Annons

Kall luft...

1
... strömmar in någonstans i närheten av handskfacket, framför passagerarplatsen. Det märktes väldigt väl nu när det var 15 grader kallt. Jag tycker det har börjat efter jag haft bilen på service. Kan de ha missat att koppla ihop nånting efter att t.ex. bytt kupéfilter?

En följdfråga till det: ska det inte sitta någon slags panel under handskfacket. Det ser ut som om det fattas något där för tillfället.

Bilen är en -02, V6.
Annons

Re: Kall luft...

2
Fick samma problem denna vinter på en -04:a.. På min sitter ingen underdel, hade lös kupe filter och kollade lite allmänt men fick dåligt med tid att leta klart så klippte tille en rejäl bit av liggunderlag då kall luften kyler ner benen totalt på passageraren samt på högra benet på föraren. inget skönt alls vid -30 grader, men ligg underlag funkar tills vidare ;)

Re: Kall luft...

3
Ämnet har tagits upp mer än en gång tidigare, om man lägger några minuter på att söka efter detta så hittar man flera trådar.

Problemet är förmodligen inte att kall luft läcker in, det är förmodligen kallras som ger den isande känslan. (Läs på, om fenomenet är okänt. Det är vanligt i hus.) Jag köpte något som kan liknas vid en bit liggunderlag med klister på ena sidan, på mekonomen. Kostade 150 spänn eller nåt. Sen var det bara att skära till passande bitar och klistra på plats. Sockret, som är den som sitter på passageraplatsen, säger att kylan i princip är borta nu.

Problemet bottnar i att Hyundai inte har isolerat friskluftsintaget, som sitter bakom handskfacket. Om man lyckas isolera detta på egen hand så är problemet mer eller mindre ur världen sedan. Det meckiga är att komma åt, eftersom det är ont om plats.

Re: Kall luft...

4
offsider skrev:Ämnet har tagits upp mer än en gång tidigare, om man lägger några minuter på att söka efter detta så hittar man flera trådar.

Problemet är förmodligen inte att kall luft läcker in, det är förmodligen kallras som ger den isande känslan. (Läs på, om fenomenet är okänt. Det är vanligt i hus.) Jag köpte något som kan liknas vid en bit liggunderlag med klister på ena sidan, på mekonomen. Kostade 150 spänn eller nåt. Sen var det bara att skära till passande bitar och klistra på plats. Sockret, som är den som sitter på passageraplatsen, säger att kylan i princip är borta nu.

Problemet bottnar i att Hyundai inte har isolerat friskluftsintaget, som sitter bakom handskfacket. Om man lyckas isolera detta på egen hand så är problemet mer eller mindre ur världen sedan. Det meckiga är att komma åt, eftersom det är ont om plats.
Jo, jag är väl bekant med begreppet "kallras" och behöver inte läsa på. Det var för att markera att det inte var just kallras det handlade som jag använde ordet "strömmar" för att beskriva hur kalluften kom in. Men det var kanske inte tillräckligt markerat. Luften blåser in, den forsar in, det kommer in jättemycket luft, det känns tydlig att det verkligen blåser.

Hur som helst, jag lämnade bilen på verkstan och de lyckade hitta felet och fixa det. Det var inte så märkvärdigt. Men eftersom ämnet uppenbarligen tagits upp flera gånger tidigare ska jag inte trötta ut läsarna med ytterligare en beskrivning av lösningen.

Re: Kall luft...

5
Nej, jag tycker inte att du markerade på något uppenbart sätt att ditt problem INTE handlade om kallras. Du skrev att det strömmar in kall luft, vilket faktiskt inte säger ett dugg, när en ny användare skriver detta i sitt första eller andra inlägg.

Att skriva att det strömmar in kall luft på passagerarplatsen är precis vad en okunnig person skulle ha skrivit, eftersom kallras kan kännas precis som om det blåser på en. (En tråd heter till och med "Det drar kallt från golvet på passagerarsidan") Det är något av en klassiker på forum, att en person som lyfter ett tidigare känt problem i sitt första inlägg inte har läst på alls om vad som finns på forumet sen tidigare. Så du kan sluta göra en höna av en fjäder nu.

Om det inte handlade om kallras, och om lösningen inte har presenterats tidigare. (Du om någon borde ju veta, eftersom du tydligen har läst på.) Så kan du ju vara så god och upplysa oss andra.

Re: Kall luft...

6
[quote][/quote]

Detta fenomen är inget ovanligt alls o det har me att service verkstäderna plockar bort plasten o skyddshöljet för kupefiltret eller så klipper dom sönder det, o då kommer det in kall luft på fötterna.
Detta gör dom för att slippa ta ner handsfacket varje gång dom ska byta filter.
Är väldigt vanligt. tyuvär. Så ett gott råd till alla lägg er ner o kolla om ni har plast elelr hölje, har ni inte det gnäll på verkstan.
kör volvo v70 n 2,4t