Annons

Köpa Santa Fe diesel aut?

1
Är sugen på en Santa Fe aut diesel typ -08,-09 med ca 8-10 tusen mil, och undrar om detta är en bra bil att köpa för ca 140´?
Det enda som avskräcker är väl skatten som är galet dyr
mvh Åke No
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen
Annons

2
På -08 och -09 har du kamrem som byts vid 12000 mil. Jag hade hellre gått på en -10a el. senare med kamkedja (dvs inga byten alls normalt sett) och 5 års nybilsgaranti med obegr körsträcka. Jämför prisskillnaden mot lägre bränsleförbrukning, inga kamremsbyten, lägre skatt, nybilsgaranti som täcker "allt" och fundera på vad det är värt för dig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Classe, det finns nog en och annan Audi-ägare som från väggrenen på E4an skulle opponera sig och hävda att kamkedja inte är så attans coolt heller. :wink:

Men visst är det surt att laxa upp runt 7000 kronor extra för kamremsbytet på servicen men det är ju ändå 12000!! mil mellan gångerna så utslaget så är det 60 öre milen. Kanske inte en kostnad som känns värd att klaga över när man kör en SUV som drar närmare litern i stan och förmodligen kostar 30-40 kronor milen totalt. Dessutom, mellan tummen och pekfingret skiljer det ju ca 60.000:- mellan en -08/09 och en -10. Det är åtta kamremsbyten det. :shock:

Visst är det lägre skatt, något år extra nybilsgaranti och spiffigare motor på en 10:a men jag skulle nog kolla upp övriga service/försäkrings/driftkostnader innan jag räknade plus på den ekvationen så lätt. Ring din lokala servicefirma och be att få en offert på en 1500 milars för både -09 och -10. Samma sak med försäkring och skatt, mer murr under huven brukar ju komma igen där. Jämför!

Jag tolkar Hyundais frikostiga garantier som att de vet att de bygger grejer som håller. Det borde ju betyda att de gör det även en stund efter garantin går ut. De detaljer som visat sig vara svaga (stag, krängningshämmare, bussningar och bromsar) är ju dessutom relativt billiga (jämfört med en kamrem) så även efter garantin så kommer nog inte service/rep-kontot att stiga dramatiskt.

Jag funderade själv kring att lägga extra och köpa den nya modellen. Slutligen lät jag mina utrustningsbehov, bilens skick/dokumentation och prisvärdhet samt kontakten/förtroendet med säljaren vara ledande i mitt val. Med extra utrustning för strax över 30.000 + en basprisskillnad på närmare 60.000 mot en 2010 så känns det som om jag har utrymme att lägga lite extra på ev. reparationer utanför garantin, slänga in en KCR-box för lite prestanda och ändå känna att jag ligger på plus.

Men med det sagt, bilköp görs ju med personliga prioriteringar. Gör en lista på vad som är viktigt för just dig och börja filtrera på Blocket.
Du nämner inget om huruvida du tänkt dig en Comfort eller Exclusive-modell eller vilken utrustning du förväntar dig att få med för 140' vilket för det lite svårare att ge dig ett rakt svar. Men att rätt Santa Fe CM är ett bra köp behöver du inte betvivla.
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

5
Vad är det för "kul" med Audis kamkedjor? Nyfiken fråga.

Vi har samma grundsyn på valet av en -08 gentemot -10. Det är inte alls 100% säkert att en -10a är billigare räknat på livscykelkostnad el motsv där körsträckan är en viktig faktor, men vad jag var ute efter var att ta med den kärran i kalkylen också. För övrigt är -10ans motor inte bara kralligare utan även bränslesnålare. Det är rätt mkt lågfriktionsdelar i den nya motorn CRDi-R jämfört med tidigare 2.2 CRDi.

EDIT: missade ett "inte" i texten
Senast redigerad av ClasseClas den 18 okt 2012, 23:12, redigerad totalt 2 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Det är gott Classe, jag håller med då jag själv satt i just de tankarna inför mitt köp. Jag ville bara vara lite motvikt till vad som lät väldigt fördelaktigt och problemfritt ;)

Nyper bara lite lösa trådar från nätet kring Audi och dess kamkedjor. Har för övrigt en kompis som blev avsevärt tunnare runt midjan efter hans A6 började tända upp som en julgran och döm av hans förvåning när verkstan talade om att det var dags att byta kamkedja. :shock:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=3

http://www.zatzy.com/teknik/339484-varn ... kedja.html

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=3

http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

7
Tack för som vanligt kloka ord och fina tips på detta forumet, kul att läsa om både bekymmer och bra erfarenheter, Jag kör nog egentligen för lite då både skatt och inköpskostnad knappast gör det hela till en "bra" affär men alla nöjen kostar "sa mamma", Min Santa Fe 2.4 Nordic som gått 6500 mil är i toppskick och det är väl bara bränslekostnaden som avskräcker ett fortsatt ägande av bilen. Vi är otroligt nöjda och endast 1 ETT verkstadsbesök utöver service på mina 3 ägarår är väl inget att bråka om, (det byttes kupefläktreglering på garanti). Man får nog pynta 50-80´emellan till en -08 diesel automat utan läder helst.
Trevlig Helg till ALLA hälsar Åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

9
skatten är det inte så stor skilland på men lägg där till 3000 mils serivce intervall på 2010>= så blir gapet större.

tycker ni "äpplen och päron jämför" priset på en 08:a med en 10:a, du kan ju ha 10:an två är längre allting annat lika.

10
Nu är det bestämt och klart. Behåller gamSantan och lägger en hundring på en Usa resa med barnen nästa år i NY, Nashville, Orlando och Miami. Tack för era synpunkter iaf.
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

11
Funkar den så är det ju bara elda på!

Blinka om vi syns i trafiken, Såg att vi båda bor i Sundsvall. Ljusblå Santa med Qpax båge och tre extraljus :D
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

12
Finns i Sidsjöområdet
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen