Annons

Köpråd Santa Fe -2010

1
Hej!

Ni är säkert helt utleda på frågor om köpråd men eftersom jag är rookie och inte har någon att vända mig till med kunskap så slänger jag ut frågan här.
Min familj är ute efter en rymligare bil än nuvarande (Toyota Verso) och har fastnat för Santa Fe 2010 års modell.
Nu till min fråga:

Ska man välja bilen som inte är servad alls sen uttag och som det inte finns någon historik om och som gått 5500 mil, men som återförsäljaren kommer att servar och åtgärdar alla synliga fel på eller bilen som är fullservad men gått 105000 mil?

Vart kan man ta reda på vilken garanti som finns kvar på bilen?

Tack på förhand!
Annons

Re: Köpråd Santa Fe -2010

2
Vet Du att bilen inte servats alls på 5500 mil? Eller är det bara att serviceboken saknas?
Låter ju otroligt märkligt att någon köpt den ny 2010 med omfattande garantier och sen inte servat alls.

Har Du kontaktat tidigare ägare?

Den andra har väl gått 10500 mil?

Finns det inga uppgifter om service på bil nr1 alls , skulel jag avstå. Om service är gjorda , men stämplarna saknas så handlar det mer om prisavdrag samt att ev kvarvarande garantier ej gäller.

Är priset samma?

Uppgift om garantier kan auktoriserad verkstad tala om baserat på registreringsnummret.

Re: Köpråd Santa Fe -2010

4
Pamaya skrev:Bil nr 1 har servicebok men enligt ÅF så har den inte stämplats, den är helt ren. Den har gått som leasingbil tidigare nere i skåne. Säljaren säger att han varit i kontakt med verkstäder i skånetrakten men att ingen info finns.

Finns ju inga garantier på den , kan ha gått på samma olja 5500 mil , om det blir problem med den kan Du aldrig kontakta Hyundai osv
jag skulle avstå helt från den personligen.

Re: Köpråd Santa Fe -2010

5
Om santan är registrerad efter 2010-06 vill jag minnas så är det 5 års nybilsgaranti obegränsade mil. Så 10500 har typ 2-3 år kvar medan 5500 är helt utan o, serviceprogramet inte följts.

Köp bilen med garanti i stället för slarvepelle varianten.

Re: Köpråd Santa Fe -2010

6
Hejsan! Jag lånar den här tråden då min fråga gäller ungefär det som rubriken anger. Jag är inne på att köpa en Santa Fe -10, diesel, automat. Förmodligen blir det exklusive men är inte helt säker ännu. Min undran gäller dock motorn. Jag har läst mycket bra recensioner om den nya drivlinan som introducerades -10 och som kallas CrdiR. Den är på 197hk och har ett vrid på 437nm tror jag. Dock har jag i annonser sett att många inte skriver ut CrdiR utan nöjer sig med Crdi vilket gör mig förvirrad. När jag kollar detaljerna på motorn så är det fortfarande samma hk och vridmoment, till och med samma CO-utsläpp. Kan det skilja sig på motorn och drivlinan på Santa Fe -10 trots att det är diesel, automat, 197hk och 437nm? Finns det en Crdi och en CridR med samma hk, Nm osv men med andra olikheter? Tack på förhand. Mvh Per

Re: Köpråd Santa Fe -2010

8
Om jag inte har helt fel för mig så är det en 155hk i dom gamla motorerna fram till 2009. 2010 släppte dom den nya med 197hk. Har själv en 2011 med 197hk och den är jag extremt nöjd med. Kör mycket husvagn 1600kg och då drar den ca 1,1l/mil och då kör jag ofta med farthållare.

Re: Köpråd Santa Fe -2010

9
Aha, tackar för svaret!

Jag fick min mjukvara uppgraderad för ett par år sedan från 155 hk till c:a 195 hk och har nu kört c:a 7000 mil med det så jag har väl en fusk-R då. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå