Annons

Kopplingsbyte reklamerat - Bytt igen - Fortfarande inte bra

1
Hej hej, jag behöver hjälp. Jag har en Santa Fe 02:a diesel. Vi har använt den dels som pendlarbil, men även ibland för att dra hästtransport.

Jag hade ju hört att kopplingen var Santans svaga punkt redan innan köp, men eftersom det stod SMF på kopplingen så tolkade jag det då som att problemet var "åtgärdat". Kanske var fel av mig.

Hursom, kopplingen började kännas väldigt slirig så vi lämnade in den för kopplingsbyte på en mekonomenverkstad. Mekanikern höll med om att kopplingen behövdes bytas.

När vi fick tillbaka den så tog det bara nån dag innan det kändes slirigt igen. Tänkte först att det kanske var inbillning. Känslan är lite varierande, när man accelererar iväg så känns det mest slirigt på trean och fyran då bilen varvar iväg och man känner påtagliga vibrationer vid låda/motor, man får liksom släppa på gasen hela tiden och ta det försiktigt. Ligger man på lite lägre varv på trean - fyran och gasar lite, ex för en omkörning, så känns det nästan som en automatlåda där varven höjs men farten kommer långt därefter.

Jag påpekade det till mekanikern som provkörde och höll med om att kopplingen fortfarande inte var bra. Han bytte koppling igen, tyckte inte att det såg så slitet ut, lite dammigt bara, som han sa. Jag nämnde det här med SMF och ifrågasatte om delarna verkligen hade passat. Han sa att han matchade beställningen med svänghjulet så det skulle inte vara några problem.

Jag fick tillbaka bilen igen förra veckan. Han hade provkört och nu var det inga problem, sa han. Jag provkörde i fredags och det är exakt lika slirigt som innan. Är sjukt less och vet inte vad jag ska göra.

Ska tillägga att det känns mer när bilen är varm.
Annons

Re: Kopplingsbyte reklamerat - Bytt igen - Fortfarande inte

5
Är det en Single mass koppling nu då? eller var den ombyggd innan och han bytte bara slitdelarna?

Det är inte så att han behöll det gamla orginal svänghjulet och bytte slitdelarna? då kan ryckutjämnaren vara kass
och den gamla varianten av koppling är ju inte att hurra över , min 2003 blev som en ny bil när kopplingen byggdes om.

Gå tillbaka till Mekonomen med detta så får dom ta tag i det ordentligt så det blir bra.

Är ju ett himla jobb att riva allt igen , men verkar som dom gjort något fel om bilen fungerade bra i övrigt innan

Re: Kopplingsbyte reklamerat - Bytt igen - Fortfarande inte

7
Lövet skrev:Är det en Single mass koppling nu då? eller var den ombyggd innan och han bytte bara slitdelarna?

Det är inte så att han behöll det gamla orginal svänghjulet och bytte slitdelarna? då kan ryckutjämnaren vara kass
och den gamla varianten av koppling är ju inte att hurra över , min 2003 blev som en ny bil när kopplingen byggdes om.

Gå tillbaka till Mekonomen med detta så får dom ta tag i det ordentligt så det blir bra.

Är ju ett himla jobb att riva allt igen , men verkar som dom gjort något fel om bilen fungerade bra i övrigt innan

Den var alltså ombyggd redan när jag köpte den. Det baserar jag endast på att det stod SMF skrivet på kopplingen. Han bytte alltså slitdelarna, eller ja, en helt ny kopplingsats. Men det jag funderade på är om nya kopplingen är för ett Dual mass-svänghjul och att det då inte riktigt stämmer. Skulle det kunna vara så tror ni? Att lamellerna inte riktigt når fram då. Googlar man bilder så de olika svänghjulen så är ju "klackarna" för att montera tryckplattan mycket högre på det ena. Jag vet inte riktigt hur en koppling fungerar så det är rena gissningar från mig sida ;)

Mekanikern påstår dock att han matchat beställningen med svänghjulet och kan inte förstå varför det inte blir bra nån gång. Han är iaf tillmötesgående och tycker såklart att vi ska fixa det. Men man är ju beroende av en fungerande bil och varje reparation tar ju ett tag.

Re: Kopplingsbyte reklamerat - Bytt igen - Fortfarande inte

9
Santavalp skrev:Hej igen :)

Har du testat om du har nån bakhjulsdrift :?

Mvh Zukan 8-)
Hej. Nope, har inte testat om jag har bakhjulsdrift. Jag ställde bilen på verkstaden i morse också. Han hade iofs inte tid förrän den 8:e så jag kan ju hämta den igen och prova. Mekanikern skulle beställa en Hyundai-koppling den här gången. Tredje gången gillt... :?

Men borde jag prova bakhjulsdriften innan han börjar skruva igen?