Annons

16
Som jag har förstått så infördes ett uppdaterat bakre hjullager med bättre dammtätning i produktion under -07 (dvs årsmodell -08 för våra bilar). Med tanke på det kunde Hyundai vara generösa med utbytet av dessa.

För övrigt fick jag byta främre hjullager på min SAAB 9000i -86 redan efter 4300 mil. Ingen garanti och ingen goodwill. Det kostade kring 500 kr pga att det var SKFs nya permanentsmorda "evighetslager". Jo tack... På min Audi 100 -87 fick jag byta båda bakre hjullager. Det var "normala" hjullager som kostade ca 200 kr styck och var lätta att byta själv. Således en ganska överkomlig åtgärd och utgift.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Japp, detta gick på 3792:- och det känns inte direkt som en parentes.

Hade det varit fråga om hälften hade jag inte stånkat alls men detta känns inte så. Det är väl klart som korvspad att det inte är meningen att man ska byta alla hjullager efter 10.000 mil som standard. Det intressanta i det hela är att man väljer dålig kvalité som ursäkt hellre än att se det som en enskild produkt med ett fel på. Dock ligger det väl nåt i att man på alla sätt försöker producera stora bilar så billigt så möjligt.

Jag har haft ett antal bilar, har hämtat ut 5 nya bilar och har väl haft tur med dessa. Visst, jag hade en 78'ans Golf som nöp ett bakhjul men den hade å andra sidan nästan 30.000 mil på mätaren.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

18
Nä, 4000 kr är mkt. För övrigt skrev jag fel ovan. SAABen kostade mig 5000 kr att repa framhjulslagret på 1987.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
meter skrev:Då har jag fått lite klarhet i detta ämne.

Säljaren visste inte vad som gällde, verkstaden trodde att de visste vad som gällde och Hyundai Sverige har nu talat om vad som gäller. Ingen sa samma sak.

Den förlängda garantin gäller enheter såsom motor, växellåda, drivlina etc. Lager räknas som förslitningsdetalj, precis som remmar, broms och koppling, och Hyundai själva säger att man nog inte ska räkna med ett hjullager mer än max 10.000 mil. Detta för att de nya lager som kommer på bilar idag är såpass klena i jakten på vikt att de helt enkelt inte håller. Intressant vore att få reda på vad mer de har lättat. Kanske hade jag valt en annan bil med den kunskapen.

Så förutom en serviceintervall på 1500 mil så bör man enligt Hyundai Sverige även kalkylera med minst 12.000 kronor i lagerbyte på en bil som gått upp till 10.000 mil, lagom present till kamremsbytet alltså. En tanke för de som kör mycket.

Har ägt bilar i 25 år och endast en som varit yngre än 10 år har haft problem med lager. En Ford Aerostar med krokig bakaxel där Ford till slut bytte in hela bilen. Lite trist att behöva konstatera att Hyundai nu kommit ner till Fords standard i kvalité.

Detta är nog min sista Hyundai iom att nästa modell förmodligen är lättad till oigenkännlighet.

Jag har lite mer material kring detta ämne och förmodligen kommer det med som en artikel i en tidning framöver. Återkommer om detta.
Idag så är det nog inge bättre hos nån annan biltillverkare, alla strävar ju efter samma sak. Sen är ju inte Hyundai nån dyrare bil heller, det är ju ett billigare alternativ så nånting måste dom ju spara in på.

Alla bilar har sina negativa punkter, sen spelar det ju stor roll på hur man sköter om och handhaver sin bil också.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

20
Jo, såklart. Jag är bara förundrad över hur ett dokumenterat dåligt lager från fabrik kostar mer än till ex. en lagersats till Audi Q7/Porsche Cayenne, som i sin tur hävdar att det är enbart state-of-the-art på de bilarna.

Jaja, jag rättar in mig i ledet och betalar tacksamt så jag kan köra vidare med min bil och hoppas bara de inte har lättat bromssystemet också. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

21
meter skrev:Jo, såklart. Jag är bara förundrad över hur ett dokumenterat dåligt lager från fabrik kostar mer än till ex. en lagersats till Audi Q7/Porsche Cayenne, som i sin tur hävdar att det är enbart state-of-the-art på de bilarna.

Jaja, jag rättar in mig i ledet och betalar tacksamt så jag kan köra vidare med min bil och hoppas bara de inte har lättat bromssystemet också. :)
Har du artnr på lagret? Jag tänkte kolla vad det kostar att ta hem det från en Koreahandlare på nätet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

23
meter skrev:Kan den heta 517503J000?
Jag kollade snabbt på rockauto.com (US) och då hittar jag ett SKF-lager faktiskt.
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=2426704
Tech tip: http://vsm.skf.com/~/media/Files/enUS/A ... 0_003.ashx

Den kostar 207USD. Lägg på moms + frakt (säg 50 USD) så landar vi på ca 2000 SEK. TIMKEN-delar ligger på 129USD grundpris.

Det kanske går att köpa SKF-delar i Europa till ett lägre pris. Lagren är inte billiga i vilket fall.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

24
1 364:- inkl. moms på skruvat.se. 29 spänn till för frakt.

Enligt de själva samma som original. Kan hursom inte vara helt kass även om det är under halva priset för 'orginal'.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

25
ClasseClas skrev:
fridhem skrev:
Molle skrev:Nja läs på: http://www.hyundai.se/2010/begagnatgaranti.shtml

3 års beg.garanti eller max 14.000 mil

Kolla om du uppfyller villkoren...
Oavsett köpeställe???
Nej, bara via Hyundai ÅF.
Måste man själv ha köpt bilen begagnad hos en ÅF. Och om bilen gått 13500 och är från 06, fyller den även då kraven för garanti?

Tanken är ju att jag ska lämna in bilen hos en Hyundai-verkstad angående mitt elfel.. Och har man då en liten chans att få det på garanti så kan man ju försöka ta den:)