Annons

Funderar på att köpa en santa 2010

1
Jag har läst mycket om kassa bakhjulslager på Santan och undrar om det problemet finns kvar även på -10:an?

Jag kör en hel del mil på riktigt risiga grusvägar och gissningsvis så tar hjullagren en del stryk, och om dom är känsliga så kan det nog bli jobbigt.
Har ju inte lust att byta lager vartannat år..

Finns det något man mer bör tänka på innan ev. köp?
Annons

Re: Funderar på att köpa en santa 2010

2
Doppleganger skrev:Jag har läst mycket om kassa bakhjulslager på Santan och undrar om det problemet finns kvar även på -10:an?

Jag kör en hel del mil på riktigt risiga grusvägar och gissningsvis så tar hjullagren en del stryk, och om dom är känsliga så kan det nog bli jobbigt.
Har ju inte lust att byta lager vartannat år..

Finns det något man mer bör tänka på innan ev. köp?
Hei

Jeg har hatt fire santa'er, og har kjørt de alle mellom 8600 og 11000 mil, og har aldri skiftet noe hjullager på mine santa, så noe stort problem er det ikke.

Mine santa har vært av årsmodellene 03, 06, 09 og nå 2012 modeller

3
Hejåvälkommen Doppleganger! :D :D

Såvitt jag vet så är bakhjulslagret kopplat till CM årsmodell främst -06, -07 och då är det inte alla bilar som drabbas. På nya CM modell -10 och framåt har jag inte sett några kommentarer om problem.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hur kan man kolla om man har 3 eller 5 års nybilsgaranti? Bilen ska vara registrerad 2010-07-15.

RIngde en hyndai serviceverkstad och fick reda på att 5 års nybilsgaranti gäller från 2010-09-01, så den jag tittat på(som redan är såld) hade bara 3 års nybilsgaranti..

5
Du får kolla med en verkstad som kollar upp regnumret och garantivillkoren i sitt system.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Det beskedet jag fick från Hyundai Sverige när jag undersökte hjullager var att det är samma lager på alla CM oavsett årsmodell och att man aldrig ska räkna med dessa mer än 8000 mil.

Inte för att vara någon olyckskorp men det är bättre att veta innan.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

7
meter skrev:Det beskedet jag fick från Hyundai Sverige när jag undersökte hjullager var att det är samma lager på alla CM oavsett årsmodell och att man aldrig ska räkna med dessa mer än 8000 mil.

Inte för att vara någon olyckskorp men det är bättre att veta innan.
Det låter ju inte speciellt lovande. En förbättring som jag hittat finns på hmaservice.com. Där beskrivs det i servicebullen om ett dust cover som skyddar hjullagret bättre mot slitage.
TSB 10-SS-004
DESCRIPTION:
This bulletin describes the procedure to replace the rear hub bearings on certain 2007-
2009 4WD Santa Fe (CM) vehicles. The procedure includes installation instructions for
dust covers included in the replacement hub bearing kit.
Jag kan väl tro att detta är infört i produktion sedan ett tag tillbaka.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Det är mycket möjligt och det hoppas jag också. Jag vet inte om han bara svamlade i all sin iver att neka samtliga möjligheter till att kunna utnyttja den förlängda garantin.

Jag har väldigt lågt förtroende för Hyundai Sverige just nu så jag sätter mina pengar på dig. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

9
meter skrev:Det beskedet jag fick från Hyundai Sverige när jag undersökte hjullager var att det är samma lager på alla CM oavsett årsmodell och att man aldrig ska räkna med dessa mer än 8000 mil.

Inte för att vara någon olyckskorp men det är bättre att veta innan.
Hei

godt mulig hjullagrene er et svakt punkt, men hjullagre er ikke evigvarende på noen bil, veistandard og bruk har mye å si for levetiden på disse.

Å skifte et hjullager i i blandt, er vel en slitasje man må regne med når man har bil.
Selv har jeg ikke skiftet hjullager på noe bil siden jeg hadde sierra tidlig på 90-tallet.. Og jeg har nå min 6. Hyundai.

Mine døtre har hver sin Atos (2000 mod og 05 mod) og der har vi skifta et hjullager på hver av de. Men det skyldes på den ene at hun var av veien, og på den andre, at hun var over en kant, i god fart...