Annons

Lite köpråd

1
Hej.

Ny här på forumet. Det är så att jag och frugan var och provkörde en I40 diesel häromdagen då jag är lite sugen på ny bil. Frugan vart väldigt förtjust i bilen och tjatar nu om köp :)

De har ju erbjudande på årsmodell 13, 239900 för diesel med businessedition och läderklädsel. Känns ju onekligen som ett bra pris med tanke på att ordinarie pris är 294000 om jag inte minns fel. Dessutom skulle vi få vinterdäck och metallic på köpet då när jag pratade med säljaren.

Han sa att enda skillnaden på årsmodell 13 och 14 var antennen på taket. Kanske stämmer?

Hur som helst tror ni här att det skulle vara ett bra köp? Vi är förövrigt 2 vuxna och snart 3 barn i familjen men plats finns ju i I40 såg det ut som.
Annons

Re: Lite köpråd

2
Turbolover85 skrev:Hej.

Ny här på forumet. Det är så att jag och frugan var och provkörde en I40 diesel häromdagen då jag är lite sugen på ny bil. Frugan vart väldigt förtjust i bilen och tjatar nu om köp :)

De har ju erbjudande på årsmodell 13, 239900 för diesel med businessedition och läderklädsel. Känns ju onekligen som ett bra pris med tanke på att ordinarie pris är 294000 om jag inte minns fel. Dessutom skulle vi få vinterdäck och metallic på köpet då när jag pratade med säljaren.

Han sa att enda skillnaden på årsmodell 13 och 14 var antennen på taket. Kanske stämmer?

Hur som helst tror ni här att det skulle vara ett bra köp? Vi är förövrigt 2 vuxna och snart 3 barn i familjen men plats finns ju i I40 såg det ut som.

Hoppas att du och din fru läser igenom trådarna här på forumet innan du bestämmer dig.

Re: Lite köpråd

3
Japp jag har läst att det är taskigt helljus och en del strul med lite allt möjligt. Men det är det väl med de flesta bilar i denna prisklass antar jag. Hade man haft råd att köpa en ny V70 eller nått annat för 450K+ hade man väl gjort de.

Och det är ju oftast de med problem med bilen som skriver på forumen, det är ju sällan folk skriver hur nöjd man är.

Men är det skit så får jag väl helt enkelt köpa nått annat.

Re: Lite köpråd

4
Det är kanske väl att ta i att råda dig att köpa något annat. Några verkar ha haft massor med fel, en del (som jag) har inte haft ett enda (ännu). Gemensamt för oss alla, är att garantin naturligtvis får ta hand om det som nu eventuellt uppstår.

Jag befann mig i ungefär samma sits som ni, såg det vettiga erbjudandet på 2013-bilarna. Vad jag har förstått så skiljer antennen, samt någon sensor baktill som gör att man kan få elbakluckan att öppnas automatiskt.

Re: Lite köpråd

5
Deacon skrev:Det är kanske väl att ta i att råda dig att köpa något annat. Några verkar ha haft massor med fel, en del (som jag) har inte haft ett enda (ännu). Gemensamt för oss alla, är att garantin naturligtvis får ta hand om det som nu eventuellt uppstår.

Jag befann mig i ungefär samma sits som ni, såg det vettiga erbjudandet på 2013-bilarna. Vad jag har förstått så skiljer antennen, samt någon sensor baktill som gör att man kan få elbakluckan att öppnas automatiskt.
Vilken garanti? Tro inte att du har fem års garanti på allting bara. Så är det inte, många detaljer som bromsarna t.ex. har inte fem år, utan mil och år. Mina bromsar
hade gått över en vecka över två-års-tiden och det ville inte Hyundai betala. Först när verkstadsägaren förklarade att det var han som fick betala föll de till föga.

Allt snack om goodwill o sådant finns inte i verkligheten.

Re: Lite köpråd

6
tjosan skrev:Vilken garanti? Tro inte att du har fem års garanti på allting bara. Så är det inte, många detaljer som bromsarna t.ex. har inte fem år, utan mil och år. Mina bromsar
hade gått över en vecka över två-års-tiden och det ville inte Hyundai betala. Först när verkstadsägaren förklarade att det var han som fick betala föll de till föga.

Allt snack om goodwill o sådant finns inte i verkligheten.
Naturligtvis är det inte fem års garanti på ALLT, märkligt vore väl det, men på det stora hela så täcks de stora "tråkiga" delarna. Bromsar förmodar jag räknas som slitdelar, även om det inte är acceptabelt med vinda skivor efter två år. Nu har jag som sagt inte behövt nyttja några garantier ännu, men hoppas på att bli bättre bemött än vad du verkar ha blivit.

Re: Lite köpråd

7
Hej!

Jag förstår att ni funderar på att köpa. Vi är jättenöjda med vår i40 från 2012. Kolla även in [www.bytbil.com] som gör det möjligt att söka på bilmodell och år. Efter att ha kollat där så får du en bra prisbild på bilen i sitt utförande ny som begagnad. Vad jag förstår så finns det en del modeller från 2013 som släpps till riktigt bra priser just nu :-)

Lycka till med eventuellt köp!
Mvh Jonas

i40 CRDi 1.7 M6/136 Business Kombi -12
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Volvo V50 1.6D DRIVe -10
Volvo V50 T5 -05
Volvo S40 2.0T -03

Re: Lite köpråd

9
Har själv en 2012 115 hk diesel.
Familj med fru och 3 barn. Har nu gått 3200 mil. Själv köpte jag en snikvariant - en Select. Helt enkelt pga att den hade det jag sökte och den hade rätt dragvikt för min husvagn.

Har inte haft ett fel på bilen. Funkat perfekt. Största nackdelen är helt klart ljuset.

Annars så verkar det som att det som haft bilar med mkt utrustning som haft mest strul.

Skulle jag tittat på ngt annat idag så skulle det vara en ny Mazda 6 eller en Mpv. Med 3 barn och en familj som gillar resa så köper jag nog en sådan (igen)

Sen tycker jag om att en tillverkare vågar lämna mer än 2 års garanti......

Re: Lite köpråd

11
Tidiga bilar som drabbats av problemet av årsmodell 2011, äger själv en -12 136hk sedan, har inte haft nått av de problem som folk beskriver, skinsläpp i ratt, problem med backsensorer, oljud, problem med GPS / touchscreen ect. Enda som är dåligt är helljuset så se till att du får en ramp monterad.
Innan du köper en helt ny bil, kolla efter en begagnad, tidigare i år hittade jag en kombi fullt utrustad för ca220.000kr, ca 4000mil. Taklucka, panorama, gps, backkamera mm.