulsdriven, men kan bli max 60/40 om väglaget kräver. Om du behöver riktigt fäste kan drivningen låsas till 50/50 med en knapp, men bara upp till 40 km/timmen. Någon lågväxel finns inte. Markfrigången är cirka 20 centimeter och det är betryggande på dåliga vägar, men gör insteget högt. Antisladdsystem är standard.

Priset rusar iväg
Priset rusar iväg på nya modellen. Billigaste bensinversion kostar nu 249 900 kronor med manuell låda. Billigaste dieseln 264 900 kronor. Tyvärr prutar man på rostskyddsgarantin hos Hyundai. Sex år känns snålt i dessa tider. Bilen är ännu inte krocktestad, men skall klara fem stjärnor.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

5
Sitter här med senaste numret av Vi Bilägare (= nr 4 - 21 mars 2006).

Där kan man på 2 sidor läsa deras begbilsrapport om "gamla" Santa Fe.

Verkar hyggligt välskriven, man har t.o.m. fått med att bilen säkerhetstestats av NCAP med betyget 4 stjärnor, vilket de missade när de gjorde en nybils jämförtest för några år sedan.

Man har däremot antagligen inte testkört i terrängen, för där står bara blajsnack om hur dåligt man tar sig fram, samtidigt som de råder begbilsköparna att kolla noga på undersidan efter skrapmärken från terrängbilskörning. Det finns några av oss som vet bättre om framkomligheten.

Från bilprovningens horisont meddelas att vanligaste felet på den gamla Santa Fen är glapp i spindellederna samt att 30% av bilarna underkänns!
Det ska också råda startproblem pga kondensfukt i bakre ljuddämparen.
Någon som känner igen sig?

Konsumentverket har räknat ut att det kostar 36 till 41 kronor per mil för nöjet att ratta sin Santa Fe, medan Fe-ägarna själva är mest missnöjda med bränsleförbrukningen och vindbruset.

Huvudrubriken är emellertid Hett eftertraktad och bilen beröms för högt andrahandsvärde.

Läs själv artikeln, lösnummer säljs säkert på OK för 25 spänn.
Kanske någon dataexpert kan hitta artikeln på deras hemsida...

8
linkan skrev:Sitter här med senaste numret av Vi Bilägare (= nr 4 - 21 mars 2006).

Där kan man på 2 sidor läsa deras begbilsrapport om "gamla" Santa Fe.

Från bilprovningens horisont meddelas att vanligaste felet på den gamla Santa Fen är glapp i spindellederna samt att 30% av bilarna underkänns!
Det ska också råda startproblem pga kondensfukt i bakre ljuddämparen.
Någon som känner igen sig?

Konsumentverket har räknat ut att det kostar 36 till 41 kronor per mil för nöjet att ratta sin Santa Fe, medan Fe-ägarna själva är mest missnöjda med bränsleförbrukningen och vindbruset.

Huvudrubriken är emellertid Hett eftertraktad och bilen beröms för högt andrahandsvärde.

Läs själv artikeln, lösnummer säljs säkert på OK för 25 spänn.
Kanske någon dataexpert kan hitta artikeln på deras hemsida...
Det finns mer detaljerad info på
http://begbilguiden.bilprovningen.se

Här är ett utdrag från Santa Fe årsmodell -01
http://begbilguiden.bilprovningen.se/de ... modell=518

Spindelleder: 14%
Positionslyktor: 15% (så kallat ägarrelaterat fel)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Tjänare Linkan - jag har också saknat dig!

linkan skrev: Det ska också råda startproblem pga kondensfukt i bakre ljuddämparen.
Någon som känner igen sig?
Det här vill jag däremot flagga av innan någon börjar bli orolig!

Första sändningen av Santa Fe drabbades av ett mycket underligt och svårdiagnosticerat startproblem i kraftig kyla:

Kondensvatten från förbränningen samlades i bakre ljuddämparen och frös till is under kalla nätter - varvid ljuddämparen helt enkelt korkades igen! :lol:

Bärgade bilar ställdes in i verkstadshallen, all möjlig felsökning vidtog, Hi-scan genomfördes, kopplingsscheman studerades, telefonkonsultationer gjordes - varpå bilen plötsligt startade! :shock:

Ingen hajjade något, och nästa morgon stod bilarna utanför verkstaden igen med samma fel - som "repararerade sig själv" efter några timmars intensivt men fruktlöst felsökande i en varm verkstad...

Million laughs!

När man väl kom underfund med felkällan togs alla aktuella bilar in och "byggdes om" - om man bytte bakre burken eller helt sonika bara borrade ett dränhål vet jag inte, men problemet har inte varit aktuellt på cirka 5 år!

Självhävdar jag att detta är ett klockrent "ägarrelaterat problem" ;
kör man så mesigt att det uppstår kondens i avgassystemet så får man helt enkelt skylla sig själv! :mrgreen:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

10
Ja. nå kommer omtalene/presentasjonene av den nye Santa Fe.
Hvor riktig alt er .....???

Alt under her er hentet ut av sitat fra bilnorge.no.
Tyst og sterk
Bilen vil i Norge bare leveres med firehjulstrekk, og oftest med en oppgradert 2,2-liters dieselmotor. Den kan kombineres med automatgear eller manuell kasse. [b]Mye av bilens sjarm og prestasjoner forsvinner i kombinasjon med automat. Da må man vente lenge og vel ved akselerasjon, og det skjer svært lite når man tramper inn gassen.[/b]Det er ikke tilfelle om dieselmotoren kombineres med manuell gearing. Da er bilen smidig og kvikk, fri for vibrasjoner og uten dieselstøy. Selv dekkstøyen er borte og komforten på god asfaltvei er som i en limousine.

Diskusjonen vil helt sikkert komme – hvor mye mer bil er nye Hyundai Santa Fe enn bestselgerne Suzuki Grand Vitara og Toyota RAV4? Det handler om en prisforskjell på rundt 50.000 kroner.

Det er størrelsesforskjell, særlig når det gjelder plass til bagasje. I Santa Fe kan man nesten frakte et helt flyttelass – og en bil med større akselavstand blir også mer komfortabel. Det blir mindre risting og bedre komfort - særlig på god vei.

Skulle man dra syv personer i bilen til fotballkamp, må bager og baller ligge på taket eller på tilhenger. [b]Og de to som sitter i tredje seterekke er neppe kampklare før i annen omgang. Så trangt er det helt bak[/b]. Men har bilen fem seter, er det ”kongeplass” foran og bak. Og man sitter høyt og fritt.

Hyundai Santa Fe er godkjent som varebil i Norge. I all hemmelighet har en testbil blitt innredet hos Lafinto ved Fredrikstad og man skal ha fått tryllet inn statskassa som må ha plass om bilen skal kunne registreres som varebil.

Varebil kan bli bestselger. Det forutsetter dog at det blir nok plass bak rattet til at sjåføren ikke må sitte med rattet i magen! Som varebil og diesel vil den koste like under kr 300.000.

Hyundai Santa Fe 2,2 diesel PRIS: kr 457.000 (varebil kr 299.900)
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 2188 ccm. 110 kW (150 hk). 335 Nm.

Vi venter og ser, når den er utprøvd.

Jarle

11
:shock:
JarleV skrev: Hyundai Santa Fe 2,2 diesel
PRIS: kr 457.000 (varebil kr 299.900)
- :shock: :shock: Då blir 457000 omräknat till svenska slantar > Resultat: 522 670,90SEK. Men okey, då är ju priset här på motsvarande produkt verkligen billigt ... hmm :roll: :roll: :lol: ...snacka om att man behöver en bra sedelkopiator.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Ja , vi må skaffe oss kopieringsmaskin for sedler i hvert hjem i Norge nå.
Men da blir vi vel ekstra skattebelagt for det også.

Moder Norge er flink til å finne ekstra inntekter på gode og sikre biler. Alt som forbedrer hverdagen skal belegges med skatt.

Mitt neste Santa Fe bytte, trur eg heller vil bli en Santa 2005 VGT.
Trives godt i -03 modellen, men mangler låseknappen 50/50.

Jarle

13
Vi Bilägare är på bettet !!

Nimbusen efterlyste riktig test på nya Santa Fe. Tror det har kommit nu.
I nya numret av Vi Bilägare nr 5 = 11 april 2006, pris 25 kr, har de en tvåsidig provkörningstest av nya bilen (alltså inte den begbilstest i nr 4 av gamla Santa Fe som jag rapporterade om här ovanför). Omdömena är hyggligt positiva, men de har inte upptäckt alla försämringar som klubbens medlemmar observerat och rapporterat hit till vårt forum.

I samma nummer av tidningen finns en begbilsprislista över 4 sidor för alla stadsjeepar och minibussar. Där konstateras kort, att "tendensen är tydlig, det blir allt svårare att sälja bensintörstande större stadsjeepar".

Och inte nog med det. En tredje artikel handlar om rostskydd och heter "hur klarar sig din bil?". Bästa betyg är 5 = utmärkt. Långt ner i tabellen på betyg 2 = underkänt, återfinns vår älskade Santa Fe, testad år 2004.
En tröst för den som byter upp sig till den nyare modellen är, att den är utrustad med bensintank i plast. Istället är golvet i baksätet så upphöjt att komforten för vuxna nu uteblivit. Lårstöd saknas helt där bak, men med den nya tankplaceringen blir det ju en rejäl balja att lägga grejer i såvida inte det utrymmet fyllts med 6:e och 7:e stolarna.