Annons

Nyckel problem

1
Hej på er nu har vår i 40 rullat drygt 1000 mil och vi är i stort sett mycket nöjda med bilen. Men på kort tid har det uppstått problem med det (i mitt tycke onödigt moderna nyckelsystemet :wink: ) i juli började varningen för low key battery lysa på panelen kontakt med åf och de fick en nyckel för att byta batteri. Dagen därpå tog även den andra nyckelen slut. Med nya batterier funkade allt OK tills häromdagen då problemet är tillbaks, en nyckel stendöd den andra fungerar med varning. jag befarar att vi blir stående innan de löst problemet :cry: Är det någon annan som haft liknande fel så hör av er.

Hälsningar Göran Persson
Katrineholm
GP
Annons

Nyckelproblem

2
Hej ! Jag har haft min I 40 sedan i julas och kört ungefär 1000 mil. I förra veckan lade min ena nyckel av så att det inte går att låsa upp bilen med den. Har inte gjort något åt problemet än, Kanske det är batteriet ?

Re: Nyckel problem

3
EG Persson skrev:Hej på er nu har vår i 40 rullat drygt 1000 mil och vi är i stort sett mycket nöjda med bilen. Men på kort tid har det uppstått problem med det (i mitt tycke onödigt moderna nyckelsystemet :wink: ) i juli började varningen för low key battery lysa på panelen kontakt med åf och de fick en nyckel för att byta batteri. Dagen därpå tog även den andra nyckelen slut. Med nya batterier funkade allt OK tills häromdagen då problemet är tillbaks, en nyckel stendöd den andra fungerar med varning. jag befarar att vi blir stående innan de löst problemet :cry: Är det någon annan som haft liknande fel så hör av er.

Hälsningar Göran Persson
Katrineholm
Är det inte så att man kan stoppa in nyckeln i ett fack (som en nödlösning) om det skulle vara problem med tex batterierna?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Antar att det finns en hållare i mittarmstödet typ som finns på ix 35:an .
Det skall fungera även om batteriet i nyckeln är helt dött .
Men man kan ju tycka att batteriet i nyckeln ska räcka längre .
Har själv kört 1200 mil ( 1 år ) med min nyckellösa ix .

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

6
Vad skönt att det löste sej för dej . Är själv faktist nyfiken på hur länge batteriet i nycklarna skall vara . ( Har ju hålet mellan sätena att stoppa den i fall det skulle tvärdö .) :D
Mvh / Lasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

7
Karlskronalasse skrev:Vad skönt att det löste sej för dej . Är själv faktist nyfiken på hur länge batteriet i nycklarna skall vara . ( Har ju hålet mellan sätena att stoppa den i fall det skulle tvärdö .) :D
Mvh / Lasse
Enligt specifikationen minst två år.

8
Det måste vara något fel om det strular efter så kort tid.
Skillnaden på innehållet i nycklarna jämfört med IX35 kan väl inte vara så stor, eller........mina fungerar i alla fall fortfarande utan anmärkning efter snart 2 1/2 år.

/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

Nyckelproblem tillbaks

9
Nu krånglar mina nycklar igen. :cry: Hyundai trodde dom löst problemet med nya nycklar + omprogramering, men nu är det stopp igen i morse kunde jag bara öppna med den ena nyckelen den andra var död, båda indikerar Low Key battery. Jag har påtalat felet till min ÅF men de vet inte vad som skall åtgjärdas just nu.
Gott nytt år på er I40 ägare hälsar Göran P
GP

Mitt nyckelproblem

10
Hej ! Mitt problem som jag tidigare skrev om löste verkstaden lätt. Det var i handsändaren som felet var. De böjde bara till fjädern som trycker på batteriet som var för slapp och detta var för en månad sedan. Nu har den fungerat perfekt. Verkstaden sa att det varit fler med detta problem som de fixat. :D

Re: Nyckel problem

12
Hej igen ? Nu börjar problemet med det s.k. nyckellösa dörr och tändningslåsen bli för mycket även för mig (jag är ganska tålig och luttrad) sedan jag sist skrev här och fick tips av Haga om att bocka kontaktblecken i handenheten så fungerade allt OK i ca 3 mån. jag meddelade även ÅF att problemet verkade löst. Men så för ca 2 v. sedan var det dags igen på båda handenheterna low keybattery på panelen. ÅF tog kontakt med sin support och fick rådet att plocka bort bilens batteri och kortsluta systemet. (klassiskt knep för datorer när man inte vet vad som är fel) Tekniker Johan på motorkompaniet och jag blev glatt överraskade allt OK ingen varning och full funktion på båda handenheterna. Två stopp senare var det dags igen low keybattery på panelen och några dagar senare problem både med dörrlås och start. Kontakt med ÅF igen och hitintills ingen åtgjärd. Jag kommer imorgon att fråga ÅF om de skall hålla mig med lånebil eller onm de vill lösa in bilen :twisted:
Göran Persson Katrineholm
GP

Re: Nyckel problem

13
Det finns ingen hållare till nyckeln i i40 modellen! Det är nog det som är bekymret.I tex nya Citroen C4 så stoppar du in i en hållare och nyckeln /dosan laddas under färd!
Har fått samma fel som ni andra efter 3500 mil/1,5 år att den ena dosan inte går att starta bilen med.ÅF skulle kolla med HK om vad felet kan vara. Tyvärr börjar det kännas som om man skulle valt ett annat märke efter alla fel?!

Re: Nyckel problem

14
Slamsugarn skrev:Det finns ingen hållare till nyckeln i i40 modellen! Det är nog det som är bekymret.I tex nya Citroen C4 så stoppar du in i en hållare och nyckeln /dosan laddas under färd!
Har fått samma fel som ni andra efter 3500 mil/1,5 år att den ena dosan inte går att starta bilen med.ÅF skulle kolla med HK om vad felet kan vara. Tyvärr börjar det kännas som om man skulle valt ett annat märke efter alla fel?!
Synd att tyskarna fick förstöra ett tidigare bra märke med denna misslyckade produkt. Koreanerna bör ta tillbaka research
och produktion igen. Min Sonata fungerade fläckfritt i mer än fyra år med god kvalité.