Annons

Glödlampsbyte I30

1
Hej på er.

I instruktionsboken låter det ju jätteenkelt att byta glödlampor. Ungefär så här "Lossa de tre skruvarna och plocka loss hela strålkastarinsatsen" på ett ungefär.

Är det jag som är efterbilven eller är det fler som haft världens problem att få ur strålkastaren utan våld? Resultatet blev för mig några små repor i hörnet på strålkastarglaset och en avbruten plastpigg i ena hörnet. Riktigt irriterad över hur krångligt det var.
Hyundai I30 1,6D blue 2010
Annons

3
Jag brukar lossa den lilla svarta skruven som håller nån plastbit i fronten . Då kan man bända ut fronten lite , vilket ger lite mera utrymme. Den lilla piggen gick av när jag blev påkörd , och efter det går det mycket enklare att ta ut lyktan , så jag bröt av den på andra sidan också :D . Syns ingenting av att den är borta när man monterar sen .

4
Jag har en i30 (halvkombi) som jag försökte byta halvljus på men lyckas fan inte. Ska man kunna byta utan att skruva loss hela lyktan?

Där jag har problem (och där lampan naturligtvis gått) är vänster fram (alltså vid batteriet).

Vägrar lämna in bilen för att någon annan ska byta det. :twisted:

6
Den lilla styrpinnen längst ut mot skärmen i höjd med blinkerslampan går lätt av när man ska vålda bort lyktan första gången men det funkar lika bra utan så va inte oroliga om den skulle gå av.

Va inte rädda när ni ska ha bort lyktan! Ryck bara på rätt sätt.

(Skulle nåt gå sönder för er så tar jag personligen inget ansvar för det)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

7
Hello.

Inget gick sönder och lampan blev bytt men jag fick lite hjälp eftersom mina små pianofingrar ändå tappade lampjäveln inne i lamphuset där så det var det största problemet... :evil: :evil: :evil:

Men några gooosfraaaba senare funkade det fint.. :)

tack för alla tips... :!: