Annons

Santa fe crdi 2010

1
Hej

Vi funderar på att skaffa en större familjebil och har tittat en del på Santa fe . Frågan har säkert ställts tidigare här men jag vore tacksam för all feedback . Jag har spanat in några diesel modeller från 2010 som har gått mellan 3000 mil till 9000 mil.
Är det något jag bör tänka på?, någon som har upplevt några skavanker efter ett visst antal mil osv .
Tack på förhand
Väntar på en IX35 2.0 Comfortplus Cassa White - Beställd 26/8 - 10
Annons

Re: Santa fe crdi 2010

2
Calleman skrev:Hej

Vi funderar på att skaffa en större familjebil och har tittat en del på Santa fe . Frågan har säkert ställts tidigare här men jag vore tacksam för all feedback . Jag har spanat in några diesel modeller från 2010 som har gått mellan 3000 mil till 9000 mil.
Är det något jag bör tänka på?, någon som har upplevt några skavanker efter ett visst antal mil osv .
Tack på förhand
Köp en med nybilsgaranti så behöver du inte bry dig så mycket, köpte precis en 2010:a med 3 år kvar.......


8)

4
Har den gått över 4000 mil så kolla hjullager. Riktigt usla lager på en i övrigt fin bil. Jag har bytt tre innan 10.000 mil. De går inte på något sätt på garantin oavsett miltal.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

5
meter skrev:Har den gått över 4000 mil så kolla hjullager. Riktigt usla lager på en i övrigt fin bil. Jag har bytt tre innan 10.000 mil.
merkelig det med de hjullagrene, på min forrige santa, en 09 mod, kjørte jeg 8600 mil, ingen hjullagre ble skifta, og jeg kjenner han som eier den nå, og han har heller ikke skifta noe hjullager. Den bilen er gått nå 10500 mil.
Santa'en jeg har nå, en 12 mod, den nærmer seg 4000 mil, og det eneste som er skifta på den, er skinnrattet. Altså, ingen hjullager heller på den, de er faste og fine

6
Jo, det är konstigt. På vår gamla -03 så har jag enbart gjort service och bytt spindelleder efter drygt 15.000:- mil. Enastående bil! Den går så jäkla bra helt enkelt.

På den nya -08'an är det värre. Hjullager, problem med bromsar, problem med kraftöverföring etc. Nä, inte imponerad av det bygget.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

7
Dette er min fjerde santa, hadde en 03 mod, crdi, der var det egentlig lite tull, men de skifta clutsj og svinghjul på garantien, etter initsiativ fra forhandler. merket aldri noe til at dette var dårlig, men siden jeg trekker mye stor husvogn, valgte forhandler å skifte dette... fikk og ny programvare på motoren etter det, med høyere dreiemoment på helt lave turtall.
Ellers var det vel kun bytte av bryterene til varmesetene, og til el-vinuene som ble skiftet, ja så rattet da, det ble skiftet til skinnratt på garantien. Denne bilen kjørte jeg 10500 mil

Så kjøpte jeg en 06 mod SM, en CRDI VGT, her var det og lite, men fra bilen var ny, var det en vibrasjon i girstanga på ca 2200 omdr på 4.gir, sånn i blandt. dette var svært vanskelig å finne ut av, men rett før jeg byttet inn bilen i 09, ble girkassa skifta, da de fant ut at denne vibrasjonen var en feil i flermassesvinghjulet. de frykta særlig 4 giret hadde fått mye juling av disse vibrasjonene. Ellers var det vel og på denne kun vindusheis-bryterene og bryterene til setevarmen som ble skifta.
Denne bilen kjørte jeg vel og ca 10000 mil.

Kjøpte så en 09 mod CM, diesel, og denne var det veldig lite tull med, fikk en gang beskjed fra forhandler at det var kommet nye bremseskiver til min bil, men jeg merket ikke noe feil på de, men de ble da skifta. Etter dette fikk jeg kast i skivene, og de ble så skiftet både forran og bak på nytt, og alt var flott. Denne bilen kjørte jeg 8600 mil,

Så ble det en 12 mod, og den har jeg nå kjørt ca 4000 mil, her er det skiftet ratt, da skinnet smuldret på det første rattet. Merker og nå tendenser til skivekast, men tror kansje det er bak, merker dette kun i høy hastighet, ved svak bremsing, og med litt lass i bilen. Merker ikke noe i rattet, men hører jo lyden, og kan kjenne antydninger til rist i pedalen, når farten er over 100 km/t.

Totalt sett, syntes ikke jeg at jeg har hatt mye, og garantiene har jo tatt kostnadene.