Annons

Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

1
Hej jag har en Santa Fe årsmodell 2007, för ca tre veckor sedan fick vi något fel på bilen. Oljelampan började lysa, blinka och slocknade till och från. Bilen tappade även kraft jag tryckte gasen i botten och det gick inte fortare än 75 km/h.
Det var inga missljud eller något klikande från motorn, jag lämnade bilen och ringde bärgare. Finns det någon med liknande fel eller vet någon som har haft det. Tacksam för svar :)
Annons

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

6
Det låter dyrt...

Om oljan försvinner ut ur motorn är det ju inte bra.
Om det inte är en pöl under bilen, så kan den förbrännas eller om topplockspackningen spruckit, blandas med kylvätskan.

Om kylvattnet inte ser ut som filmjölk och bilen gick bra för övrigt, så hade jag kollat det elektriska först.

Är det bensin eller disel förresten?

Indalsman, går bilen i limpmode av vatten i diselfiltret?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

7
Det är en diesel bil och den läcker inte olja någonstans det har aldrig funnits olja under bilen, men däremot var det dags att byta olja och filter. Dom säger på verkstaden att det har läckt ut olja på sidan om oljefiltret i motorn som inte har blivit renad och att hela motorn har gått sönder. Jag körde ju med bilen när det hände och det fanns inga missljud från motorn överhuvudtaget, dom säger inte vad exakt som är trasigt, bara att motorn måste bytas.

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

8
lindanyberg skrev:Det är en diesel bil och den läcker inte olja någonstans det har aldrig funnits olja under bilen, men däremot var det dags att byta olja och filter. Dom säger på verkstaden att det har läckt ut olja på sidan om oljefiltret i motorn som inte har blivit renad och att hela motorn har gått sönder. Jag körde ju med bilen när det hände och det fanns inga missljud från motorn överhuvudtaget, dom säger inte vad exakt som är trasigt, bara att motorn måste bytas.
Är det en auktoriserad verkstad?

Är den servad enligt boken?

'hela motorn gått sönder' låter lite luddigt , speciellt om den går.

Kolla kylvätskan hur den ser ut och ta sen kontakt med en annan verkstad om Du inet riktigt litar på elelr är nöjd med
svaret från den första.

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

9
Låter skumt...får inte ihop det alls.
Motorbyten förknippar jag med Audi...

Om oljan sipprar förbi, dvs utanför, oljefiltret så är det i sig ingen katastrof om det inte är sådana mängder att motorn riskerar att gå tom på olja.
Hade det varit dessa mängder borde du märkt det med pölar. Även lite olja ger stora fläckar. Jag vet, jag har kört engelskt...

Sedan förstår jag inte inte hur det kan komma olja förbi?
Är oljefiltret förstört eller fästet till det?
Eller har motorblocket spruckit?

Hade begärt mer info från verkstaden alt ett utlåtande från annan.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

10
Låter konstigt.
Oljelampan (oljekannann) lyser ju endast om oljetrycket försvinner, men om den "blinkar" så kanske den har en annan betydelse?!

Vad är det för verkstad?
Om det inte är en aukt. verkstad så skulle jag nog försöka få en "second opinion" för att få en mer detaljerad felbeskrivning.
Man kan ju inte byta motor enbart baserat på "..njaeee... e något vajkalle på hela motorn sörru"
Låter oseriöst i mina öron.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

11
Hej,
När man bromsar kraftigt så tänds oljelampan i ett par sekunder, men annars så är den släkt. Men det är väl antagligen ett tecken på att det börjar bli dåligt med olja i bilen. Nu är jag tvungen att åka till veterinären, en resa ca. 6 mil fram och tillbaka och så som vi bor så finns det ingen bensinmack eller bilverkstad i närheten. Tror ni det kan vara nån risk att jag kör sönder bilen?

Re: Oljelampan lyser, bilen tappar kraft

12
Annika_B skrev:Hej,
När man bromsar kraftigt så tänds oljelampan i ett par sekunder, men annars så är den släkt. Men det är väl antagligen ett tecken på att det börjar bli dåligt med olja i bilen. Nu är jag tvungen att åka till veterinären, en resa ca. 6 mil fram och tillbaka och så som vi bor så finns det ingen bensinmack eller bilverkstad i närheten. Tror ni det kan vara nån risk att jag kör sönder bilen?
Tyvärr omöjligt att svara på, men efter din beskrivning...
Är du säker på att det inte är "oljelampan" för bromsvätskenivån som blinkar??
Hur exact ser lampan ut?
Låter ju helt otroligt, för isåfall så låter det som om att verkstaden försöker att blåsa dig.

Så länge som du har olja i motorn till max-nivån så lär den inte skära pga för låg oljenivå iallafall, men om oljetrycket är så dåligt att det är på gränsen så kan den tändas vid kraftig inbromsning eller kurvtagning, men det låter.. osannolikt alltihop.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.