Annons

Trasig kondensor

1
Jag har en Santa Fe 2008 som gått lite över 220000 mil där kondensorn nu gett upp.
Fått ett pris från ett företag som bara jobbar med klimatanläggningar och som tar tar 8000:- för att fixa detta.
Jag lämnade in den på en Hyundaiverkstad förra året, där dom antagligen bara fyllde på kylmedium som läckt ut och tog 3500 för besväret. Dom har nu blivit av med att vara auktoriserad verkstad.
Finns vad jag förstår inga garantier kvar på bilen, men därför så tänkte jag försöka att kontakta Hyundai i Sverige för att höra om dom har någon "goodwill" för sådana fel. Finns inga kontaktuppgifter på deras hemsida. Är det någon som har tips att ge mig?
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken
Annons

Re: Trasig kondensor

2
3500 kr för att trycktesta, vacuumsuga och fylla ac:n!?

Jag har betalat 995 kr för det jobbet två gånger (olika bilar) hos Vianor...

Du kan ju alltid försöka får good-will, men jag har svårt att tänka mig att hyundai ger dig det på en bil som är från 2008 och har gått 22 000 mil (misstänker att du fick med en nolla för mycket!).

Kolla här för pris på ny kondensor:
http://www.bildelaronline24.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh
Johan B

Re: Trasig kondensor

3
Har försökt ett par ggr , men det fanns ingen goodwill alls, Allt måste gå via ÅF och det var helt kört.
För mig var det så att jag hade intermittent fel , tomgången rusade okontrollerat till 4000 varv, inga felkoder.

Lämnade in bilen på aukt verkstad där dom bytte 'tomgångsmotor' för 5000:- , sen kom felet tillbaka flera gånger
och försvann igen efter ett par dagar.

Ett år senare blev det konstant, jag lämnade bilen till 2 separata verkstäder som mätte ALLT och i princip gav upp.
Den hamnade då på aukt verkstad igen där man ville byta tomgångsmotor igen, men felet försvann inte.

Till slut konstarerade man fel på styrenheten, vilken vara 9 års garanti på , nu var bilen 9 år och 2 månader och jag tyckte
Hyundai skulle byta den då den var felaktig inom garantitiden , bara det att verkstan inte kunde hitta felet.

Men det var tvärnobben, 11.000 kostade boxen vilket säkert var 50% vinst för Hyundai och ÅF, minst.
Var dock nöjd med verkstaden dom gjorde vad dom kunde och det var ett svårt fel.