Annons

Santa fe 2010 - SKITBIL

1
Köpte en ny Santa Fe och hämtade ut den i Maj 2010.
Till dags datum har den rullat 5800 mil och jag har precis gjort 6000 milaservicen som kostade 4221:- på Östra Skånes Bilvaruhus AB i Kristianstad.
Första året fick vi byta ratten 2 gånger då skinnet på den flagnade.
Nivågivaren till tanken har fått justeras och bytas.
Efter 6000 milaservicen så får vi följande bsked från verkstaden:
Vi rekommenderas att byta framdäcken då dessa blivit lite snedslitna samt göra en hjulinställning. Tydligen tål inte en SUV att köras utanför asfalterade vägar. Noteras kan att enligt protokollet från servicen så är mönsterdjupet 5 mm på båda framdäcken. Varför ska dessa bytas?
Vi rekommenderas att byta bromsbeläggen bak då dessa blivit mjöliga pga anliggning enligt verkstaden. Enligt verkstaden ligger de inte på nu men man kan nu höra detta då man kör samt känna värmen från skivorna efter körning.
Vi rekommenderas att svarva främre bromsskivor då dessa är skeva enligt verkstaden.
Kostnad för detta utöver servicen är 3600:-.

Jag drar hästtransport 1 gång i veckan och 1 mil per gång och enligt verkstaden kan detta vara orsaken till ovanstående.

Summering över denna eminenta SUV:
1. Bilen kan inte köras på annat underlag än slät asfalt. Annars får man räkna med hjulinställning och inköp av nya däck.
2. Bilen kan inte dra hästtransport enligt ovan utan att man ska räkna med dyra bromsrenoveringar.
3. Bilen kan inte köras i regn utan att få problem med igenbekade bromsok.
4. Deras rattar har mycket dålig skinnkvalite.
5. Nåvigivaren i tanken är ett vanligt problem.

Punkt 1,2 och 3 ovan omfattas inte av deras garanti.

JÄVLA SKITBIL!
Blir byte asap!
Annons

2
Förstår känslan..

Hade en Volvo V50/T5/AWD...
1. Krävdes 4 verkstadsbesök för att får strömmen ut till släpvagnen (tre omprogrameringar och ett stiftbyte i någon kopplingsdosa)
2. Efter 800mil började färgen på skinnet att skavas av i svankstödet.
3. 1000mil, vägrade den starta när vi skulle med färjan hem från gotland. Fick hjälp av två fransmän i en golf från 1982!
4. Trots högre markfrigång än min tidigare Passat 4motion, så hängde den sig på underredet på samma oplogade väg som Passutten gick att köra på.
5. 1800mil, kopplingen gick i tusen delar.

Den blev inte kvar länge i familjen.

Men den luktade gott inuti när den var ny....
Senast redigerad av anders den 25 dec 2012, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Santa fe 2010 - Kalasbil!

4
Äsch, det är väl okay att somliga uttrycker missnöje.
Jobbigt när alla står vända åt samma håll och tycker likadant.

Men låt mig presentera en motbild!

Hustrun hämtade ut sin CRDI-R 2010 från 15,000-mila service för några veckor sedan.

"Börjar bli dags att byta belägg fram. Dom kanske räcker fram till 18,000-mila servicen, men det är dumt att chansa. Tyvärr slut på hyllan just nu, men sväng in när du har vägarna förbi så byter vi direkt och utan arbetskostnad. Du betalar bara för materialet"

+ 15,000 mil på första uppsättningen belägg fram. Helt okay.

Bakbromsarna är inte bytta alls, men parkeringsbromsen har krånglat.
Den rackaren är skör och tål inte många meters körning om man glömmer den ansatt. Den har vi fått reparera en gång. Minns inte summan, men kommer ihåg att det var anmärkningsvärt billigt. Jag noterade det eftersom det var jag som glömde bromsen på vid ett av de få tillfällen jag körde bilen... :roll:

Tidiga Santa Fe SM kunde råka ut för kolade belägg bak när klossarna kilade sig i oken. Det skedde på vår första Santa för... ...eh... ...10 år sedan. Jag har inte hört att CM skulle ha samma problem.


Däcken nöts jämnt över slitytan, men det går som på vår SM CRDI-VGT åt väldigt mycket mer däck fram än bak. Det är som på många andra tunga framhjulsdrivna bilar viktigt att rotera däcken mellan fram och bak.

Givaren till oljenivåvakten larmade i början, men som tur var kollade hustrun först innan hon fyllde på någon olja - ingen komplettering behövde. Givaren däremot byttes på garantin.

Detta är allt som förevarit med bilen under 3 års tid!

Din summering
Shamsiin skrev: 1. Bilen kan inte köras på annat underlag än slät asfalt. Annars får man räkna med hjulinställning och inköp av nya däck.
2. Bilen kan inte dra hästtransport enligt ovan utan att man ska räkna med dyra bromsrenoveringar.
3. Bilen kan inte köras i regn utan att få problem med igenbekade bromsok.
4. Deras rattar har mycket dålig skinnkvalite.
5. Nåvigivaren i tanken är ett vanligt problem.

Punkt 1,2 och 3 ovan omfattas inte av deras garanti.

JÄVLA SKITBIL!
Blir byte asap!
får stå för dig, så klart - men visst kan man köra annat än bara slät asfalt med en Santa Fe - normal körning rubbar ingen framvagnsinställning.

Däremot är det lätt att förtränga den där gången man kanade med tvärställda hjul in i en liten kant i första halkan. Speciellt när man blir lättad när man kliver ut och ser att man sluppit retfulla bucklor och repor.
...eller lätt att glömma berätta om något som inte "syns" när man lämnar tillbaka bilen efter ett lån.

Att serier med risiga tankgivare eller vissen skinnkvalitet kan hamna på producerade bilar är inget som någon tillverkare strävar efter. Ändå händer det. Hos de flesta biltillverkare. Min erfarenhet är att få eller ingen importör hanterar reklamationer och garantifrågor så silkeslent som Hyundai. Och visst har du fått detta åtgärdat på garantin?


Oh! Det glömde jag berätta: bilen går som hästdragare. Hustrun skyttlar kusar till ridhus varje dag, ibland 2 - 3 gånger om dagen.
...och hämtar spån, torv, foder, stängelstolpar och gud vet vad i släpet.

Ett stadigt långboggisläp, invägt på 2,600 kg och med en hel del att säga till om i halka, om man förstår vad som avses...
Hon lastar 2 hästar, drar tidvis land och rike kring på tävlingar - ibland sitter släpet kopplat veckor i sträck.

Mer än hälften av bilens mil är körda med hästasläp - hon har kört längre med släp än vad du gjort totalt med din jämngamla bil.

Det är en skön bil att köra - men det är det många bilar som är.
Däremot är det en billig bil att köra, räknat på reparation och service:

Serviceräkningarna ligger på ungefär samma summor som våra SM, men med dubbla serviceintervallen så halveras plötsligt servicekostnaden!

Vi sparade cirkus 9,000 spänn vid 12,000-mila servicen eftersom vi med kamkedja på R-dieseln inte behövde byta kamrem och spännrullar etc.
Med det och den förlängda serviceintervallen har vi sparat ungefär 25,000 kronor jämfört med våra tidigare SM-dieslar - pengar insparade över endast 15,000 mil!

Faktum är att vi är så nöjda med vår CRDI-R att vi behåller den minst ett år till. Santa Fe DM är prissatt uppe i himlen och lite till, och det finns sannerligen inget tekniskt eller driftsekonomiskt quantum leap att försvara prisskillnaden med som det fanns i generationsskiftet SM > CM.

Så, "Shamsiin" och ni andra: bilarna är årgångssyskon - tänk så olika det kan slå.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Well, jag kan förstå att man blir frustrerad när ett köp går snett åt fel håll då det inte är småpengar det handlar om för de allra flesta.

Vi köpte vår 2003 V6 när den gått c:a 400 mil och fram till dags dato har vi servat och bytt spindelleder. Punkt. Den har gått hårt bitvis, både korta och långa sträckor för att sedan ha blivit stående i ett par månader. Inget biter på den. Den är uppe i över 15.000 mil nu och har fortfarande samma vattenpump som glömdes vid kamremsbytet. Peppar peppar, den pumpar på fint fortfarande. Inte ett ljud från några lager eller nånting annat. T.o.m pedaler och ratt ser oförskämt bra ut för sin ålder. Skottsäker.

Så när det var dags att byta min gamla SAAB 9-5 så givetvis skulle det bli en nyare Diesel-Santa. Ok, jag köpte den beggad, en ägare innan som hade alla papper klara, servad etc. 7900 mil stod det på mätaren. Nu har den gått strax över 12.000 mil och summering så här långt:

- 3 St. hjullager
- 1 St. Generator
- Krånglande AC
- Strul med ABS
- Diverse elfel (innerbelysning glappar, larm)
- Rost i dörrspringor och på baklucka
- Tankmätaren går från halv till snäppet innan gullampa på 2 sekunder
- Andra små eller medelstora defekter jag inte orka spec'a

Jag har haft bilar i snart 30 år. Den värsta var en Ford Aerostar, tack och lov en tjänstebil, som var en total katastrof som bil betraktat. I övrigt så har det Audi, SAAB, VW, Porsche m.fl. Några av dessa har jag kört över 30.000 mil. Det är därför jag tycker att det är märkligt att bl.a. en bil, innan den gått 11.000 mil och är drygt 3 år gammal ska behöva byta tre hjullager. Är det normalt så har jag haft en osannolik tur med alla mina andra bilar. "Den är ju tyngre än andra bilar" - jovisst. exempelvis 270 kilo tyngre än min SAAB 9-5 Aero som gick nästan 30.000 innan jag sålde den - med originalhjullager.

Jag skulle inte heller klaga nämnvärt om det inte vore för det att man känner sig som en Djurgårdare i AIK-klacken när man ska diskutera garantier. Den förlängda garantin är som rostskyddsgarantin - snygg på papper men helt omöjlig att växla in.

Jag har gett upp nu och kör med denna nåt år till och sedan är jag färdig med Hyundai. Vår gamla järnkamin får gå så längre den håller för den är helt fantastisk. Men, om man ska tro många så är det väl kanske bara tur eller ett välbyggt exemplar.

Att ha ett forum där alla sitter i en ring och bara hyllar varandra och sina bilar av samma märke får ni gärna ha. Säg bara till så är iallafall jag väck. Jag är ingen negativ butterkaka normalt utan nån som lagt nästan 200.000:- av skattade pengar på nånting som inte ens nästan lever upp till mina förväntningar.

Min bil och min bild av hur olika det kan slå.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå