Annons

Getz -04 spikar/knackar

1
Hej hej,
mitt första inlägg här så jag hoppas att det hamnar rätt. :P

Håller på och grejjar med min frus väninnas Getz -04. Den tickar/rasslar rätt så högt. Kopplade in felkodsläsaren och fick svar p0325 knacksensorn. Någon som har en aning om vad det kan vara som strular? Bilen är exemplariskt servad på verkstad så jag har lite svårt att få det att gå ihop.
Vad är det vanligaste felet på denna bilmodell när den tickar?

Jag har nollat felkoden (igår) och den har inte dykt upp igen. Men spikningarna/ticket/rasslet kvarstår.

Tändstiften? Kan dom vara orsaken?

/Hasse
Annons

Re: Getz -04 spikar/knackar

4
Hej hej
Nu har jag kollat upp och det är 1,3 liters motorn.

Om motorn spikar (rent allmänt) så rapporterar väl knacksensorn detta och sänker tändningen i ecu'n? Vad händer då om knacksensorn är trasig? Kan bilen börja spika på grund av detta?

Om nu sensorn är paj, som felkoden antydde, vad kan en sådan typ gå lös på? Kollade i Autodata och reparationstiden enl dom är 30 min att byta den. Går det så fort?
Dock så har inte felkoden återkommit sedan jag nollade den.

En annan sak jag inte förstår, och som jag inte kan få kläm på då ägarinnan har noll koll på detta är...
Någon hon känner hade varit in och pratat om detta på en Hyundaiverkstad. Dom hade sagt att det mycket riktigt kunde vara knacksensorns som var trasig. 5000 kr skulle dom ha för att fixa detta (vad det var vet jag inte). Då hade frågan om mekanikern kunde göra detta på sidan om kommit upp... Men åh nej det kunde han inte, eftersom det krävdes så mycket plats runt bilen?!?!?!?!

Jag fattar nada! Det kan väl inte gälla för knacksensorn. Måste ju vara något annat dom då ev skulle fixa. Jag köper "platsbristen" om motorn ska ut. Men enl Autodata så sitter sensorn fram på motorn och beräknad tid på 30 min.........

Har Ni nån idé på vad det kan vara som gör att bilen spikar/knackar?

Re: Getz -04 spikar/knackar

6
Santavalp skrev:Hej igen :)

Sällan knacksensorn är paj :?:

Är kamremmen bytt , hoppat en kugg :o

Hur långt har den gått :?

Mvh Zukan 8-)
Kamremmen är bytt för fem år sedan (3000 mil sen). Den håller precis på att slå över till 11000 mil.
Jag lyssnade med stetoskopet på motorn och den lät värre från kamremssidan. Påpekade detta för ägarinnan, men nu ska hon tydligen sälja kärran så nu struntar jag i vad hon gör.
Jag hade iaf passat på att byta remmen och vattenpumpen innan försäljningen menmen....

Tacktack för visat intresse!

Re: Getz -04 spikar/knackar

7
Vattenpumpen behövs ej bytas då den ej drivs av kamremmen på dessa modeller. Vissa Getz har haft problem med att vevaxel remskivan släppt, vilken sin tur resulterat i att triggerskivan som sitter på veven glappat upp sig, var på tändningen blir fel och kan framkalla spikningar.