Hey hey hey, "Goran" - låt oss med en gång slå fast en sak:
Jag gillar dig - du har ett härligt driv i det du skriver, hanterar det skrivna ordet med en härlig schvung och kan förmodligen piska upp rejäla vågor i vilken vattensamling som helst.
Jag är inte ett dugg rädd att tackla upp dig i sargen någon gång, för jag är alldeles övertygad att du kan ta för dig och ge igen, right...?
Du är en tillgång för (minst) alla som är på samma sida som dig...
Det jag inte gillade är snacket om ARN, hävning av köp osv - och att ärendet drog ut så eländigt på tiden - är det tyst i tio dagar så är ärendet dött, i mina ögon.
Besökarna här inne törstar efter en upplösning - densiteten på verkligt intresserade läsare är högre här än någon annanstans, och att dra igång något så här dramatiskt tarvar regelbunden uppföljnning - har man inget att säga i ärendet
så säger man det , liksom...
För mig som inte tjänar pengar om jag inte har bilen i ordning och dessutom tidvis bor i bilen - kör, äter, sover och kör igen är det obegripligt hur man kan lämna ifrån sig bilen och ha den på verkstad i dagar. Skulle jag ha något problem med en bil så ligger jag på som en iller tills man antingen rullar ut ett pågående jobb ur verkstaden eller avdelar en mek till att köra över tills min bil är klar.
Stöddigt? Mja, snarare empiriska erfarenheter från verkstadens sida - den som slänger åt mig en lånebil kan bli av med den för dagar och veckor - och få tillbaka den med 800 friska mil på mätaren... (och en nymonterad, begagnad dragkrok som inte går att besiktiga...
)
Jag är skoningslös om jag inte får toppservice - oavsett bilmärke!
Goran skrev:
Först igår måndag fick jag kontorstid över att köra bilen till en annan auktoriserad Hyundai-verkstad. Mekanikern där behövde inte lyssna länge utan konstaterade att något är fel och bad mig lämna bilen direkt eftersom man inte borde köra den så.
Bra!
Swedefe skrev:
Om "din" verkstad inte hör de missljud som du hör så ta med dig bilen till en annan märkesverkstad, utan att nämna tidigare kontakter med den första verkstaden.
Fråga dem om dom hör något underligt, fråga vad det kan vara och ta reda på vad det skulle kosta att få åtgärdat - ett sådant kostnadsförslag är gratis och lämnas skriftligt om man ber om det.
Lita på att en verkstad som räknar med att få betalt för ett jobb är mer lyhörd än en verkstad som står inför ett tänkbart gratisjobb...
Goran skrev:
Eftersom jag inte kunde det så fick jag istället komma in med den snarast jag kunde, vilket var i morse då jag precis efter verkstadsbesöket åkte till H&H och kvitterade ut en lånebil.
Aha?
Lämnat bilen på
en verkstad, och hämtat lånebil hos ÅF - olika företag? Elegant! Helt i min smak!
Goran skrev:
Santan lämnades på verkstaden i morse och på eftermiddagen ringde mekanikern mig och berättade att, om jag förstod det rätt, en lagring jämte spännrullarna som hade gått sönder och skav mot kamremmen.
Told you so...
Swedefe skrev:...däremot kan det vara en idé att låta verkstaden titta närmare på lagringen till de spännrullar som håller kamremmen sträckta ...
Det har hänt att en del spännrullar, e.g lagringar till spännrullar har behövts bytas - vanligare i Tyskland än i Sverige av kommentarerna på nätet att döma.
Möjligen är man frikostigare att byta preventivt här i Sverige, vilket gör att bilägaren aldrig märker något.
På "Robertssons" CRDI bytte man
inte spännrullar i tid - så han fick en helt ny maskin. Vid 24,000 mil, typ. På garantin. Inget snack.
Undra på att den killen rullar vidare med sin bil efter 42,000 mil...
Goran skrev:Jag fick det förklarat för mig att det är svårare att komma åt denna vid byte av kamrem, och man hade helt enkelt underlåtit att byta den och chansat att den ska hålla. Detta är dock endast spekulationer...
Japp, spekulation - eller hörsägen eller något sådant.
Tror inte att någon verkstad som hör missljud från spännrullar skulle "chansa" på stt underlåta att åtgärda ett fel av så allvarlig natur - speciellt inte som det lär finnas servicebullentin ute på just spännrullarna.
Snarare handlar det om man inte hört ljudet - varför kan man bara spekulera; stress, slarv eller kanske okänsligt motoröra - eller hade ljudet helt enkelt inte uppenbarat sig ännu vid tidpunkten för kamremsbytet...?
Goran skrev:Skönt att problemet äntligen konstaterats, mindre skönt att veta att man blivit levererad en tickande bomb och att det behöver skruvas mycket i motorn.
Äsch, Goran - du har ju garanti, eller hur?
Och, även om Hyundai inte hade haft sin begagnatgaranti så är du ändå inbäddad i tvingande lagstiftning som försäljaren av bilen har att rätta sig efter! No biggie - vad som är mer allvarligt är behandlingen som gjort att du är så pissed på handlaren/handlarens verkstad.
Där har ni en tröskel att ta er över!
På något sätt måste ni bli kompisar igen, om förhållandet skall kännas meningsfullt!
Goran skrev:SwedeFe får gärna förklara hur jag gjort mig "okontaktbar". Jag har varit mycket kontaktbar - mer än jag behövat - under förfarandets första skeden. Även i det andra skedet efter att jag skrivit ut detta på forumet så har jag gjort mig kontaktbar, men andra hinder uppstod i form av slarv med telefonnummer.
"Okontaktbar" i form av att verkstaden och handlaren sökt dig upprepade gånger utan resultat, och att vi uppmanat dig att ta kontakt med dem.
Det är min absoluta övertygelse att man ytterst sällan tjänar något på att klippa diskussioner - länge man pratar finns chans för öppningar.
Stänger man dörren så händer inte ett smack -
i bästa fall...
Goran skrev:
Slutligen får jag beklaga att min närvaro på forumet föranlett behov av en "umgängesguide". Jag kommer senare under kvällen läsa den för att ta reda på exakt hur många gånger man ska behöva åka till en verkstad för att få ett och samma fel avhjälpt, och på så sätt slippa göra bort mig nästa gång min bil har ett allvarligt fel.
ClasseClas har redan svarat, men jag tänker utveckla:
Killar som du behöver inte den hjälpen - ni klarar er fint!
Du är verbal, stridslysten och tar ingen skit!
Möjligen möjligen hamnar du någon gång i klämma tack vare ditt polariserande resonomang och din dramatiska ådra som accent - men troligen stimuleras du bara mer av det...
Nä, jag tänker på alla dessa kuvade och och timida människor som faktiskt sväljer det dom blir halsproppade med i umgänget med handlaer och verkstäder.
Dom som vet med sig att dom blir illa behandlade, men inte förstår hur dom skall komma tillrätta med det!
Det är dom som knyter näven i fickan, eller har ont i magen en vecka före verkstadsbesöket som i första hand behöver en "umgängesguide" att luta sig mot.
Goran - jag har inget emot dig!
Tvärtom, som jag sade förut - jag gillar dig skarpt!
Välkommen till forumet, du är en tillgång här också!
Åsså är du kul att reta...
Swedefe