Annons

Elproblem Accent -99

1
Hej.

Har ett gansga störande problem med min accent -99.
Samtlig belysning instrumentbelysning och ytterbelysning lyser med starkare sken till och från när man kör, tycker poblemet är mer frekvent vid fuktig väderlek, även ABS lampan tänds upp när problemet är framme.
rent spontant så känns det som om generatorn "laddar" för mycket vid dessa tillfällen. har dock ej haft chansen att mäta laddspänning när problemet är framme.
Sitter det separat laddregulator på dessa, eller är den inbyggd?

Tack på förhand//Andreas
Annons

Piratgenerator?

3
Hej,

Är generatorn en "pirat" från Mekonomen?

Min tjejs Accent -99 hade en ny generator från Mekonomen. Ca 40% av den totala körtiden uppvisade bilen exakt samma symtom som Du beskriver (jag uppmätte spänningen då till 18V).

Då garantin fortfarande var gällande byttes denna generatorn då mot en ny (fortfarande från Mekonomen) och problemet reducerades kraftigt, dock inte helt - till ca. 5% av körtiden.

Enl. Hyundai så är laddregulatorn/reläet integrerad i generatorn så felet borde ligga där (har kollat batteriet, jordpunkter, mm).
Skillnaden mellan dessa två nya generatorer indikerar också att det verkligen är just ett generatorproblem och får mig att misstänka att Mekonomens generatorer till Accent, antingen är slarvigt inställda eller helt enkelt inte är kompatibla.

Därför är det extra intressant för mig att få veta om det är/var en orginalgenerator Du har/hade eller löste sig problemet på något annat sätt?


Mvh
/Usling

4
Hej igen,

Mina misstankar är nu bekräftade.

Jag reklamerade även generator nr 2 från Mekonomen. Mecken (ej Mekonomen) som utfört bytet blev inte alls glad och menade att det måste vara något annat fel (jag förstår honom), men jag stod på mig. Jag hade kollat jordpunkter, batteri mm, och menade att det inte kunde vara något annat än generatorn, speciellt då laddregulatorn är inbyggd i denna.

Under protest bytte han för 2:a gången till en annan generator - denna gång från en annan leverantör. Och se - problemet försvann HELT. Symtomet har inte en enda gång uppkommit igen efter 6 månader (bilen går t.o.m renare och jämnare nu).

Så m.a.o: VARNING för Mekonomens generatorer som inte verkar vara kompatibla med Hyundai - åtminstone inte Accenten.


Mvh
/Usling

5
Usling skrev:Hej igen,

Mina misstankar är nu bekräftade.

Jag reklamerade även generator nr 2 från Mekonomen. Mecken (ej Mekonomen) som utfört bytet blev inte alls glad och menade att det måste vara något annat fel (jag förstår honom), men jag stod på mig. Jag hade kollat jordpunkter, batteri mm, och menade att det inte kunde vara något annat än generatorn, speciellt då laddregulatorn är inbyggd i denna.

Under protest bytte han för 2:a gången till en annan generator - denna gång från en annan leverantör. Och se - problemet försvann HELT. Symtomet har inte en enda gång uppkommit igen efter 6 månader (bilen går t.o.m renare och jämnare nu).

Så m.a.o: VARNING för Mekonomens generatorer som inte verkar vara kompatibla med Hyundai - åtminstone inte Accenten.


Mvh
/Usling
När generatorn pajade på min Santa Fe CM så blev jag starkt avrådd från att köpa en piratgenerator. Anledningen enl verkstaden var densamma som du beskriver ovan. De hade dåliga erfarenheter med jätteskumma elektriska följdfel på piratare. I mitt fall skulle generatorbytet gå på ca 9900 kr, varav generatorn ca 6600 kr. Det är lätt att vilja leta billigare generatorer med den prisbilden. Nu fick jag mitt byte på garanti tack och lov, så jag behövde inte betala någonting alls.

Man kan ju tycka att en generator borde inte vara rocket science, men en pirat kanske kör med samma generatormodul till många bilmärken och anpassar enbart mekaniken i form av fästelement osv. Då blir det kanske inte tillräckligt exakt jämfört med originalet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Helt riktigt... men skuggan kanske inte ska falla över pirater i allmänhet.
Den generator som sitter i nu och fungerar helt klanderfritt är också en pirat - dock inte från Mekonomen.
Det verkar som att Mekonomen har missat i fastställandet av lämplig ekvilentgenerator till just Accenten.
/Usling

7
Usling skrev:Helt riktigt... men skuggan kanske inte ska falla över pirater i allmänhet.
Den generator som sitter i nu och fungerar helt klanderfritt är också en pirat - dock inte från Mekonomen.
Det verkar som att Mekonomen har missat i fastställandet av lämplig ekvilentgenerator till just Accenten.
Håller med om det. För egen del har jag köpt piratdelar i form av bromsdetaljer och även ett bakhjulslager till CM och det är inga konstigheter med de prylarna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision