Annons

Läckande servo

1
Hej.

Har fått läckage på servostyrningen på min 2003 2.4, vätskan rinner ut och jag har lokaliserat felet till returslangen , dvs den som går nerifrån upp och ligger som en orm under kylaren för att sen gå upp till behållaren.

ett 9 mm metallrör som sitter klamrat i båda ändarna i en slang på varje sida.

Röret är rostigt och läcker längst ned.

Min första tanke var att koppla bort röret och sätta en bit oljehärdad slang direkt mellan fästpunkterna (bara 20 cm mellan) men sen började jag
fundera varför den ligger slingrad under kylaren och det är såklart att oljan skall kylas på returen då den blir varm när man kör.

Röret kostar 800 spänn hos Hyundai så det är väl bara att köpa ?

Eller tror Ni det skulle gå lika bra med en slang om den gick samma väg som röret ? Eller kyler det sämre än metallröret kanske

Ser lite bökigare att komma åt och byta röret , men jag har inte lossat plåten och kollat underifrån ännu

Detta ska tydligen vara ett vanligt fel på Santa Fe SM.

Mvh
Annons

Re: Läckande servo

2
Trådlyft på gång...

Men denna tråd passade bra. Jag har haft exakt samma problem förutom att inte bara "ormröret" utan även röret innan var lika dåligt. De blödde igenom utmed hela sträckan.

Raggarlösningen blev 1m bränsleslang och att jag helt sonika klippte av den första pressade returslangen som går ut från servot. Där skarvade jag på nya slangen som räcker lagom upp till kärlet om man går på ovansidan av remmarna. Har ännu inte märk någon vidare temperatur ökning, men jag kör inte heller i stadstrafik så mycket.

/hookan
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)