Annons

Servicefråga plus klonk i framvagn

1
Hej, Har precis köpt en Santa Fe V6 CM -06

Bor i Stockholm och ska in på 7500-milaservice direkt.

Någon som har ett hum om vad det kan kosta? Tips på bra verkstad?

Har lite klonkande i framvagnen som jag hört att det är rätt vanligt. Vad brukar det kosta att laga?
Mvh Andreas

Santa Fe CM 2006 V6 Exclusive
Annons

2
Det kan vara krängningshämmaren. Den tog slut på min 08 runt 6000 mil. Om det är samma fel borde man kunna yrka på konstruktionsfel.

Hur många här har fått byta krängningshämmare?
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey

3
Ok misstänkte det

Gällande servicen kollade jag först med Bilia som skulle ha 4000:-. Sedan kollade jag med Bilvårdsteknik i Gröndal och där gick det på strax under 2900:-. Så valet blev lätt :)

Dom får även kolla upp klonket så får vi se om det är krängningshämmaren

Passade på att kolla upp 9000 milaservicen som innehåller kamremsbyte hos Bilia. 18.600:- har jag för mig att han sa strax innan jag svimmade ;)

Ska nog gå att hitta billigare...
Mvh Andreas

Santa Fe CM 2006 V6 Exclusive

5
Tunga bilar med hög markfrigång kränger mer än vanliga personbilar. Tror inte andra modeller är mer förskonade.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey

6
Jag bytte båda stab-stagen fram när jag nyss hade inhandlat min Santa.
Kostade typ 1200 för båda fram och tog kanske max 15 min per sida inkl av och på med hjulet.
Riktigt enkla att byta, av med däcket och stagen sitter med 2st 17mm muttrar... rostlösare och lite rengöring av gängorna sen släppte mina utan allt för mycket övertalande :wink:
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

7
Persa,

Köpte du bara bussningar eller ett helt set? Var det ngt. som var krångligt.

Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

8
Evosex, Vilken firma anlitade du för bytet av stagen??
Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

9
Matsli skrev:Persa,

Köpte du bara bussningar eller ett helt set? Var det ngt. som var krångligt.

Mats
Handlade på mekonomen och fick hela stagen med, bytte alltså rubbet...
Kan tänka mig att om dom är riktigt slitna så kan man få svårt att skruva av muttrarna.
Detta eftersom man då måste hålla emot muttern med tex en rörtång, men det är inte hjärnkirurgi vi pratar om.
Stagen sitter lättåtkomlig, av med ett däck sen gör det sig självt hur man gör:-)
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

10
Hej

OK. Jag kollade upp kostnaden för ett komplett stag. Det kostar knappt 700:- hos Mekonomen. Material och arbete hos Hyundai aukt. verkstad kostar 1123:- Verkar slöseri med tid att göra det själv när det endast skiljer ca 400:-. Om allt sitter löst är det efter en koll på staget säkerligen inga problem att byta, men det räcket med att det j...as lite så är det inte mödan värt. Beställer tid imorgon. Jag bytte på garanti vänster stag för 1 år sedan m.a.o vid 6000 mil. Lite tveksam till kvaliten trots allt.

Mats
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size