Annons

trött på den jä..la CheckEngine varn.lampan

1
har tröttnat på att upptäcka att check engine lampan antingen är släckt några veckor för att sedan plötsligt börja lysa igen Verkstaden vill ha 3000:- för att byta en givare Men har ju läst här på forumet att någon bytt givare men att det trots detta så har lampan börjat igen. Ingen större lust att slänga ut 3000:- på något som inte verka funka
TIPS NÅGON ?? är detta månne ett typisk fel på CM ?


Vårhälsningar från nimbusenhttp://www.hyundaiforum.se/posting.php?mode=post&f=5#" onclick="window.open(this.href);return false;
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

Re: trött på den jä..la CheckEngine varn.lampan

6
umeubbe skrev:Visst kan man släcka den men det ser dom på besiktningen och då blir det bakläxa. ;)
Mjae...Släcker du lampan så ja, då finns det ofta lagrat i minnet och kan upptäckas hos bilprovningen.

Man få se till att ha ett verktyg som även kan läsa/radera vad som finns i minnet (freeze frames).

Förutsatt att inte felet kommit tillbaka innan besiktningen, så finns det inte något att upptäcka för dem.

Men man får ju komma ihåg att lampan oftast tänds av en orsak. Just motorlampan brukar tändas om något med avgasreningen inte lirar, saker som kan påverka både prestanda och förbrukning, så att släcka lampan/radera koder är inte en hållbar lösning i längden.

Ta reda på koden/koderna
Slå upp på nätet vad de betyder (vilka sensorer som ecu'n tycker är knas) HMA-service har väl de specifika koderna på sin hemsida?
Vill man gå på överkurs, kan man kika på nätet hur dessa sensorer kan testas. Youtube är inte bara sk*t :-)

Jag använder bland annat denna. Det är ingen "hallelujapryl" men den gör det den ska och har betalt sig flera gånger om vid det här laget.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)