Annons

Såg nya Santa Fe live idag!

1
Jo, jag såg en Santa Fe DM idag vid Solnahallen när jag hämtade min grabb från basketträning.

Hittills har det varit rätt så tyst från Hyundai Bilars sida. En artikel i kundtidningen Aha är det enda jag har sett. I övrigt får man skanna nätet för info. Hyundai USA har "all" information redan: https://www.hyundaiusa.com/vehicles/2013/santa-fe/?

Givetvis fångade jag regnumret så här är en jämförelse mot Santa Fe CM facelift (från 2010 med nya drivlinan med 197 hk motor). Vad jag förstår så har DM samma bottenplatta och samma drivlina som CM 2010-

Här är några egenskaper (jämfört med CM facelift 2010-) :

Längd: 4690 mm (tidigare 4760mm)
Bredd: 1880 mm (tidigare 1890mm)
Höjd: 1675 mm (tidigare 1760mm)
Bränsleförbrukning blandad: 6.8l/100km (tidigare 7.4l/100km)
Däck: 235/60/18 (tidigare 235/65/17)
Fälg: 7.5Jx18/ET49.5 (tidigare 7Jx17/ET41)
Koldioxid blandad: 178.0 g/km (tidigare 197.0 g/km)
Ljudnivå stilla: 75dB (tidigare 79dB)
Ljudnivå körning: 74dB (tidigare 73dB)
Max släpvikt: 2000kg (ingen förändring)
Max släp med B-kort: 990kg (tidigare 930kg)
Antal passagerare: 4 (tidigare 6 på exclusive/premium)
Markfrigång: 185mm (enl. TheCarConnection) (tidigare 200mm)

Sammanfattningsvis kortare och lägre. Hur det märks invändigt återstår att se.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Har den inte sverigepremiär först i början på nästa år? De kanske inte vill dra upp intresset innan de har demobilar på plats och organisationen informerad. Folk är ju så lättdistraherade nu för tiden :D
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

3
Vet du hengervekten på manuell vekslet kasse også?? 12 modellen jeg har i dag, med 6-trinns veksel, har 2500 kg hengervekt, den du oppgir er vel automat??

5
Martin.n skrev:Classe.. du glömde före/efter priset.. :wink:
Fyll på om du vet ngt. Hyundai Bilar är tysta som musslor iaf på webben.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
vegard skrev:Vet du hengervekten på manuell vekslet kasse også?? 12 modellen jeg har i dag, med 6-trinns veksel, har 2500 kg hengervekt, den du oppgir er vel automat??
Jo, det stämmer att det var en automat. Informationen ovan tog jag från bilregistret på det aktuella registreringsnumret. Eftersom det är samma bottenplatta och drivlina som tidigare så är det rimligen samma släpvagnsvikter som tidigare.

EDIT: Stämmer, se sid 8. http://hyundai.de/downloads/prospekt/de ... ospekt.pdf
2500 kg för manuell diesel, max 12% stigning.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Fasiken vad snygg den är . Ser ut som en storebror till ix 35 utvändigt .
Invändigt har den samma stuk som I 40 . Skulle utan vidare kunna tänka mej en sån nästa gång . :D
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

8
Prisjämförelse från hyundai.se just nyss:
Bild
Dyraste är för närvarande:
2,2 CRDi-R 4WD / 4-cyl, turbodiesel 6-stegad automatlåda med ECO-drive funktion PremiumPlus-7 434 800sek


Finns bara med diesel...? :evil: :(
Sorry Hyundai, det går fet-bort...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

9
anders skrev:Prisjämförelse från hyundai.se just nyss:
Bild
Dyraste är för närvarande:
2,2 CRDi-R 4WD / 4-cyl, turbodiesel 6-stegad automatlåda med ECO-drive funktion PremiumPlus-7 434 800sek


Finns bara med diesel...? :evil: :(
Sorry Hyundai, det går fet-bort...
Ingen vettig människa ger 400 000+ för en hyundai...........

Premium märken har ca 10% prutmån på listpris, Hyundai har det inte.

10
Om jag räknade rätt för några veckor sen så är prishöjningen 15% på en 2.2 diesel Business-5 och 21% på en 2.2 diesel Premium-7. Sannolikt är tillverkningskostnaden lägre på en DM än dito CM.

DM kostar ju i klass med en Audi Q5. Vi får se hur smart den prissättningen är framöver...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Ingen vettig människa lägger ut 100-150 tkr mer för ett premiummärke.
Många män är som kvinnor och handväskor när det kommer till bilar.

Q5 är mindre om utrymmet är av betydelse. Dessutom, vad tror ni en Q5:a kostar om du lägger till samma utrustning som en Santa Fe?

Det blir en snik-audi bara för att få köra märket.

Så länge märket har ett bra ryckte så struntar jag blank i om märket så heter Harijucky.

Vem f a n köper en japsbil för 450 tkr. Jo, de som vill ha en Toyota Landcruiser.

Vad är premium? Vad är kvalite?
Min santa hostar aldrig. Den knakar inte. Den är trygg och enligt mig snygg men inte snyggast.

Sen kan du köpa samma bil och få ett måndagsexemplar men en återförsäljare som skiter i dig och genast kommer uttrycket "jävla rishög". Reaktionen är dock fullständigt naturlig.

Fast det skall sägas att 400 tkr är i klass med premium. Men om det nu är likvärdigt eller t.o.m bättre än motsvarande premiummärke är det då inte det bara för att det står Hyundai på bilen?

Gnäll inte på tanten då om hon går och köper en Gucci-väska när Åhléns väska håller längre och t.o.m tål väta.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey

13
Hyundai är ingen lågbudget bil längre . Nu är dom i klass med vilken japanare som helst och i vissa fall har dom gått om . Det är ingen som skrattar och fnyser på näsan åt Hyundai längre . Helt klart har dom gjort en klassresa .
Men visst det börjar bli mycket pengar för dom med .

Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

Snygg men låg...

14
I en artikel såg jag att en Santa med lagom utrustning skulle gå på 369 000.
Snygg är den också, fri från den märkliga sidodesignen nya Tucson/iX35 har.

Kanske ett OK pris om man kan få ned det något.

Det som är trist är steget Hyundai verkar ha tagit från terrängen till parkeringsplatser på amerikanska shoppingcentra, känns det som. Verkar urlöjligt med 18-tums lågprofildäck på en bil man vill kunna köra på skogsvägar eller dra upp båten med. Har någon fått en uppfattning om den försämrade markfrigången går att kompensera med riktiga däck som var standard på gamla Santa Fe?

Den gamla Santan har varit ok i terräng, även om den har sina brister. Den nya ser i alla fall mindre kapabel ut.

15
Hei
Var og inspiserte nye santafe i dag, og hvilken bil!!!!
Denne kan jeg ha, men må nok vente litt, siden den jeg har, bare er et år. Bilen hadde jo til og med 220V strømuttak bak!!
Her i Kristiansand, koster bilen fra kr 503.850 Nkr. ikke gal pris, og det er vel en oppgang på ca 20.000 i forhold til CM, da er det en Comfort.

For denne prisen, er det en 150HK 2,0 diesel som er i bilen, men manuell vexel. En Premium automat med 197 hk 2,2 diesel, vil her koste fra ca 675.000 Nkr

Må ut å prøvekjøre bilen straks de har fått denne på veien, og det skulle de antakelig klare innen mandag :-)))