Annons

Svårstartad Diesel !!!

1
Hejsan alla här på forumet.
Vi har för 2 veckor sedan köpt en begagnad -04 crdi 2.0 med ca 27000 mil på mätaren. Går kanon när den går men vid en del tillfällen så drar den bara runt på startmotorn och ev. småtänder till men inget mer, för att sen när man tagit ut nyckeln och trixat allmänt så startar den direkt och går fint. Men nu har kylan slagit till här uppe i Norr och har provat ca 10 ggr men den vill inte alls, flera timmar i motorvärmare eller larma av och på eller trixa med nyckeln in och ut spelar ingen roll. Laddat batteriet mellan gångerna. Lite lur på startspärren löst ut via imobilizern, går det att nolla den och vars sitter den och hur gör man, kan ju så klart vara annat problem, ska tillläggas att den har gormat fast den stått i varmgarage med, men nu står den ute.. Tacksam för hjälp.. och ideer..
Sen har den även tagit mkt, glykol, men vattenpumpen var nyligt bytt så vet ej om den var luftad efter åt. inga synliga läckage alls. tänkte kolla upp detta om man nu får igång denna korean..
Mvh R&K
Annons

2
Låter inte roligt...
Ang mobilizern kan du kringgå den med att sätta i nyckeln, slå på tändningen och låta den stå så i 30-40 sekunder. Då känner bilen att det är rätt nyckel.

Hur ser oljan ut under påfyllningslocket för motorolja? Vitt skum?

Hoppas det löser sig.
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

Kamrem ?

3
Hej :)

Va kamremmen bytt när vattenpumpen byttes :?

Har du provat med startgas :?:

Om inte öppna luftrenarburken och spruta in
små duttar medans nån kör på starten :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

4
Hejsan.
Rachn & Zukan..
Nyckeln på. är det första läget eller andra då belysningen slås igång??
Inget vitt skumm alls under oljelocket. hittar inga blandade vätskor alls.
Kamrem och vattenpump samt spännrulle elelr vad dom kallas byttes samtidigt..
Har ej provat med startgas då den väl har startat tidigare så har den gått igång så lätt så..
det var en karl som surrade om en återställning grej på dieselpumpen om imobilizern jäklades, vet ej om han har rätt om det finns någon sådan??

6
Dom verkar då funka då den har startat fint förut i kyla som värme, så jag tror inte det är det, men ska ut om någon timme nu och prova gnugga igång den, endast -14 idag.. sommaren är på väg nu..

7
En liten uppdatering.
Var .-28 natten som var, -14 under fm. hade i motorvärmaren i ca 45 mins. men det var lite kort, batteriet gick segt och precis när man stängde av nyckeln så tände den till. ska tilläggas att jag väntade extra länge tills imobilizern lampan slocknat. fick dock ladda upp batteriet och hade i värmaren ca 2 timmar till. sen samma procedur igen så startade den direkt. ut och testköra den allt funkar som det ska. luftade kylarsystemet lite med. sen till fuse och där fick den stå tills vi skulle hem igen. startade direkt utan att vänta på imobilizer lampan.. Imorgon ska frugan få ta den på en 10 mil t&r så får vi se vad kylarvätskan säger..

Sen en till förfrågan angående larmet, vi undrar om man kan lämna bilnyckeln i tändningslåset elelr liggande i bilen utan att den larmar eller låser av sig själv, har nämligen haft en bil som gjorde så.

8
Med att slå på tändningen menade jag att vrida nyckeln till läget där alla röda lampor tänds. Alltså läget innan startmotor slår igång.
Beklagar min otydlighet.

Jag kom att tänka på om det kan vara så illa att kamremmen har "kuggat" om i samband med bytet. Är inte motorns register rätt, så får inte bilen den kompression som den ska ha för att starta och gå ordentligt.
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

9
Santa:n har kommit hem, inget problem alls med startande eller så. den går så sött som den har gjort. Inte heller något minskande i kylarvätskebehållaren heller. Bara att hålla det under uppsikt, Men ser lovande ut, :D

12
Inget fel på batteriet, motorvärmaren var inte länge nog i samt denna härliga kyla som var då 1 hel vecka med minst -30 som varmast..
Batteriet är endast 1 år gammalt.
Sitter ingen dieselvärmare på denna !!!

13
det är fortfarande nått som inte stämmer me bilen din den ska ialla fall starta o gå när du har kört så länge me motorvärmaren.

Förra vintern när det var som kallast i gävle hade vi minus 32, o jag startade min Lastmaskin utan motorvärmare.

Så du borde utan problem kunna starta din bil me motorvärmare, tycker du skulle kolla upp batteriet me, då ser man om batteriet är bra elelr inte.
kör volvo v70 n 2,4t

14
Ser att det är lite kufiskt skrivet av mig i första inlägget. menar 10 startförsök med långa gnuggningar per försök. sen när den inte ens tände till ens, så är det inte många batterier som hänger med utan laddning. sen var det dags att ladda batteriet efter dom 10 ggr., Det är bra snurr på startmotorn och bra kondition på batteriet.
Utan som sagt efter ha fått igång bilen nu efter ha gått förbi imobilizern så startade den direkt.

15
har en precis lika dan bil som jag fick liknande problem vid minus grader drog motorn rund men ingenting hände lämnade in bilen och då konstaterede dem att det var 1 spridare som inte fungerade den blev bytt och nu startar den som en klocka. Kan även finnas andra fel sitte visst ett tryck rör före spritarna som skall komma upp i 150 bar innan spridarna öppnas så kan även vara det. hoppas det löser sig /M K
MK