Annons

Hög bränsleförbrukning Trajet v6

1
Jag köpte nyligen en Trajet V6 2,7 årsmodell -01. Enligt underlag ska bilen dra ca 1,17 L/mil blandad körning.

Nu har det visserligen varit rätt så kallt ute men bilen drar 1,6L/mil !!

Detta genom att räknat genomsnittet på vad tripmätaren visade och vad vi kunde tanka i bilen. (Bilen var fulltankad från början)

Jag kan nästan se hur bensinmätaren sakta rör sig neråt under tiden jag kör. Jag kör ca 2 mil enkel resa till jobbet, landsväg.

Någon annan som har samma problem?

Bilen är nybesiktat och lambadvärdet är ok och godkänt.
timia77
Annons

2
Har en vän som har en Trajet V6a. Den ligger aldrig under litern vad jag har förstått oavsett om det är ren landsväg på fina bara sommarvägar. Den ligger på närmare 1,5 per mil när det är blandad körning. Så jag tror helt enkelt att en familjebuss med V6a och automat normalt ligger på de siffror du anger. Särskilt vintertid och med de förhållanden du anger. På 2 mil till jobbet får du knappt upp arbetstemp. Var glad att du inte har längre till jobbet ;)
Hyundai I30 1,6D blue 2010

3
Hej Timia77 och välkommen till Forumet! :D :D
Vi har ju flera duktiga mekaniker med oss här på Forumet, så du får nog fler råd framöver...! :wink:
Skulle tro att det är likadan V6:a som i Santan, och jag tycker förbrukningen låter som alldeles för mycket?
På 03:an vi hade, låg förbrukningen på ungefär 1, 15 - 1,2 L/mil - alltså samma som den 06:an vi har nu...!
Men OK, jag har ingen egen erfarenhet av Trajeten...! :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Håller med Ingooo. Och 20km-repor är inte "blandad körning".
1,6l/milen är svettigt men Trajeten är stor, liksom V6:an, och vintern har varit tuff mot oss alla. Testa kärran på lite långkörning så bör du se en kraftig förbättring i l/mil.
(några enkla åtgärder: Kolla att luftfilter o tändstift är bytt. Kolla lufttryck i däcken. Använd motorvärmare.Var sparsam med elektrisk utrustning i bilen. All energi, typ stereo,stolsvärme, AC, elvärme på backspeglar o bakruta etc.. kostar bränsle.)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

nöjd Trajet ägare

6
Jag är en nöjd Trajet v6 ägare, men bränsleförbrukningen har stigit från ca 1,3 Liter/mil till ca 1,8 på samma körning vad kan det vara för fel?
Det finns inga felkoder, lambda givarna fungerar och reglerar. Stift och tänd kablar är bytt för ca 1500 mil sedan. inget luftläckage efter luftmassemätaren. Ingen annliggning på bromsarna.

Någon som har en ide om vad det kan vara för fel.

Har inte råd att ha kvar bilen om jag inte hittar felet.