Annons
Annons

17
Skulle tro att IXén får stryk på det mesta utom prisvärdheten.
En motsvarande BMW är mer än 200000 kr dyrare.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

18
Jag har en gång i tiden var ett riktigt inbitigt fan av just märket bmw, jag kan än idag när jag hör en bil utan o se den tala om vad det sitetr för motorn i bmw,n.

Förra sommaren fick jag under en tid köra en bmw 328 touring,.
O jag lär säga att bmw har tappat så förbannat mycket i körkänsla knappar växelåda, stolar. O för att inte tala om bageutrymmet som är så trångt så jag tyckte synd om min schäfer som satt där för hon fick knappt plats.

Jag skulle alla dagar i veckan välja en ix35 framför en bmw.

man kan nästan köpa 2 ix35 istället för en bmw.
kör volvo v70 n 2,4t

19
Vad besvärlig du är Marcus!!
Vi på detta forum är givetvis färgade av att vi handlat eller äger Hyundai och på denna tråd ix35!
Gå tillbaka istället och lyd råden sedan tidigare:
KÖP 4Wheel Drive, nummer 7-8 - 2011 (kostar c:a 70 spänn). Läs och lär - ta tjejen med dig och provkör!

Är du 80-talist - eller är du ute och fiskar.....?

Börjar bli skeptisk!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

20
Lenn98 skrev:Ta en sväng till Svemabil i Karlstad, kunniga och bra att göra affär med. ...
Jag köpte också min bil (-07) på Svemabil och fick ett mkt bra inbytespris som Sthlmsfirmorna inte alls kunde matcha.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

21
MrMarqs skrev:Tack för alla svar.

En annan sak jag funderar över är hur ix:n står sig mot en X3?

Min far har en X3 2.0d 176hk 4x4 automat och det är enligt honnom den bästa suven.

Är det samma typ av drivning på dom?

Köper jag en ix får jag ju höra att han har en bättre även om så inte är fallet.


/Marcus
Jag tror att X3 har en vassare 4WD än ix35. Fast du kan berätta för din högt värderade far att om han åker en X3 årsmodell före -10 så har han den fulaste containern på bilmarknaden endast överträffad i utseende av Volvo 740 och 745...

En bil ska ju vara snygg också! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Jag har en liknande fundering ang jämförande av fyhjulsdriften i ix35 mot Mitsubishi outlander års mod -10. Då en av mina kompisar funderar på att köpa en sådan, jag tipsade honom om en ix35 som jag har men han tyckte fyrhjulsdriften på den var mycket sämre än mitsubishin. När jag bad honom förklara varför den var så mycket bättre i mitsubishin så kunde han såklart inte, jag körde hela vintern med min och vi hade mer snö än någon annan vinter jag upplevt och tycker att fyhjulsdriften i ix35 levererade över förväntan. Någon som är kunnig och insatt på ämnet får gärna utveckla/förklara skillnaden på ovan nämnda bilar. Skulle vara skönt att kunna ge han en knäpp på näsan om ix35 står sig mot mitsubishin när det gäller fyrhjulsdrift. Då även Peugeot 4007 Citroen c-crosser har samma fyrhjulsdrift så kan en jämförelse vara intressant.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

23
Även jag tycker att IX35ans 4WD är mer än godkänd.
Hustrun bröt fotleden på 3 ställen i januari (den morgonen det stod 50-talet lastbilar parkerade på E4an här i Sörmland) med den påföljden att vi resten av vintern blev tvungna att köra upp hela vägen till ytterdörren vid de tillfällen hon skulle ut.
Och jag lovar, det är inte alla fordon som tar sig upp för vår backe med 10-20 cm snö och is. Hustrun vill inte sitta kvar i bilen nere på vägen om jag ska skotta först, därav ofta en oskottad backe.
Stadsarkitekten hade en hel del åsikter om denna uppfart när vi byggde huset p.g.a. en färdtjänstbuss omöjligen kan ta sig upp ens på sommaren. Det var visst nått med handikappanpassning och kommunens skyldigheter.
Men med knapparna ESP OFF och 4WD-LOCK intryckta tuggar sig en IX35 lätt upp. Den plöjer även tryggt framåt som vore det en gammal rälsbuss på oplogade vägar. Mer än så behöver inte jag.
Sen tycker vi att den är riktigt snygg att titta på och vi är inte gjorda av pengar vilket gör att exempelvis en BMW eller Lexus med motsvarande innehåll faller bort direkt. Hustrun och jag släpar inte heller runt på någon husvagn utan vi langar in klubbor och resväskor baktill för att ta in på små hotell i Tyskland eller annorstädes.
Förbrukningen ligger på ganska exakt 0.7 efter 30000 km körning, aldrig ECO körning. Växellådan larvar sig INTE runt 80, det gjorde den de första 100 milen sen har den lärt sig. Kvaliteten är excellent, inte ett fel att hitta. De 2 nya Volvo jag hade mellan 1999-2003 samt en ny Citroen C5 (PSA-koncernen), alla med automat, mellan 2003-2006 var laddade med problem. Sensorer som pajjade, knappar som lossnade, lager som skar o.s.v.
Och det ska mycket till innan vi byter till manuell låda igen, vi gjorde ett avsteg med Tuccen och bytet till IX35 berodde till mycket stor del på att vi ville ha en automat igen. Tuccen i sig var vi annars mycket nöjda med.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

24
Vad besvärlig du är Marcus!!
Vi på detta forum är givetvis färgade av att vi handlat eller äger Hyundai och på denna tråd ix35!
Gå tillbaka istället och lyd råden sedan tidigare:
KÖP 4Wheel Drive, nummer 7-8 - 2011 (kostar c:a 70 spänn). Läs och lär - ta tjejen med dig och provkör!

Är du 80-talist - eller är du ute och fiskar.....?
Jag får ta och leta upp en affär med den tidningen.
Och ja jag är precis på gränsen till -80 talist :D

/Marcus
Senast redigerad av MrMarqs den 01 aug 2011, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.

25
Nu är tidningen inhandlad och det var en intressant läsning.

Förvånad över testvinnaren bara.

Synd att det var en x1 som var med istället för en x3.

Då kunde det ju lika gärna vart med en xc70 iställer för xc60.

Tack för tipset om tidningen. :D


/Marcus

26
Skoda Yeti är en alldeles förträfflig bil! Vi testade den ordentligt i samband med att vi beställde vår ix35:a.
Vad den vinner på i denna test är att den är nog en bättre terrängbil, inte konstigt med tanke på tidningens kundkrets, och att den är så "fyrkantig" och utnyttjar utrymmet så bra.

Vad den förlorade på vid vårt bilval var att den var ful (framförallt mot den formsköna ix35, hustrun hade invändningar), motorn hade inte alls samma prestanda (båda överens) och att DSG-lådan växlade lite knepigt (min anmärkning).
Vad vi dessutom var överens om var att ix35 var mycket skönare att åka landsväg i (vilket inte denna tidning heller är inriktad på) och växlade skönare i stadstrafik. Ärligt talat är det inte ofta vi kör i terrängen.

Vad Skodan vunnit på hos oss var lägre inköpspris med motsvarande utrustning (och framförallt att man kan välja och plocka den utrustning man tycker är viktig och inte bara är låst till vissa paket).
Lägre förbrukning och därmed lägre skatt.

När vi fått in offerterna och beräknade leveranstider, var det inget snack om valet längre: Det var samma leveranstid på båda bilarna och inbytespriset för vår bil betydligt lägre hos Skoda.
Att sedan leveransen blev så lång som den blev på ix35, är ju skit känslomässigt, men en vinstlott ekonomiskt (eftersom Mitsubishicenter/Hyundaicenter i Malmö stod för alla kostnader utom bensin, försäkring och skatt! Inget milavdrag (1.300 mil), Service och byte av kamrem samt besiktning med efterföljande bromsbyte bak.

Vi är jättenöjda! Att lägga ut jättesummor på en Volvo eller BMW var inte aktuellt och Honda, Toyota och Nissan var (är) gamla modeller med äldre teknik. Hondan dessutom dyrare.

För vår del var valet givet!

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

27
Skulle bara berätta att nu har jag fått tummen ur och beställt mig en ny bil.
Leverans månadsskiftet sep-okt.
Det blev en vit men tyvärr ingen ix35.
Jag slog till på en Subaru xv 2.0d sport 6v manuell istället.
Den är kanske inte riktigt lika snygg som en ix35 men jag tror att den är betydligt mycket bättre på det mesta.


Allt från mig tack & hej.

28
MrMarqs skrev:Skulle bara berätta att nu har jag fått tummen ur och beställt mig en ny bil.
Leverans månadsskiftet sep-okt.
Det blev en vit men tyvärr ingen ix35.
Jag slog till på en Subaru xv 2.0d sport 6v manuell istället.
Den är kanske inte riktigt lika snygg som en ix35 men jag tror att den är betydligt mycket bättre på det mesta.


Allt från mig tack & hej.
Jag hoppas för guds skull attdu valde till disel värmare då, annars är du tok lurad tyuvär. då subaru har väldiga problem me sina dislar på vintern o få bra värme i dom.
kör volvo v70 n 2,4t

29
Vad kul med en helt ny bil,själv kör jag några år till med min x3 A fast jag är väldigt nöjd med den! Många säger väl att gamla modellen är ful men jag är väl lite gammalmodig av mig kanske. Själv tycker jag att en suv ska se ut just precis som en suv o att de inter sänker markfrigången som vissa gör tillverkare gör! Då kan man ju ha en en vanlig personbil med 4wd lika gärna tycker jag. :D

30
Ja det ska bli skitkul med en helt ny bil, längtar som fan.
Farsan har också en X3 -08 som han är supernöjd med.
Han säger också att en suv ska se ut som en jeep, han åkte Freelander och Cherokee förut. Subarun som jag beställt har hela 22cm markfrigång och med det slår den både Hyundai BMW och Kia.
Det finns en hel del filmer på Youtube som visar vad bra fyrhjulsdrift det är på subaru, dom spöar många stora märken på rullbands testen.
Subaru XV är väl mer som en BMW X1 och dom kallas väl mer för crossover än suv.