Annons
Annons

Re: isolera bort däckljudet

2
Jag själv har likadan bil o tycker också att däckljudskomfort är bedrövlig. Det är rätt svårt o isolera bilen i efterhand. Du skulle behöva plocka ut alla stolar o slita väck mattan o då lägga isolering i karossen. Plocka väck även dörrsidor o isolera även där. Som sagt rätt krångligt o göra det efterhand tyvärr. Leta efter sommardäck som är av lite mjukare gummiblandning istället, o så kan du även kolla på decibel märket som däcken nu förtiden har.

Re: isolera bort däckljudet

3
Jag tyckte att mina sommardäck (Continental) var bullriga när jag köpte bilen i juli. När jag då i slutet av nov. bytte till dubbade vinterdäck (Nordfrost) blev det tystare!!! :o
Pratade med Centrala Gummi i Örebro och det varierar verkligen beroende på fabrikat. Nästa sommar blir det Goodyear EXCELLENCE.

Re: isolera bort däckljudet

5
Hej!
Jag har en i30-09 så det är inte riktigt samma bil som ni har men jag tycker ändå att den är bullrig. Dock är den tystare än min gamla bil men man glömmer fort...

I somras körde jag på good year efficient grip och det blev bättre än de däck som var orginal. Men nu med dubbdäck på tycker jag att den jobbig igen. Så inspirerad från tråden i ix35-delen tänkte jag prova att isolerar lite där det går. Tex i reservhjulsbaljan mm


http://www.hyundaiforum.se//viewtopic.php?f=44&t=3162
I30 SW, 1,6 CRDI

Re: isolera bort däckljudet

6
Har en i30 FDe -11 och jag åker på dubbfria Gislaved Soft Frost 3 och dom är gudomliga, förbaskat tyst i bilen och bra grepp i dom.

Jag hade bara åkt dubbat innan jag provade dessa för jag va förut en sån som spydde galla över dubbat men nu när jag åkt 2 vintrar på dubbfritt så kan jag inte tänka mig nåt annat.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: isolera bort däckljudet

7
Det kanske är svårt på en sådan bil men till husbilar finns det innerskärmar extra att montera som ska sänka ljudet, det finns nog inte plats att montera det på en vanlig personbil, mycket av ljuden går via karossen som är svårt att få bort. först att byta till däck som ger mindre vägljud och så klistra på isolermattor på plåtytor som dämpar ljud.

Re: isolera bort däckljudet

8
Jag har en i30 GO edition 2014 blue-drive och den har ovanligt lite däckbuller.
Det kanske beror på däck och fälgar?
På min sitter det 15 tumsfälgar med normalbreda lättrullande däck från Continental.
Förut hade jag en i30 från 2008 och den bullrade förfärligt.