Annons
Annons

2
låter ganska normalt, generellt brukar dieselbilar dra en del olja.

vad säger instruktionsboken? brukar stå vad som är "normal" förbrukning för dieselmotor

Re: Olja ?

3
Dannep skrev:Santa fe 2011 crdi jag har i dag fyllt på 6 dl olja fyllde senast på i mitten av nov eller 600 mil sen normalt?
Fick fylla på min CRDI typ 1200 mil efter 3000 mila service, den käcka fylla på olja lampan började lysa (den Gula, inte den röda).

En blandning av Castrol 5W40 och Mobile 5W50 blir jättebra :)

Re: Olja ?

4
brodeur skrev:
Dannep skrev:Santa fe 2011 crdi jag har i dag fyllt på 6 dl olja fyllde senast på i mitten av nov eller 600 mil sen normalt?
Fick fylla på min CRDI typ 1200 mil efter 3000 mila service, den käcka fylla på olja lampan började lysa (den Gula, inte den röda).

En blandning av Castrol 5W40 och Mobile 5W50 blir jättebra :)
Har aldri fyllt på olje på mine CRDi, og jeg har nr fire i rekken nå.

Men nå vil heller ikke jeg blande oljemerker og typer heller.... er svært nøye med olja.

Re: Olja ?

5
vegard skrev:
brodeur skrev:
Dannep skrev:Santa fe 2011 crdi jag har i dag fyllt på 6 dl olja fyllde senast på i mitten av nov eller 600 mil sen normalt?
Fick fylla på min CRDI typ 1200 mil efter 3000 mila service, den käcka fylla på olja lampan började lysa (den Gula, inte den röda).

En blandning av Castrol 5W40 och Mobile 5W50 blir jättebra :)
Har aldri fyllt på olje på mine CRDi, og jeg har nr fire i rekken nå.

Men nå vil heller ikke jeg blande oljemerker og typer heller.... er svært nøye med olja.
Oroa dig inte gör blandningen, det rör sig om två topp of the line helsyntetiska oljor.

Så länge den uppfyller minimi gränserna är det aldrig fel med ännu bättre olja.

:)