Annons

Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

1
Som rubriken lyder...

Jag tänkte byta stiften på min 2,4 - 04, iofs har den bara gått knappt 7000 mil men det skadar väl inte att byta i förtid (skall bytas vid 9000 mil enligt serviceboken).

Jag har förstått att Championstiften som är ett alternativ, inte är så omtyckta som NGK-stiften är, vilket ligger i linje med min erfarenhet av Champion i andra motorer - de fungerar oftast inte lika bra som t ex. NGK eller Denso.

Har därför funderat på Denso P16PR11 som är Densos "motsvarighet" till NGK:s PGR5C11.
Har även funderat på Denso VW16 som skall motsvara ovanstående stift men ha en mycket tunnare mittelektrod (0,4mm) i Irridium och platinaspets på sidoelektroden - enligt reklamen skall det göra att det blir lite bättre förbränning pga mindre störning av flamman i cylindern.
Dock kostar VW16 ca 100 kr mer per stift...så frågan är om det lönar sig?

Någon med erfarenhet av Denso-stiften i 2,4-litersmotorn?


Ett lite "udda stift" som skulle kunna vara ett alternativ i detta fallet är Bosch WGR8DQP som har fyra sidoelektroder och platinamittelektrod. Motsvarande stift (med lite annorlunda mått men med samma fyrelektrods/platina-utförande) till en BMW fungerade faktiskt ännu bättre än NGK:s motsvarighet - motorn gick ännu mjukare och blev lite rappare samt drog något mindre bensin.



Mvh
Johan B
Annons

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

3
Jag tycker 2,4an är känslig i tändsystemet och jag skulle bara köra med originaldelar så långt som möjligt vad gäller stift och kablar. Tändspole har jag piratutgåva och den funkar. När jag körde Audi 100 höll jag på rätt mkt att testa olika stift (även Bosch med 4 sidoelektroder) men märkte inga större skillnader. I slutändan var det bränslerelä som strulade med en kallödning som var största kruxet på den bilen.

Min rek är att hålla i pengarna och vänta till 9000 mil. Satsa på att hålla bakbromsarna i perfekt skick. Det ger mer. ;) ;)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

4
Tack för svar! :)

Jo, jag har också fått för mig att de är kinkiga i tändsystemet och att de fungerar bättre med NGK-stiften än med Champions dito (de två fabriksrekommendationerna i instr.boken).

Men jag har läst att Hyundai numer har NGK PGR5C-11 och Denso P16PR11 som rekommenderade alternativ och att det är Densostift om man köper stiften hos Hyundai... Någon som vet vilka stift som man faktiskt får om man köper "originaldelar"?

Jag har inte kollat vilka stift som sitter i nu, men jag tycker den smårycker lite på halvgas runt 2000 rpm vid måttlig acceleration.
Det är främst därför jag har funderat på att byta stiften. Just nu står jag och väger mellan Denso eller NGK.



Bakre bromsskivor och klossar är nybytta, samt oken är rengjorda/målade och uppsmorda, även främre beläggen byttes samtidigt men skivorna fram var i rätt bra skick så de fick vara kvar tills nästa gång beläggen skall bytas. Nu rullar bilen långsamt från stillastående om man frikopplar eller har växeln ur i svagt lutande vägbana och inte bromsar - det gjorde den inte innan...

Dock ligger förbrukningen kvar runt 0.95Liter/milen. Detta är med 17"-fälgar (235/65-17 Cooper Dubbfria vinterdäck) som iofs kanske drar upp den något. Hade hoppat på något lägre förbrukning men det kanske är normalt!?



Mvh
Johan B

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

6
Tja, "blandad körning" är ju ett lite flytande begrepp....men i mitt fall handlar det om en hel del lite längre sträckor på några mil åt gången i varierande tempo (i huvudsak mellan 70 och 100, varav 80/90 är vanligast) och lite kortare körningar på några kilometer.

Med tanke på utväxlingen är nästan 80km/h i lägsta laget för femmans växel - känns som denna bil skall köras på en växel lägre än nästan alla andra bilar jag har kört, detta vid en given hastighet. Att försöka köra på femman i 50km/h och sedan öka farten, resulterar i tydlig protest från motor/drivlina... :roll:

Tänkte att småryckningarna runt 2000rpm vid snäll acceleration, kan tyda på att det kan vara läge för nya stift. :?
Kan ju t om vara så att det sitter Championstift i min motor och de rosas ju inte på diverse Hyundaiforum.


Mvh
Johan B

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

7
Det där med ryckningar på låga varv verkar finnas hos en del bilar , den som gick väldigt långt var denna tråden

http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?f=5&t=2271" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock fick vi aldrig riktigt veta vad det var tyvärr
Detta nedan var slutlämmen:

Tänk vad man kan göra med ett universialinstrument från Jula och ett batteri från Rusta.
Felkopplat, felmonterat från fabrik.
Efter allt besvär som jag fått utstå kommer jag aldrig att avslöja felet.
Kan bara säga.
Har bytt bort bilen mot en Japan,
Förlorade en massa pengar men det var det värt-fri från Santan.


Jag har inte det felet på min, men det blir som Du säger ändå att man ofta kör på 4:ans växel på 70-80 vägar
Jag har haft samma stift i åtminstone 10.000 mil nu, kanske dags att byta.

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

8
Det var lite intressant läsning - synd bara att trådskaparen som fann lösningen inte ville dela med sig av kunskapen....det är ju det som är hela tanken med dylika forum! :evil:

Läser man lite mellan raderna och utgår från vad han skrev tidigare, verkar det som om någon potentiometer-givare (vinkelgivare för t ex. gaspådrag skulle jag kunna tänka mig) var felaktigt monterad från fabriken - kan man gissa på att någon kastat om två kablar vid monteringen eller? :?
Ett elschema över motorkablaget och alla givare/sensorer hade varit intressant att kika på.

Nu ruckade jag lite på kontaktstyckena till kamaxelgivaren och sensorn för misständningar idag - och (peppar peppar), plötsligt känns det nästan inga ryck alls....kanske lite för tidigt att ropa hej, men en 25-milatur gick märkbart mjukare än tidigare.

Nu var det inga jätteryckningar innan men de fanns där vid långsam acceleration mellan kanske 1800-2300 rpm och jag är van vid en BMW med rak sexa så alla små vibrationer "uppmärksammar jag" på gott och ont - man är väl bilhypokondriker och tror att minsta vibration/missljud eller liknande automatisk innebär en fet verkstadsräkning! :roll:

Får se om förbrukningen gått ner samtidigt och om den mjukare gången håller i sig...jag återkommer!

Mvh
Johan B

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

9
Har en 03 2,4 Det satt några gamla Boshstift i men jag bytte till NGK platinastift PGR5C-11 fungerar kanon.
Slut på ryckningarna.

Plus utbyte av ignition missfire sensorn,(tändmodulen)en begagnad som satt i en Mitsibushi.För mig kändes det som att tändmodulen gradvis har försämrats utan att man reflekterat alls.

Tändstiften tog bort ryckningar på lågt varvtal vid gaspådrag.
Men utbytet av sensorn var en aha upplevelse som dag och natt och köra bilen!

Riktigt roligt att köra den nu,känns som att den går mycket mer ekonomiskt bilen svarar fort vid lätt gaspådrag,så var det absolut inte innan då fick man jobba mer med gaspedalen,nu kan man va lätt på gasen och bilen svar direkt.

Jocke

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

10
zippychippy skrev:Har en 03 2,4 Det satt några gamla Boshstift i men jag bytte till NGK platinastift PGR5C-11 fungerar kanon.
Slut på ryckningarna.

Plus utbyte av ignition missfire sensorn,(tändmodulen)en begagnad som satt i en Mitsibushi.För mig kändes det som att tändmodulen gradvis har försämrats utan att man reflekterat alls. Check engine lampan har spökat i ca 2 år till och från utan någon felkod tillslut lyste den fastmed koden P0300 och misstände regelbundet.
Men nu är jag 110% nöjd med bilen

Tändstiften tog bort ryckningar på lågt varvtal vid gaspådrag.
Men utbytet av sensorn var en aha upplevelse som dag och natt och köra bilen!

Riktigt roligt att köra den nu,känns som att den går mycket mer ekonomiskt bilen svarar fort vid lätt gaspådrag,så var det absolut inte innan då fick man jobba mer med gaspedalen,nu kan man va lätt på gasen och bilen svar direkt.

Jocke

Re: Vilka tändstift fungerar bäst, Denso eller NGK?

11
En liten uppdatering efter byte av tändstift från originalmonterade NGK (Korea-tillverkade enligt märkningen) till Denso P16PR11 (Japansktillverkade enligt märkningen) SAMT byte av vänstra bakre bromsoket som kärvade trots "motionering" och grundlig rengöring av glidytorna mm. samt nya belägg och nya skivor bak. Bromsoket bak låg på rätt bra och skivan blev varm så det knäppte i den efter lite körning... :shock:
Stiften såg generellt sett bra ut, eller så bra man kan förvänta sig efter 7 000 mil - ingen mätbar förändring i elektrodavståndet mellan platinaspetsarna, dock var en sidoelektrod lite "sliten" (avrundad) på ett stift men det inverkade säkert inte på tändfunktionen.

Vid inspektion av det gamla oket kärvade kolven rätt bra pga att det bildats någon seg fettaktig gegga under damasken, om det var någon tidigare ägare (finns bara en tidigare brukare men några handlare) eller mekaniker som använt felaktigt fett under damasken vet jag inte men det såg ut som man har haft problem med kärvande broms på det oket då baksidan av beläggen hade en vitaktig beläggning på den sidan (samma sak hände för mig när ett ok kärvade på en Toyota). Kolven såg fin ut förutom en liten tunn "repa" i kromet, har dock svårt att tänka mig att det kan ha orsakat något läckage av bromsvätska, men osvuret är bäst...

Har därför numer ett i mina ögon fint begagnat bromsok vä-bak, som troligen blir 100% funktionellt efter en ny tätningssats, om någon är intresserad av att köpa. :mrgreen:

Från att ha legat nästan konstant mellan 0,95 till 1,05 liter milen har förbrukningen sjunkit till mellan 0,76 till 0,83 (mätt på två tankningar).
Det har iofs varit relativt mycket långkörning och den lägre förbrukningen mättes vid rätt snäll körning men ändå en del kortare sträckor, den högre vid lite mer kortkörningar/körning i samhällen och högre fart vid långkörningarna (ofta över 100km/h).
Så förbrukningen ligger nu på en mer acceptabel nivå får jag nog säga - håller den sig där vid den typ av körning som jag gjort är jag nog nöjd med tanke på motorstorlek, tyngd/storlek och fyrhjulsdrift.

De irriterande ryckningarna har inte försvunnit helt, men minskat när man kör med AC:n avslagen.
Dock tycker jag nog att det fortfarande är allt för småryckigt när AC:n är påslagen. Rycken kommer mest på mellangas, oftare/mer vid uppförsbacke och den rycker nästan inget över 2500varv, mest rycker det runt 1800 och vid ca 2200 varv enligt varvräknaren.

Har inte läst felkoder men bilprovningen hittade inga felkoder vid besiktningen tidigt i våras och ingen motorlampa tänds (tänds vid start som brukligt för att visa att lampan är hel, så systemet verkar fungera).

Jag har dock konstaterat att femmans växel känns som en "överväxel" för konstantfart över 80km/h, att ställa sig på gasen med femman i från 50-60 resulterar i kraftfulla protester från motorn...motorn verkar trivas bäst över 2500 varv men växellådan är växlad så den ligger strax över 2000 varv i 90 - hur tänkte koreanska konstruktören där? :roll:


Vi får se hur det utvecklar sig - jag återkommer vad det lider och rapporterar. ;)


Mvh
Johan B