Annons

Missljud som gör mig galen snart !!!!

1
Vi har haft en Santa 2,0 crdi -04 automat 4 wd som införskaffades för ca 1 år sedan. Den hade då gått närmare 28000 mil och nu har den rullat över 30000 mil. still going strong, och efter dessa mil så är vi väldigt nöjda med bilen, vart små saker men inga dyra saker, den har äntligen fått lite service då tiden aldrig räcker till. Nåja till problemet nu, vi har sedan sommaren haft ett missljud från vänster bakhjul, precis som ett skrapande ljud som när bromsbeläggen ligger på men bara tar på ett litet ställe, blir som ett skrap,, skrap,, ljud med uppehåll som då naturligtvis ökats om man kör fortare eller tvärtom.. Inget har blivit varmt eller så så den har fått låta på.. Nåja nu om dagarna hade jag lös bakre handbromstrumman och som jag anat så var det handbromsbackarna som legat mot lite och ena belägget var lös från sk skon. rost härjade bromsskivor och lite fördjupningar, lite rengöring och släppte på spänningen till handbromsen, vart tyst och fint som bara den, beställt nya bromsbackar, men då till det riktiga problemet. för ca 1 vecka sen kom ett liknande ljud som låter att det kommer från höger bakhjul, men det är inte riktigt rytmiskt återkommande utan ibland är det tyst och sen kommer det kraftigt skrapande och iblande tystare skrapande, ibland vid låg fart och ibland ökar det med farten men inte alltid ?? Hade igår lös även den trumman och rengjorde där. mkt. små rost bitar och belägg trasigt där med, så släppte på spänningen där med, Men ljudet försvann inte, och idag så konstaterade man att när man sitter fram i bilen så låter det som det kommer från höger bak men när man sitter bak så låter det som det kommer från bakre mitten eller mitten av bilen av bilen När man har bilen upphissad och rullar hjulen för hand så hörs inget missljud, det kommer oftast från 30 - 40 kmh och högre hastigheter. Man blir snart grå hårig, känt och ryckt i drivaxlar och allt annat under bilen. Men nu har jag slut ideer. Vart lite lång inledningstext men bättre vara för noga än att bistå med slarvig info. Någon som kan veta vad detta kan vara. Tacksam för all hjälp. MVH/Roland
Annons

2
2 saker som du inte nämnt är bl.a

bromssköldarna, kolla så de inte ligger emot eller ligger nära bromsskivan.

monteringsblecken för bromsbeläggen, om du har haft dom av eller bytat dom. se till så de hamnar riktigt i spåret på okhållaren och så de inte ligger emot skivan.

du har kanske redan kollat dessa saker men ändå =)

i annat fall kan jag tänka mig däck, hjullager eller bakaxel.

naggade däck brukar ge oljud runt 30-40km/h och uppåt

det kan vara oljud i hjullagert utan att det glappar. oljud runt 70km/h och uppåt

samt när byttes oljan i bakaxeln senast? bilen har ju gått en del mil. kan ju vara så att bakaxeln börjar bli sliten

3
Kollat broms sköldarna som snabbt,,,
Ena är helt borta sedan sommaren, 3 kvar varav en är mjuk och 2 pigga stabila. men tror inte det är dom, då jag har bänt bak dom lite..

Bakre bromsbeläggen byttes i somras, men har inte märkt något galet med dom.. Däcken är i gott skick.

Ska tilläggas att dagarna före detta ljud uppstod så backades den in ordentligt in en 70 cm hög snödriva med mjuk snö. någon dag senare åkte jag 12 mil enkel väg utan ljud på hemvägen så efter några mil kom plötsligt detta skrapade ljud.. min första tanke var ju att det brutit något med den packade snön som sen tinat efter vägen och ljudet kom fram, men hittar inget som tar i..

4
Kolla om dragkroken (eller snarare fästet) skaver mot ljuddämparen. Det är tight där.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Vi har haft liknande problem med vår. Jag gjorde efter ett tag valet att agera efter effekt, dvs. låta bli att bli galen på vad som låter och fixa det som eftersom visar sig vara fel.

I vårt fall så slutade det efter ett tag, jag har rivit allt jag hittat men inget fel vad jag kunde se. Alla vätskor är bytta etc. Vad gör man sen?

Det är psykiskt jobbigt att lyssna på ljud. Säg den som lagt på vinterdäck, gärna dubbade, som inte nån sekund tänker "aha, lagerljud!". :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

7
Haft bilen upplyft idag och alla hjul åkte av, i morgon ska det köpas in eller beställas handbromsbackar, och bakre bromsskivor och bromsbelägg samt monterings sats, sen ska broms oken motioneras upp i samband vid montering av dom nya delarna. Är ej hundra på oljudet är men vi börjar i den ändan, för att sen byta ut dom främre skivorna med om ljudet kvarstår. Såg svartblåa fält på ena skivbromsskivan fram, yttre kant och där var det ca svartblått fält på ca 10 cm x 1 cm sen uppehåll och ett lika långt svartblått fält igen och sen ett längre uppehåll för sen ett mindre svarblått fält, uppehåll igen och ytterligare ett till svartblått fält sen ett långt uppehåll tills vi kommer runt igen,, ser logiskt ut med tanke på att missljudet ej följer med hjulrytmen, men vi får se, skrapar lite bak med.. fortsättning följer.. ;)

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

8
För ett bra tag sedan byttes broms skivor bak samt belägg och mont.sats. samt nya handbromsbackar monterades, dock så var samma missljud kvar men missljud nr 1 var borta... Idag byttes ena bromsskivan samt belägg fram, den som hade blå svarta fält, allt huggande vid inbromsningar har nu försvunnit.. Missljudet kvar står, hade lös och kollade andra sidan men den satt som berg så den får vara till en annan dag,, men kan nog nu utesluta att det missljudet som finns har någon koppling till bromsarna alls. Men nu är den snart klar för att klara besiktningen som stundar.. Får nog hissa upp den och förankra bilen och gasa på lite så man får leta sig fram till missljudet. Bakaxel kump eller drivaxel eller hjullager ska felsökas noga, men det känns fel då ljudet inte passar något enligt mitt tycke ,men min far sa att tänk på att det är en korean och att dom talar ett annat språk och ger andra ljud ifrån sig ;)

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

9
Hej och hå. har haft bilen upphissad 3 ggr nu men ljudet kommer inte när den vart upphissad, ljudet kommer och går fortfarande.
Men idag åkte den upp igen och efter lite bromsande och av och på med motorn lyckades ljudet dyka upp, orienterade det snabbt att det kommer från bakväxel klumpen.. så nu är frågan alla som har haft problem med den. Vilka missljud har ni haft ? Mitt kommer och går i olika intervaller kan låta i 1 mil eller 10 och ibland 25 meter för att sen sluta och sen dyka upp. Håller på att jaga en bättre begagnad nu i alla fall. men ska plocka isär den när man har fått en tystare monterad ;)

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

10
En bakväxel klump inköptes. i förrgår hissades bilen upp och tur innan jag demonterat drivaxlar osv. så insåg jag att dom inte var likadana backväxlarna. Ringde in till en hyundai firma som jag fick prata med duktigt verkstads folket, som förklarade att det inte gick att få ihop detta, sen fick jag ett annat tips, då dom nästan aldrig fått in bilar med fel på själva backväxeln.. så gick på deras råd och kollade in den lilla förhuset på backväxeln, där sitter det ett lager som ljudet kommer och går enligt dom, idag lossades allt och delade på på främre delen och bakre delen.. Och mkt. riktigt det lagret såg inte bra, hälften av kulorna är spårlöst försvunna och en spricka rakt över inner godset.. på torsdag drar man mot verkstaden och ser om det finns ny packbox och en stor o-ring till förhuset samt sen till momentum och inhandla lagret.. Nu känns det mkt. bättre ;) Lite bilder kommer det här..

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Det lilla lagret...

Bild


Bild

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

11
För några dagar sedan så kom lagret och packboxen.. packboxen är lite större och ser lite annorlunda, men hyundai säljer ju inte såna här saker orginal utan endast hela elektroniska huset med lager och packbox och det priset vill jag inte ens veta ;) Denna lösning kostade oss 325:- och massa skruvande och grubblande. Men nu sitter det där och vi har vart till Haparanda tur och retur och inga missljud alls eller andra konstigheter.. så nu tutar vi och kör på. På torsdag ska vi på en 30 mils resa så det blir intressant.. O.B.S. en sak man ska ej glömma om man gör detta byte någon gång, det är när man drar fast den lilla axeltappen med splines så finns inga moment rekomenderade och vad jag tror är då bilfirman som vi köpte bilen av, bytte backväxel klumpen så drog dom fast den muttern ordentligt och det resulterar i att lagret får ett tryck på sig och bakhjulen går tyngre och det var bara en tidsfråga innan lagret skulle ge upp. så nu har man dragit fast den på känn samt att rullat däcken och checkat att dom rullar på fint, ska tilläggas att den har aldrig rullat lätt baktill, men nu gör den det och bränsleförbrukningen lär bli intressant.. Återkommer med lite update framöver..

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

13
Jo dom bussningarna brukar bli trötta, dags för mig att byta dom snart, men dom ger inget ljud än lite klonkade i guppen, Men nu har bilen gått tyst och fint efter lagret och packboxen är bytt, i Måndags hade bilen rullat 80 mil och ännu tyst, Så skönt så. skjutsade grabben till dagis och sen när man skulle åka hemåt så vägra den tända. efter ytterligare en stund så startade den och gick normalt, började brumma den drygt 10 mils resan, ska tilläggas på ditvägen så hände det att under ca 1 sekund så tappade bilen all kraft, som att man stryper all diesel på en gång.. Nåja på hemvägen så hände detta 2 ggr till sen den 3:e efter E4:an så tändes immobilizer lampan och bilen tappar kraft allt efter som, sen dör den helt. hittar precis en avtagsvägen från motorvägen, efter lite kollande så inser jag att detta blir jag inte klokare på och vill knappt försöka.. Den tänder alla lampor som den ska när man vrider tändningen och startmotorn drar runt men tänder inget alls, sen efter ett tag så startar den igen, men efter lite surr med verkstaden ringer jag efter bärgningsbilen och får skjuts hem, Det visade sig vara en givare som vart överhettad. kommer inte på vad den hette nu ;) Så nu får man mest troligt hämta hem bilen i slutet av veckan..

Re: Missljud som gör mig galen snart !!!!

15
Hejsan,
Har inte vart inne på länge.. Tog tyvärr inte upp nr eller nått. Hade bara med mig gamla lagret och packboxen, Packboxen hade dom ingen exakt så den fick bli en lite större modell. Tänk på att vid montering ej dra den stora muttern för hårt, utan det ska rulla på lätt hjulen, man får dra den på känsla, finns visst inga moment uppgifter på hur hårt. ;) Tror att dom som bytte våran klump tidigare hade dragit den för hårt därav lagerraset.. Kan dock se om jag hittar lagret ute i garaget och mäta det..