Annons

Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

1
Köpte vår första nya bil 26 mars 2013. En helt ny i40 Business -12. Supernöjd nybilsägare!
Not for long.....
22 månader av garantibesök efter garantibesök...
Byte av länkarmar bak, byte av backkamera, X antal åtgärder av missljud från instrumentpanelen, åtgärd av missljud från bältessträckare, uppdatering av mjukvara i stereon som hängde hela skiten så man var tvungen att starta om bilen, byte av parkeringssensorer fram, byte av kabelstam till parkeringssnesorer, byte av kraftigt läckande ventilkåpspackning, byte av igensatt bränslefilter, byte av hjullager runt om, byte av nav båda sidor fram och sist men inte minst..... Byte av bromsar fram TOTALT (håll i hatten) SEX GÅNGER!!!!
Jag hade till slut att välja på att boka 13e garantiåtgärden eller sälja skiten och bli av med ett stort magsår. Då räknar jag alltså INTE med de otaliga felsökningstillfällen det dessutom har inneburit!
Valet var inte så svårt.
Förra lördagen bytte jag den till ett annat märke.
Ingen som helst tanke på inlösen, goodwill eller kompensation från Hyundai Sverige. Inte heller återförsäljaren som bilen köptes av hade för avsikt att kompensera på något vis för alla besvär denna bil har gett. Ett skambud i inbyte mot annan nybil var vad de hade att komma med (You wish!!)
Tack o Hej Hyundai. Vi kommer nog aldrig ses igen.

PS. Om det är nån tröst till er på Hyundai så har även OKQ8 mist en sedan länge trogen kund...
Annons

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

2
jalla skrev:Köpte vår första nya bil 26 mars 2013. En helt ny i40 Business -12. Supernöjd nybilsägare!
Not for long.....
22 månader av garantibesök efter garantibesök...
Byte av länkarmar bak, byte av backkamera, X antal åtgärder av missljud från instrumentpanelen, åtgärd av missljud från bältessträckare, uppdatering av mjukvara i stereon som hängde hela skiten så man var tvungen att starta om bilen, byte av parkeringssensorer fram, byte av kabelstam till parkeringssnesorer, byte av kraftigt läckande ventilkåpspackning, byte av igensatt bränslefilter, byte av hjullager runt om, byte av nav båda sidor fram och sist men inte minst..... Byte av bromsar fram TOTALT (håll i hatten) SEX GÅNGER!!!!
Jag hade till slut att välja på att boka 13e garantiåtgärden eller sälja skiten och bli av med ett stort magsår. Då räknar jag alltså INTE med de otaliga felsökningstillfällen det dessutom har inneburit!
Valet var inte så svårt.
Förra lördagen bytte jag den till ett annat märke.
Ingen som helst tanke på inlösen, goodwill eller kompensation från Hyundai Sverige. Inte heller återförsäljaren som bilen köptes av hade för avsikt att kompensera på något vis för alla besvär denna bil har gett. Ett skambud i inbyte mot annan nybil var vad de hade att komma med (You wish!!)
Tack o Hej Hyundai. Vi kommer nog aldrig ses igen.

PS. Om det är nån tröst till er på Hyundai så har även OKQ8 mist en sedan länge trogen kund...
Tänk om man hade råd till det. Vad köpte du istället?

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

3
Låter som vilken bil som helst. Själv har jag precis bytt till i40 från två Passat, tröttnade på att få betala precis allt själv.

ex parkeringsbroms låste sig i garaget, bärning + 11000:-
Något skit med kopplingen, fastnade för frun i bottenläget 8000:-
Förarardörren gick inte öppna utifrån fick gå in i annan dörr
Någon givare till motorn gick sönder 1500:-
Vakumslangen gick sönder när jag körde med hästsläp, toppen
Tanklocket gick inte att öppna, blev verkstadsbesök 2h
osv

Vi får se hur det blir med i40´n. Men det är en väldigt bekväm bil.

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

4
Ska inte gå i polemik med dig, och visst har jag haft lite garantibyten på min i40. Men så mycket har det inte varit. Den är på väg mot 10 000 mil nu.

Vet inte vad du har för erfarenheter av olika bilar men jag har i alla fall haft mindre fel på i40 än på tidigare nya bilar. Ingen nämnd och ingen glömd. Klart mindre irriterande att byta en backkamera på i40 än en DSG-låda eller AC....

Sukken

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

5
Tråkigt att bilen inte fungerade bra för dig men det tråkigaste känns det som att du inte har fått ett bättre bemötande med alla dina bekymmer. Det är något jag lägger mycket värde i, jag förväntar mig inte att andra ska fixa alla mina bekymmer men jag förväntar mig att de ska göra vad de kan för att lösa problemen, med en god ton.

Jag har en ny i40 och den har gått 300 mil tror jag men jag förväntar mig lite konstigheter, speciellt med tanke på vad jag har läst. Jag ska dock påpeka att jag visste om en hel del innan fast dessa har jag vägt emot vad andra bilar har för bekymmer och det är faktiskt så att ingen är problemfri men vilka problem kan jag tänka mig ha och vilka vill jag inte ha? Så resonerar jag om allt jag köper, speciellt elektronik.

Nu är det dock viktigast att bilen känns bra för ägare och känns det mer som problem än något annat då ska man självklart inte äga bilen och då förstår jag att du sålde den. Jag hoppas då bara att nästa bil gör tillvaron lite roligare men räkna inte med en felfri bil, för det finns tyvärr inte.

Lycka till.

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

6
TLinked skrev: men räkna inte med en felfri bil, för det finns tyvärr inte.Lycka till.
Stämmer inte riktigt. Min förra var en Hyundai Sonata, Koreabyggd naturligtvis. Inte som de här missfostren till
Europabyggen. Inte ett fel på bilen så länge jag ägde den och det var sex år. Den här har bara haft fel hela tiden.
Utan hjälp av en utomordentligt dålig support. Faktiskt den sämsta jag upplevt.

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

7
tjosan skrev:
TLinked skrev: men räkna inte med en felfri bil, för det finns tyvärr inte.Lycka till.
Stämmer inte riktigt. Min förra var en Hyundai Sonata, Koreabyggd naturligtvis. Inte som de här missfostren till
Europabyggen. Inte ett fel på bilen så länge jag ägde den och det var sex år. Den här har bara haft fel hela tiden.
Utan hjälp av en utomordentligt dålig support. Faktiskt den sämsta jag upplevt.
Kul att jag hade fel angående ditt val av bil men jag står fortf fast vid att ingen bil är problemfri eller utan fel. Det behövs inte många sekunder på Google heller för att få det bekräftat även på en Sonata av olika årsmodeller, detta är bl.a vad jag fick fram "The 2011 Hyundai Sonata has the most overall complaints, & the most-reported problem is also with the 2011 Sonata for engine seized.".

Återigen dock, skönt oavsett att faktiskt äga en bil som man själv inte hade några bekymmer med sen vad andra har för problem är för en själv inget att lägga någon energi på :)

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

8
TLinked skrev:
tjosan skrev:
TLinked skrev: men räkna inte med en felfri bil, för det finns tyvärr inte.Lycka till.
Stämmer inte riktigt. Min förra var en Hyundai Sonata, Koreabyggd naturligtvis. Inte som de här missfostren till
Europabyggen. Inte ett fel på bilen så länge jag ägde den och det var sex år. Den här har bara haft fel hela tiden.
Utan hjälp av en utomordentligt dålig support. Faktiskt den sämsta jag upplevt.
Kul att jag hade fel angående ditt val av bil men jag står fortf fast vid att ingen bil är problemfri eller utan fel. Det behövs inte många sekunder på Google heller för att få det bekräftat även på en Sonata av olika årsmodeller, detta är bl.a vad jag fick fram "The 2011 Hyundai Sonata has the most overall complaints, & the most-reported problem is also with the 2011 Sonata for engine seized.".

Återigen dock, skönt oavsett att faktiskt äga en bil som man själv inte hade några bekymmer med sen vad andra har för problem är för en själv inget att lägga någon energi på :)
Fast du borde begripit att det inte var en 2011 jag hade utan en tidigare. Inse istället att I40 är en skitbil. Titta bara på listan som finns på detta forum. Vad är det som ligger sist?

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

9
Ska man gå på vad som skrivs på forum blir det svårt att köpa bil överhuvudtaget. Gå in på jagrullar.se eller vwpc.se och läs om alla skitbilar ;) .
Jag läste igenom detta forum innan jag valde i40.
Dåligt helljus= xenonkonvertering.
Knarr i panelen= fixat med avklippt stjärtlapp mellan ruta och panel.
Flagad ratt= bytt senaste service utan problem.

Nu får jag säkert en massa fel bara för att jag är lite positiv :?

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

10
tjosan skrev:
Fast du borde begripit att det inte var en 2011 jag hade utan en tidigare. Inse istället att I40 är en skitbil. Titta bara på listan som finns på detta forum. Vad är det som ligger sist?
Jasså, och exakt hur borde jag veta vilken årsmodell det är du pratar om? Synd att folk ska ha sån tråkig attityd mot de med motargument. Jag säger inte att du har fel utan jag säger bara att alla bilar har fel och jag tog bara ett enda exempel på det jag hittade på min första sökning men visst, du får gärna anse att din Sonata va helt problemfri och funkar asbra även idag, för jag tar det som att du fortf äger den med tanke på att den är helt felfri, dumt att göra sig av med en sådan känner jag och sen gnälla på resten.

Jag skiter i vilken lista som säger vad, vad vissa folk anser om vissa bilar är inte speciellt intressant för mig, alla bilar kommer hissas och dissas oavsett märke, även VW, Audi, BMW samt Volvo, till och med alla hyllade japanare. Forumfolk är en väldigt liten del av den totala marknaden, speciellt svenska.

Jag säger inte att jag har gjort det perfekta valet även att det känns så för mig, FÖR MIG, just nu. Hellre en massa småfel som denna bil må ha än att sitta med större elektronik, motor och rostproblem så vissa andra stora hyllade bilar må ha. Jag har två fel på bilen idag som kommer åtgärdas framöver och jag hetsar inte upp mig över det som ett litet barn utan jag vet att det kommer åtgärdas och det helt gratis. Det räcker för mig. Jag har dessutom fått mycket bra service/support hittills även efter bilen är köpt vilket inte alltid är fallet, detta är tvärtom mot vad jag kan säga hos de Toyota- och Volvo-handlare man har varit oss.

Tyck gärna att det är en skitbil, det får stå för dig men för mig och det jag har baserat mitt val på så är det många större och mer sålda modeller som är skitbilar.

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

11
pappel skrev:Ska man gå på vad som skrivs på forum blir det svårt att köpa bil överhuvudtaget. Gå in på jagrullar.se eller vwpc.se och läs om alla skitbilar ;) .
Jag läste igenom detta forum innan jag valde i40.
Dåligt helljus= xenonkonvertering.
Knarr i panelen= fixat med avklippt stjärtlapp mellan ruta och panel.
Flagad ratt= bytt senaste service utan problem.

Nu får jag säkert en massa fel bara för att jag är lite positiv :?
Oftast så är det ju så att är det inte Audi, BMW, Merca eller någon japan så är det skitbilar tyvärr och inget att ha. Det är iaf deras syn på bilen tills det att de har ägt den ett tag och inser att bilen inte alltid är så jävla fantastisk att äga sen, bara att köra kanske :)

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

12
TLinked skrev:
tjosan skrev:


Fast du borde begripit att det inte var en 2011 jag hade utan en tidigare. Inse istället att I40 är en skitbil. Titta bara på listan som finns på detta forum. Vad är det som ligger sist?
Jasså, och exakt hur borde jag veta vilken årsmodell det är du pratar om? Synd att folk ska ha sån tråkig attityd mot de med motargument. Jag säger inte att du har fel utan jag säger bara att alla bilar har fel och jag tog bara ett enda exempel på det jag hittade på min första sökning men visst, du får gärna anse att din Sonata va helt problemfri och funkar asbra även idag, för jag tar det som att du fortf äger den med tanke på att den är helt felfri, dumt att göra sig av med en sådan känner jag och sen gnälla på resten.

Jag skiter i vilken lista som säger vad, vad vissa folk anser om vissa bilar är inte speciellt intressant för mig, alla bilar kommer hissas och dissas oavsett märke, även VW, Audi, BMW samt Volvo, till och med alla hyllade japanare. Forumfolk är en väldigt liten del av den totala marknaden, speciellt svenska.

Jag säger inte att jag har gjort det perfekta valet även att det känns så för mig, FÖR MIG, just nu. Hellre en massa småfel som denna bil må ha än att sitta med större elektronik, motor och rostproblem så vissa andra stora hyllade bilar må ha. Jag har två fel på bilen idag som kommer åtgärdas framöver och jag hetsar inte upp mig över det som ett litet barn utan jag vet att det kommer åtgärdas och det helt gratis. Det räcker för mig. Jag har dessutom fått mycket bra service/support hittills även efter bilen är köpt vilket inte alltid är fallet, detta är tvärtom mot vad jag kan säga hos de Toyota- och Volvo-handlare man har varit oss.

Tyck gärna att det är en skitbil, det får stå för dig men för mig och det jag har baserat mitt val på så är det många större och mer sålda modeller som är skitbilar.
Kunde inte sagt det bättre själv ! Bara att vänja dig med Tjosan att han verkar vara en positiv person och att vi alla måste tycka som han :lol:

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

13
Klemman skrev:
TLinked skrev:
tjosan skrev:


Fast du borde begripit att det inte var en 2011 jag hade utan en tidigare. Inse istället att I40 är en skitbil. Titta bara på listan som finns på detta forum. Vad är det som ligger sist?
Jasså, och exakt hur borde jag veta vilken årsmodell det är du pratar om? Synd att folk ska ha sån tråkig attityd mot de med motargument. Jag säger inte att du har fel utan jag säger bara att alla bilar har fel och jag tog bara ett enda exempel på det jag hittade på min första sökning men visst, du får gärna anse att din Sonata va helt problemfri och funkar asbra även idag, för jag tar det som att du fortf äger den med tanke på att den är helt felfri, dumt att göra sig av med en sådan känner jag och sen gnälla på resten.

Jag skiter i vilken lista som säger vad, vad vissa folk anser om vissa bilar är inte speciellt intressant för mig, alla bilar kommer hissas och dissas oavsett märke, även VW, Audi, BMW samt Volvo, till och med alla hyllade japanare. Forumfolk är en väldigt liten del av den totala marknaden, speciellt svenska.

Jag säger inte att jag har gjort det perfekta valet även att det känns så för mig, FÖR MIG, just nu. Hellre en massa småfel som denna bil må ha än att sitta med större elektronik, motor och rostproblem så vissa andra stora hyllade bilar må ha. Jag har två fel på bilen idag som kommer åtgärdas framöver och jag hetsar inte upp mig över det som ett litet barn utan jag vet att det kommer åtgärdas och det helt gratis. Det räcker för mig. Jag har dessutom fått mycket bra service/support hittills även efter bilen är köpt vilket inte alltid är fallet, detta är tvärtom mot vad jag kan säga hos de Toyota- och Volvo-handlare man har varit oss.

Tyck gärna att det är en skitbil, det får stå för dig men för mig och det jag har baserat mitt val på så är det många större och mer sålda modeller som är skitbilar.
Kunde inte sagt det bättre själv ! Bara att vänja dig med Tjosan att han verkar vara en positiv person och att vi alla måste tycka som han :lol:
Hänvisar till första inlägget i tråden som beskriver sanningen och inget annat. Sedan att du har problem med att alla inte tycker som du säger mer om dig än något annat.

Re: Nu är skiten såld. Tack o Adjö!

15
Jag körde min I40 i över 10 000 mil, några småfel som fixades på ett ypperligt sätt, snabbt och gratis, av en fantastiskt serviceinriktade Hyundai-verkstad.
Inga problem och aldrig något ifrågasättande. Perkeringsensor och back-kamera har bytts, länkarmar bak i samband med service. Annars klockren bil.
Synd för er som haft sådan otur.
Nu har jag bytt bil men inte för att I40 var dålig utan för att jag har behov av annan typ av bil. Jag fick för övrigt ett riktigt bra inbytespris. 130 000 för en 2011 måste ju innebära att handlaren tycker att det är en ok bil.