Annons

Motorstopp efter 14 mil i -5

1
Hej!

Idag körde jag från Kalmar till Västervik, framme i Västervik fick jag motorstopp, motorn bara tvärstannade mitt i, inga direkta "signaler" innan motorstoppet. Inga knackningar eller liknande.
Jag hade tur och var inte på 1+1-vägen när det inträffade, utan kunde lugnt svänga in på parkeringen vid Västerviks polisstation.
När jag parkerat försökte jag starta bilen igen, startmotorn tuggade på men ingen tändning.
Efter ca 15 minuter så försökte jag starta bilen igen och då gick den igång precis som vanligt

Det är en i40 2012, manuell låda med 136 hp motorn.

Det var ca -2-5 under resans gång, 14 mil resa, med lite ärenden i stan innan, så den har ju gått ordentligt varm.
Bilen har inte gjort något liknande någon gång tidigare.

Hyundaisupporten ville såklart inte ta i bilen eftersom den startade vid mitt andra försök. Personen jag pratade med tyckte att "bilen kanske behövde vila".

Nu hoppas jag att bilen totalhavererar på vägen hem imorgon så att jag får den lagad eller en hyrbil innan jag ska ta mig till en flygplats mitt i natten mot tisdag.

Är det någon här som känner igen symptomen? Något tips om hur allvarligt detta kan vara?
Annons

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

2
niklass skrev:Hej!

Idag körde jag från Kalmar till Västervik, framme i Västervik fick jag motorstopp, motorn bara tvärstannade mitt i, inga direkta "signaler" innan motorstoppet. Inga knackningar eller liknande.
Jag hade tur och var inte på 1+1-vägen när det inträffade, utan kunde lugnt svänga in på parkeringen vid Västerviks polisstation.
När jag parkerat försökte jag starta bilen igen, startmotorn tuggade på men ingen tändning.
Efter ca 15 minuter så försökte jag starta bilen igen och då gick den igång precis som vanligt

Det är en i40 2012, manuell låda med 136 hp motorn.

Det var ca -2-5 under resans gång, 14 mil resa, med lite ärenden i stan innan, så den har ju gått ordentligt varm.
Bilen har inte gjort något liknande någon gång tidigare.

Hyundaisupporten ville såklart inte ta i bilen eftersom den startade vid mitt andra försök. Personen jag pratade med tyckte att "bilen kanske behövde vila".

Nu hoppas jag att bilen totalhavererar på vägen hem imorgon så att jag får den lagad eller en hyrbil innan jag ska ta mig till en flygplats mitt i natten mot tisdag.

Är det någon här som känner igen symptomen? Något tips om hur allvarligt detta kan vara?
Det visste du sedan tidigare att Hyundai-supporten kan du kasta i älven. Låter som vatten i bränslet, slå i en flaska K-sprit, även om bränslet redan innehåller sprit. Har den stått i varmgarage och sedan stått kallt eller så?

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

3
tjosan skrev:
niklass skrev:Hej!

Idag körde jag från Kalmar till Västervik, framme i Västervik fick jag motorstopp, motorn bara tvärstannade mitt i, inga direkta "signaler" innan motorstoppet. Inga knackningar eller liknande.
Jag hade tur och var inte på 1+1-vägen när det inträffade, utan kunde lugnt svänga in på parkeringen vid Västerviks polisstation.
När jag parkerat försökte jag starta bilen igen, startmotorn tuggade på men ingen tändning.
Efter ca 15 minuter så försökte jag starta bilen igen och då gick den igång precis som vanligt

Det är en i40 2012, manuell låda med 136 hp motorn.

Det var ca -2-5 under resans gång, 14 mil resa, med lite ärenden i stan innan, så den har ju gått ordentligt varm.
Bilen har inte gjort något liknande någon gång tidigare.

Hyundaisupporten ville såklart inte ta i bilen eftersom den startade vid mitt andra försök. Personen jag pratade med tyckte att "bilen kanske behövde vila".

Nu hoppas jag att bilen totalhavererar på vägen hem imorgon så att jag får den lagad eller en hyrbil innan jag ska ta mig till en flygplats mitt i natten mot tisdag.

Är det någon här som känner igen symptomen? Något tips om hur allvarligt detta kan vara?
Det visste du sedan tidigare att Hyundai-supporten kan du kasta i älven. Låter som vatten i bränslet, slå i en flaska K-sprit, även om bränslet redan innehåller sprit. Har den stått i varmgarage och sedan stått kallt eller så?
Glömde att du inte berättade om det var en bensinare eller diesel. Är det en diesel så finns det medel på macken typ K-sprit för diesel. Ett annat tips är att om det är en diesel och du tankat hos OK/Q8 så kan du drabbats av ett partiellt igensatt filter. Finns att läsa om du Googlar på OK/Q8 igentäppta bränslefilter.

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

4
Hej! Näe, jag har inte varit i behov av hyundaisupporten tidigare så jag har levt i illusionen om att det var något som fungerade.

Bilen har stått ute, och jag tankade i ca 55 liter idag innan resan började.

Symptomen på vatten i bränslet är jag helt bekant med, hade en gammal passat en gång i tiden som var väldigt känsligt för frusen förgasare. Den var dock mest känslig på kortare sträckor, detta stoppet kom ju efter att ha varmkört å det ordentligaste i ca 15 mil.

Trodde dock att dessa bekymmer var bortdesignade på dagens bilar med instprutning och grejer.

Jag får helt enkelt åka till macken imorgon och köpa en flarra ksprit och se om det hjälper. Men det är en specifik sort för dieselmotorer eller?

Biltemas "dieseltillsats" kanske? eller ngt annat?

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

6
En kompletterande fråga:

Det verkar ju helt klart rimligt att det skulle vara delvis igensatt filter, jag har "rätt" bil, "rätt" motor, och har tankat på "rätt" ställe.

Men, hur skulle filtret blivit renare, eller genomflödigare genom att bilen stod parkerad i 15-20 minuter, det blir jag inte riktigt klok på faktiskt?

Hjälper det med Dieseltillsats i tanken om man har igensatt filter?


Tack igen!

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

7
niklass skrev:En kompletterande fråga:

Det verkar ju helt klart rimligt att det skulle vara delvis igensatt filter, jag har "rätt" bil, "rätt" motor, och har tankat på "rätt" ställe.

Men, hur skulle filtret blivit renare, eller genomflödigare genom att bilen stod parkerad i 15-20 minuter, det blir jag inte riktigt klok på faktiskt?

Hjälper det med Dieseltillsats i tanken om man har igensatt filter?


Tack igen!
Nä, det hjälper inte. Den är bara till för att neutralisera vattnet i bränslet samt i viss mån smörja. På I40 vet jag inte, men förmodligen måste filtret bytas. Kanske någon I40
mek som jag vet finns i tråden kan svara på huruvida ett filterbyte är ett måste. Eller om det rengörs.

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

8
Har nu varit ute o kört en runda på morgonen, för att se om jag ska våga ge mig ut på 1+1 väg i 14 mil hem.
Det ska jag tydligen inte, så nu ska det bli intressant att se hur fort hyundaisupporten fixar fram en hyrbil.

På garageuppfarten var det inga problem att varva upp motorn över 3000.

Efter att ha kört en 500 meter eller så, så vägrar bilen varva högre än 3000, orkeslösheten tar över ungefär där.

Det tycker jag som icke-bilmek känns ganska precis som den borde bete sig om den inte får tillräckligt med bränsle.

Jaja, fortsättning följer.

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

9
Det är OK/Q8 som levererar drivmedel till "Tanka" och just OK/Q8 har haft en hel del problem med dieselkvaliteten i samband med att man tillförde RME av "miljöskäl". Symptomen är igensatta dieselfilter och framförallt i kyla...

Har skrivits en hel del om detta - sök på nätet och i olika bilforum (finns en tråd i detta forum om problemet)!

Skulle våga satsa en hundring på att det är igensatt filter!


Mvh
Johan B

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

12
Om det är en diesel så skall du inte använda k-sprit det torkar ut packningarna i insprutningssystemet. Köp det som är gjort för diesel. Och ja Biltemas fungerar. Om diesel fryser så är. Det inte pga vatten utan det samlas längst ner i dieselfilter så börja med att byta det.

Sedan gör diesel så att om de fortfarande har sommar diesel i tankarna, så separerar dieselet så att paraffinet i det klumpar ihop sig så det pluggar igen ledning och filter. Enklast är att hälla i 1-2 liter bensin till en tank det löser upp paraffinet igen.

Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

13
Bjerven skrev:Om det är en diesel så skall du inte använda k-sprit det torkar ut packningarna i insprutningssystemet. Köp det som är gjort för diesel. Och ja Biltemas fungerar. Om diesel fryser så är. Det inte pga vatten utan det samlas längst ner i dieselfilter så börja med att byta det.

Sedan gör diesel så att om de fortfarande har sommar diesel i tankarna, så separerar dieselet så att paraffinet i det klumpar ihop sig så det pluggar igen ledning och filter. Enklast är att hälla i 1-2 liter bensin till en tank det löser upp paraffinet igen.

Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.
I hans fall är det nog inte de problem du relaterar till utan de vi redan förklarat. Du kan Googla på länken, visserligen KIA men samma motorer finns hos Hyundai.

http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

14
Jag sätter mer än en hundring på att det är igensatt filter!
Exakt på pricken kopia av min berättelse från julhelgen!
På vägen till firandet 23e tvärstannade motorn (ca -6 grader) men startade igen direkt utan att ens stanna. Inga problem resterande 3-5 mil.
körde några mil under helgen utan problem.
29e på vägen hem var det 12 minus och då blev motorn plötsligt orkeslös. Felsäkert läge tror jag det kalas. Max 3000 varv och orkar inget upp till det varvtalet heller.
Efter några mil tvärstannar motorn och startar ej igen utan startmotorn går bara runt runt. Väntar 10-15 sekunder och då startar motorn och vi kan köra ett par mil med orkeslös motor till en rastplats.
Bogserad bil och hyrbil utan några bekymmer via Hyundai Assistans. (Tack o lov för vi hade våran innekatt med i bilen!)
Några dagar senare får jag samtal från verkstaden med besked om att bilen är klar med bytt bränslefilter! Enligt bilmecken vanligt på dieselbilar då bensinbolagen har i tillsatser i bränslet.
B.l.a tillsats för att bränslet ej ska klumpa sig när det blir kallt enligt honom.

Re: Motorstopp efter 14 mil i -5

15
Problemet är RME-drivmedlet (rapsmetylester) som blandats in pga. "miljöskäl" (snarare ett resultat av lanbrukarlobbyns genomslag hos politikerna) i den riktiga dieseln. RME:n fälls ut vid kyla och detta måste förebyggas med diverse tillsatser i dieseln.

Det verkar som just OK/Q8 har varit för snåla på dessa tillsatser.

Men grundproblemet ligger förmodligen i att drivmedelsstandarden inte är tillräckligt stringent och utprovad och bilägarna får agera testflotta och via försäkringsbolagen eller ur egen ficka betala för "experimenten", innan man insett och förhoppningsvis löst alla problem med nya "miljödieseln"!

Någon som minns problemen med förorenade (var väl sulfat bland annat om jag minns rätt) etanolen som satte igen bränslefilter och injektorer för några år sedan? :roll:


Mvh
Johan B