Classe, det finns nog en och annan Audi-ägare som från väggrenen på E4an skulle opponera sig och hävda att kamkedja inte är så attans coolt heller.
Men visst är det surt att laxa upp runt 7000 kronor extra för kamremsbytet på servicen men det är ju ändå 12000!! mil mellan gångerna så utslaget så är det 60 öre milen. Kanske inte en kostnad som känns värd att klaga över när man kör en SUV som drar närmare litern i stan och förmodligen kostar 30-40 kronor milen totalt. Dessutom, mellan tummen och pekfingret skiljer det ju ca 60.000:- mellan en -08/09 och en -10. Det är åtta kamremsbyten det.
Visst är det lägre skatt, något år extra nybilsgaranti och spiffigare motor på en 10:a men jag skulle nog kolla upp övriga service/försäkrings/driftkostnader innan jag räknade plus på den ekvationen så lätt. Ring din lokala servicefirma och be att få en offert på en 1500 milars för både -09 och -10. Samma sak med försäkring och skatt, mer murr under huven brukar ju komma igen där. Jämför!
Jag tolkar Hyundais frikostiga garantier som att de vet att de bygger grejer som håller. Det borde ju betyda att de gör det även en stund efter garantin går ut. De detaljer som visat sig vara svaga (stag, krängningshämmare, bussningar och bromsar) är ju dessutom relativt billiga (jämfört med en kamrem) så även efter garantin så kommer nog inte service/rep-kontot att stiga dramatiskt.
Jag funderade själv kring att lägga extra och köpa den nya modellen. Slutligen lät jag mina utrustningsbehov, bilens skick/dokumentation och prisvärdhet samt kontakten/förtroendet med säljaren vara ledande i mitt val. Med extra utrustning för strax över 30.000 + en basprisskillnad på närmare 60.000 mot en 2010 så känns det som om jag har utrymme att lägga lite extra på ev. reparationer utanför garantin, slänga in en KCR-box för lite prestanda och ändå känna att jag ligger på plus.
Men med det sagt, bilköp görs ju med personliga prioriteringar. Gör en lista på vad som är viktigt för just dig och börja filtrera på Blocket.
Du nämner inget om huruvida du tänkt dig en Comfort eller Exclusive-modell eller vilken utrustning du förväntar dig att få med för 140' vilket för det lite svårare att ge dig ett rakt svar. Men att rätt Santa Fe CM är ett bra köp behöver du inte betvivla.