Annons

tändproblem (eventuelt)

1
Hej ni som kan lite om santan köpte en 06 v6a till frugan och behöll 02an diesel till mig själv lagt ut för mycket stålar på den, dröm om min förvåning motor schecklampan lyser, gjorde diagnos på jobbet den sa tändmiss registrerad P0300 olika cylindrar. Min polske vän sa att det lät som överslag någonstans in mot torpedsidan.Körde bilen till akt hyndaverkstad dom gjorde samma test men ville ha bilen ytterligare en dag så dom kunde kapa bränsleledningen och koppla in en bränsletrycksmätare, jag tackade nej. Nu min undran kan man komma åt tändspolar och stift utan att ta av insugnigsrör och alla slangar /kablar. Byta en spole eller stift ingen stor utgift men ska jag lämna den på verkstad och dom ska undersöka sen demontera hela tjillevippen för ett stift/tändspole då blir jag ruinerad.Hoppas någon har en vettig ide. (Bilen drar bara 1,3 ca på långkörningar fast den inte går på alla men på tomgång låter den som en feskebåt och det luktar soppa)
Annons

2
Hmm, om det stinker bensin så förbränns ju inte allt inuti cylindern och då får lambdasonden frispel och tänder upp check engine

Inte gjort någon motortvätt nyligen...?
Vatten i tändstifthålen är en klassiker annars...

Ta bort stiften, ett i taget och kolla hur de ser ut.

Är det bara ett stift som ser avvikande ut och är blött/svart/sotigt, byt det och kolla tändkabeln också.
Är det mer än ett stift som avviker i färg ut så kan man misstänka tändspole.

Är det inte så att en spole servar två stift förresten?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

4
jag hade kollat upp det så snabbt som möjligt, inte speciellt bra att köra runt med misständning. risk att katalysatorn rasar då och det är inte billigt

Re: tändproblem (eventuelt)

5
Hej igen! Har nu fixat ett tändningsproblem genom att byta en tändspole på treans cylinder SKITENKELT lossade insugningsrör ock två sruvar sm håller en kabelstam på framsidan samt insugningsslangen från filterburken och så vek jag upp insugsröret bytte spolen o så va de klart tog inalles 1 tima. Det vart mycke billigare en om hyndafirman skulle ha kollat bensintrycket genom att kapa bränsleledningen under bilen för att montera en mätare och som desutom går att sätta uppe vid motorn utan att kapa. undrar vad den felsökningen skulle ha kostat. Nu är det två hyndaverkstäder jag har tappat förtroendet för, min polske vän har ett testprogram som talade om att det var fel på treans tändspole, då undrar jag vad för testaparater har den stora fina verkstaden när en som håller på med bilar helger och kvällar kan ha ett bettre program, eller var det ett försök att sno mig på deg. Om det är någon annan som har samma erfarenhet eller en känsla av att bli dragen vid näsan?