Annons

byta vevaxelgivare?

1
Hej,

Hittade hit då jag letade efter problem som uppstått på min Santa Fe -04,
Problemen jag har dyker upp efter en stunds körande, då bilen är kall går den rent.
Problemen är att bilen plötsligt börjar rycka då jag kört en stund för att rycka och hacka mer och mer ocjh plötsligt lägga av. Efter en stunds stillastående startar bilen och går felfritt igen dock med samma problem efter en stund. Det känns nästan som om det blir slut på bensin. Har felsökt bilen på Bilia men dom kan inte hitta några felkoder och min fundering nu är om inte vevaxelgivaren borde visa ett fel vid datorinkoppling?

Tacksam för tankar...
Annons

Re: byta vevaxelgivare?

2
På min H1 2005 årsmodell bensinare, så betedde sig bilen på det sätt du beskriver. Ryckte, dog, stod still en stund och startade igen. Det var kamaxellägesgivaren som var kass. Visade sig vid felsökning. De kunde dock inte garantera att det var det felet men jag chansade och det var den. Mitt råd är att om det är den givaren så byt kamrem samtidigt eftersom det är i princip samma arbete som att bara byta givaren. Givare går att handla billigare hos andra än generalagentens handlare.
Tror att det är 2 givare på bensinmodellen 1 för vevaxeln och en för kamaxeln.

Re: byta vevaxelgivare?

4
Det var "vevaxellägesgivsren" som spökade. På verkstan som åtgärdade felet framkallade man problemet genom att låta motorn gå till dess att den blev varm och stannade med en felkod som följd.
Konstigt att det stora företsget Bilia inte hade kunskapen om detta, aldrig att jag lämnar en bil där igen eller köper en bil hos dom.
Passade på att byta kamrem samtidigt då det började bli dags för det.


Tack till er som kommit med kommentarer. ..

Re: byta vevaxelgivare?

9
J.H skrev:
böjjarn skrev:Har nog samma fel på min bil. Vad landade summan på med byte av givare och kamremsbyte?
Ringde om detta och fick till svar 4100:- på Hyundaifirma i Luleå.
1510:- för givaren när man köpte den lös.
Inte inkl kamremsbyte eller hur ?

Var riktigt billigt i så fall om alla tillhörande delar byts också, spännrulle, sträckare osv.

Betalade nyss 7500 för kamremsbyte , givaren byttes i samband med förra rembytet

Re: byta vevaxelgivare?

10
Lövet skrev:
J.H skrev:
böjjarn skrev:Har nog samma fel på min bil. Vad landade summan på med byte av givare och kamremsbyte?
Ringde om detta och fick till svar 4100:- på Hyundaifirma i Luleå.
1510:- för givaren när man köpte den lös.
Inte inkl kamremsbyte eller hur ?

Var riktigt billigt i så fall om alla tillhörande delar byts också, spännrulle, sträckare osv.

Betalade nyss 7500 för kamremsbyte , givaren byttes i samband med förra rembytet
Nej, inga kamremsdelar alls. Bara givaren + jobbet.
Har kvar 3500mil på remmen, så det bytet får vänta.