Annons

Hyundai Atos -00 tvärdog och vill inte starta igen.

1
Hej

Morsans Hyundai Atos -00 (1.0 motorkodG4HC) tvärdog under körning för ett tag sedan, den blev bogserad till garaget och nu försöker jag få liv i den....
När man crankar finns det inte minsta antydan till tändning.

Kollat/bytt:
Kamremmen är hel.
Rotor och fördelarlock är bytt(såg inte bra ut...)
Tändspolen verkar OK (inga avbrott i primär och sekundär..)
Urplockat jordat tändstift ger ingen gnista.
Tändmodulen bytt mot en beg från bildelsbasen.
När man crankar utan tändstift kommer tydlig bensinlukt från cylindrarna.

Jag har tyvärr INTE kollat ev säkringar, ja ja jag vet att jag borde kollat dem först.....

Är det någon som råkat ut för nåt liknande?

MVH/Martin
Annons

Re: Hyundai Atos -00 tvärdog och vill inte starta igen.

3
martinjohan skrev:Hej

Morsans Hyundai Atos -00 (1.0 motorkodG4HC) tvärdog under körning för ett tag sedan, den blev bogserad till garaget och nu försöker jag få liv i den....
När man crankar finns det inte minsta antydan till tändning.

Kollat/bytt:
Kamremmen är hel.
Rotor och fördelarlock är bytt(såg inte bra ut...)
Tändspolen verkar OK (inga avbrott i primär och sekundär..)
Urplockat jordat tändstift ger ingen gnista.
Tändmodulen bytt mot en beg från bildelsbasen.
När man crankar utan tändstift kommer tydlig bensinlukt från cylindrarna.

Jag har tyvärr INTE kollat ev säkringar, ja ja jag vet att jag borde kollat dem först.....

Är det någon som råkat ut för nåt liknande?

MVH/Martin
Välkommen till forumet martinjohan !
/Martin.n :)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Hei

du, tro det eller ei, men det er hjerne på de og, har du mulighet til å få lest av feilkoden, så er du vel langt på vei.

Min datter har en 2000 mod, og den tullet her i vår, og når de leste av, var det en eller annen føler som ga beskjed om at uteluften var -40 grader... dette fant de raskt med å lese av feilkodene

5
Byt fördelare... garanterat den som gett upp då det sitter både vev och kamaxelgivare i den, fast prova först så det inte är glappt i kablaget till den för det var vanligt också.

Har bytt en del fördelare och en ny kostar runt 5000:-, går nog att köpa på skroten också.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

6
Hej igen!

Problemet löst, bilen funkar igen... Tyvärr hann jag köpa en begagnad fördelare innan bilen bogserades till en lokal Mekonomen verkstad.

Verkstan hittade efter 3,5 timmars felsökning en dålig kabel i kalaget någonstans under fördelaren. Så Indalsman hade rätt.... Synd bara att jag inte hann kolla kablaget innan den hamnade på verkstan. Fast felet verkade inte så lätt att hitta....

Materialet kostade 93 spänn men felsökningen var betydligt dyrare...

Tack för tipsen!

MVH/Martin

Hyundai Atos -99 starta inte

8
Hej! någon annan som haft detta problem? Iså fall gjort vad?
jag har bytt alla tändningens komponenter i motorutrymmet kollat kamremmen så den står rätt, alla kablar, säkringar ja name it.
Jag tror nu att det är startspärren på min atos -99
Har ström över allt men ingen gnista.
Har även felsökt med dator och ger inga felkoder.
Tacksam för alla lösningar Mvh