Annons

Urladdningsproblem Cm -08

1
Hej alla forummedlemmar Jag har ett problem som rör urladdning.

Jag har en CM -08 som nu gått 9.900 mil. Bilen har vi haft sedan ca 2000 mil och den har skötts enligt serviceprogrammets föreskrifter. För 1½ år sedan lämnade jag in bilen för att jag noterade urladdning av batteriet vid några tillfällen. Batteribyte gick då på godwill och jag upplevde att problemet försvann. Hösten 2012 upptäckte jag att urladdningsproblemet återkom. Detta trots dagliga körningar som borde lösa eventuellt behov av laddning. Jag lämnade in bilen på en verksatd som gjorde batterikontroll och kontroll av generatorladdning. De hittade inga fel. Nu i vinter har vi noterat att bilen laddat ur ett flertal ggr. Detta fel innebär att vi inte kan använda dieselvärmaren från Webasto. Om jag startar bilen och efter en stund låter Webaston dra igån, detta för att låta generatorn ta hand om den höga startströmmen så kommer bilen få startproblem när jag sedan ska starta igen. Vi har därför inte använt Webaston sedan i November. Problemet kvarstår dock. Om jag exempelvis kör Stockholm Nyköping på måndagen, ställer bilen hemma över två nätter så känns det segt att starta. Det känns som om jag har något som ligger och drar ström när bilen av avstängd. Om jag litar på att generatorn och batteriet är ok är det något annat som måste identifieras. jag funderar på om det kan kopplas mot kontakten för draget? Någon med liknande erfarenhet?

Tacksam för alla tips. jag kan också nämna att jag anlitat en annan verkstad som enligt en del ska vara duktiga på el. De ska titta på bilen i mitten av april för att försöka finna felet.
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size
Annons

Re: Urladdningsproblem Cm -08

2
Matsli skrev:Hej alla forummedlemmar Jag har ett problem som rör urladdning.
...
Tacksam för alla tips. jag kan också nämna att jag anlitat en annan verkstad som enligt en del ska vara duktiga på el. De ska titta på bilen i mitten av april för att försöka finna felet.
Hei Matsli.
Sådanna fel är svåra att hitta. Testa generatorn och batteriet har du redan gjort. Troligen har du ett litet jordfel någonstans. Det måste vara på en elkrets som har ström även om nyckeln inte är i. Jag har varit med om samma typ problem på flera bilmärken från tidligare tider. Ett sätt att testa är at gå på säkringsboksen med en ampere-mätare. Ta ut en säkring och mäta om det drar ström via denna. Så till nästa.... Du vil hitta några som ska dra lite ström, t.ex. till klocka, men det ska vara en mycket låg förbrukning. Titta i instruksjonsboken för att se vad säkringen matar, om den drar ström. Om du har otur har du ett temporärt fel - och då funkar oftast allt ok när man tästar....
En snabbtäst är att mäta när du tar av en batteripol - mellan kabelskon och batteripolen. Då mätar du totalförbrukningen från batteriet när det i teorin inte ska dra ström alls - utan klockan och stand-by för elektronik.
Hoppas värkstaden har lite tur så dom tar död på problemet :-).