Hej. Nybliven medlem tänkte få lite hjälp här på forumet . Har sedan 6 månader ägt min första santa fe diesel årsmodell 2003 med 16 tusen på mätaren. Bilen i mycket bra skick och verkar ha fått all service o kärlek en bil kan önska enligt service historiken, bilen har gått kring Umeå och dess inlands regioner.
För en månad sedan hände någonting med belysningen. När jag vrider om ljusomkopplaren så tänds inte instrumentbelysningen, alltid svart alltså.
Parkeringsljuset fungerar när bilen är avslagen men inte när den är igång.
Har varit in två ggr på auktoriserad firma som felsökt några timmar, prov bytt ljus relä, (inte trasigt). de får ingen ström till reostaten för instrumentbelysningen men om de lägger en strömkabel direkt på reostaten så fungera belysningen på instrumenten.
Parkeringsljuset fungerar nu, men det vet inte varför (rört i några kablar sa de)
De gissar någon glappkontakt /jordfel mellan motorrum och kupe men behöver mer tid för det efter semestern. Således fortfarande helt utan instrument belysning.
Är firman på rätt väg eller??
Kan det vara något liknande "SANTAVALP " beskrev tidigare om en Hyundai Elantra tror jag det var. Något med dragkrokens elkoppling och någon överbelastad diod i motorrummets elcentral?? som renderade i glappande belysning i någon form. Finns det ett service meddelande om problematiken som verkstaden inte känner till?? De verkade inte pigga på att kolla med andra verkstäder om andra liknande fel. De säger att de aldrig varit med om något liknande. Har någon av er varit det??
Annons
2
Hejåvälkommen grubblarn!
Problem med släpvagnskontakten kan ge skumma problem med belysningen. Jag har varit med om att säkringar har rykt pga släpkontakten. Om du har backvarnare så har du en specialsläpvagnskontakt med en inbyggd brytare. Jag köpte en ny kontakt på Mekonomen och bytte min gamla som var totalt sönderkorroderad. Det är inte fel att få bort den felrisken.
I övrigt kan det vara fel med jordning eller i värsta fall med kombinationsinstrument.
Du kommer säkert få fler svar från våra duktiga "forumnissar".

Problem med släpvagnskontakten kan ge skumma problem med belysningen. Jag har varit med om att säkringar har rykt pga släpkontakten. Om du har backvarnare så har du en specialsläpvagnskontakt med en inbyggd brytare. Jag köpte en ny kontakt på Mekonomen och bytte min gamla som var totalt sönderkorroderad. Det är inte fel att få bort den felrisken.
I övrigt kan det vara fel med jordning eller i värsta fall med kombinationsinstrument.
Du kommer säkert få fler svar från våra duktiga "forumnissar".
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
3
Även dörrkontakten på förarsidan är inkopplad , tror den att dörren är öppen så slocknar belysningen. Ang instrumenten så kan de väl dra en kabel direkt från tändlås till reostaten om de inte hittar felet ?
Är dom auktoriserade ska dom ha elschema på bilen och borde kunna mäta sig fram tycker man.
Är dom auktoriserade ska dom ha elschema på bilen och borde kunna mäta sig fram tycker man.
4
Hej och tack för svaren kan ha varit lite otydlig i felbeskrivningen, tänkte lägga till efter att jag kollat närmare på bilen idag.
Verkstan har (provat) kopplat direktström till reostaten och då fungerar instr. bel.
annars är den svart alltid.
När jag med bilen igång vrider ljusomkopplaren till parkeringsläge lyser halvljuset ändå. Halvljus alltså i alla lägen på spaken auto/park/man ljus på. Tror även park ljusen lyser samtidigt som halvljuset - men så kanske det skall vara
Flera funderingar på vad som hänt tas tacksamt emot. Har ny tid på verkstaden i aug efter semestern men vill ha lite kött på benen från andra proffs (typ santavalp och några till). Kan bli dyrt med fel verkstads personal inkopplad(utan att ha sagt att så är fallet ännu). Någon kanske känner igen felsymtomen även om verkstaden aldrig varit med om detta.
Tack för ett aktivt och bra forum från en i övrigt riktigt nöjd santa ägare.
Verkstan har (provat) kopplat direktström till reostaten och då fungerar instr. bel.
annars är den svart alltid.
När jag med bilen igång vrider ljusomkopplaren till parkeringsläge lyser halvljuset ändå. Halvljus alltså i alla lägen på spaken auto/park/man ljus på. Tror även park ljusen lyser samtidigt som halvljuset - men så kanske det skall vara
Flera funderingar på vad som hänt tas tacksamt emot. Har ny tid på verkstaden i aug efter semestern men vill ha lite kött på benen från andra proffs (typ santavalp och några till). Kan bli dyrt med fel verkstads personal inkopplad(utan att ha sagt att så är fallet ännu). Någon kanske känner igen felsymtomen även om verkstaden aldrig varit med om detta.
Tack för ett aktivt och bra forum från en i övrigt riktigt nöjd santa ägare.