Annons

Atos -00 dör vid regn

1
Hej! Har råkat bli ägare av en atos. Min syster hade den tidigare, men ledsnade eftersom den dog under färd när det regnade ute. Hittad en säkring under huven som var paj, en 20a säkring. Jag bytte den och bilen funkade ett tag men sen blev det samma visa igen. Har hållit på så ett tag och nu sticker säkringen direkt när jag vrider på tänningen.

Någon som vet vad säkringen går till eller har några uppslag vad det kan vara för fel?
Annons

2
låter ju som att du har en kortslutning i någon kabel, men det brukar stå förklaringar eller förkortningar till vad säkringen är till. på antningen täcklocket eller täckkåpan. finns rätt många olika 20A i en bil =)

annars är ett vanligt fel att fördelarlock o rotor behövs bytas, DRL-relät som kan spöka till en del när det kommer fukt och börjar ärga. även jordpunkten vid fördelaren kan ärga

8
Hei

Her ville jeg prøvd å skifte plugg-kabler, både den fra coilen, og de fire til pluggene, har før vært borti at gnisten hopper ut av kablene i fuktig vær, da luftens isolasjonsmotstand da minker vesentlig

9
Provade att rycka ur kontakten till databoxen, tror jag, den lilla blå boxen som sitter vid höger framskärm i motorutrymmet. Detta hjälpte inte! Säkringen rök när jag vred på tänningen

10
vegard skrev:Hei

Her ville jeg prøvd å skifte plugg-kabler, både den fra coilen, og de fire til pluggene, har før vært borti at gnisten hopper ut av kablene i fuktig vær, da luftens isolasjonsmotstand da minker vesentlig
Tror du att det skulle kunna bränna säkringar om det är det felet?

11
Pettan skrev:
vegard skrev:Hei

Her ville jeg prøvd å skifte plugg-kabler, både den fra coilen, og de fire til pluggene, har før vært borti at gnisten hopper ut av kablene i fuktig vær, da luftens isolasjonsmotstand da minker vesentlig
Tror du att det skulle kunna bränna säkringar om det är det felet?
Unskyld, fikk ikke det med meg, beklager.... da er jeg uten forslag

Dagljus !

13
Hej :)

Lilla blå vid framskärmen är dagljus reä :cry:

ECU=databoxen sitter framför växelspaken under
mattan :wink:

Under konsolen vid växelspaken finns två huvudrelän
kolla dom :?

Immo= startspärr :!:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)