Annons

Rost på baklucka?

1
Har en 5dr 2011 och har börjat få rost uppe vid bromsljuset i luckan.

Vad jag vet så verkar det vara rätt vanligt med rost på bakluckan på i30 både på 5dr och kombi?

Fick till svar på jobbet angående att fixa detta på garantin att det va vänte tid på detta nu för att dom inte fått nåt klartecken från Hyundai att fixa detta? Dom hade flera bilar som låg på hög och väntade på svar.

Om du råkat ut för det, har du fått det fixat eller har du fått samma svar?
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
Annons

2
Jag köpte en 3 åring (i30 crdi) i mars som även den är rostig på bakluckan. Det meddelades precis då till Hyundai och de har fortfarande inte hört av sig. Igår ringde jag och kollade och då hade de noterat AVSLAG på detta ärende utan att höra av sig.

Enligt serviceboken är det 3 år (plus någon vecka?) lackgaranti som detta ska täckas inom men nu blir det att kriga då med andra ord. Ett så vanligt förekommande fel måste de väl hjälpa till med?

5
norrmannen skrev:har kollat bakluckan på min I30 CW årsmodell 2009, Ingen rost alls, har kollat väldigt noga :D
Kolla runt handtagslisten och runt bromsljuset ovanför bakrutan. Har kommit ut en service bulletin om detta nu att det ska monteras distanser på bromsljus och handtagslist för att dom inte ska ligga och gnugga så hårt mot lacken.

Ta kontakt med din närmaste hyundai verkstad för mer information.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re:

6
Indalsman skrev:
norrmannen skrev:har kollat bakluckan på min I30 CW årsmodell 2009, Ingen rost alls, har kollat väldigt noga :D
Kolla runt handtagslisten och runt bromsljuset ovanför bakrutan. Har kommit ut en service bulletin om detta nu att det ska monteras distanser på bromsljus och handtagslist för att dom inte ska ligga och gnugga så hårt mot lacken.

Ta kontakt med din närmaste hyundai verkstad för mer information.
Hej, någon mer information kring detta? Har en nyinköpt i30 årsmod. 2009 med rost på dessa ställen. Pratade med den lokala Hyundai-verkstaden om de visste något om detta, och det gjorde de givetvis inte.

Re: Re:

7
Dave_R skrev:
Indalsman skrev:
norrmannen skrev:har kollat bakluckan på min I30 CW årsmodell 2009, Ingen rost alls, har kollat väldigt noga :D
Kolla runt handtagslisten och runt bromsljuset ovanför bakrutan. Har kommit ut en service bulletin om detta nu att det ska monteras distanser på bromsljus och handtagslist för att dom inte ska ligga och gnugga så hårt mot lacken.

Ta kontakt med din närmaste hyundai verkstad för mer information.
Hej, någon mer information kring detta? Har en nyinköpt i30 årsmod. 2009 med rost på dessa ställen. Pratade med den lokala Hyundai-verkstaden om de visste något om detta, och det gjorde de givetvis inte.
Haha men va faan, de finns ju klara å tydliga service bulletiner om detta på Hyundais interna service sidor och är man auktoriserad verkstad så ska man ha tillgång till dessa och kolla upp det där också.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Rost på baklucka?

8
Nu har jag lämnat in bilen för att åtgärda rosten och domen blev att det måste bytas baklucka på den. Känns skönt att få dit en helt rostfri olagad lucka så det är ju OK.

bromsljuset i luckan ligger som sagt för tajt mot karossen och det har den gjort på min och dessutom så har bromsljuset spruckit igen för 2a gången och det beror nog på att den ligger mot karossen och det blir spänningar i den varje gång man stänger luckan. Där ljuset legat emot luckan så har lacken skavts bort och rost bildats och på min så va det rost hål igenom plåten så därför blev det luck byte.

Tyvärr av det 4 veckors leverans tid på luckan så det blir väl åtgärdat efter nyår nångång om inte dom får hit en lucka lite fort.

men skönt att det är på gång att fixas, ska höra hur det blev med rosten på taket också om det är nåt som kan fixas också på samma gång.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Rost på baklucka?

9
Liten uppdatering, jag fick luckan utbytt och då lackades även vingen om också pga skador vid borttagning. Nytt bromsljus i luckan monterat också med distans tätning så den inte ligger emot så jag är mycket nöjd nu!

Nästa sak nu är att se vad som kan göras med taket och rosten där....
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11