Annons

AC-lampan slocknar inte

1
Upptäckte idag att AC-lampan inte tycks vilja slockna. Jag kör normalt med ACC i AUTO-läget och ändrar nästan aldrig några inställningar.

Plötsligt såg jag nu alltså att AC-lampan tändes och förblev tänd. Enda sättet att släcka den är att stänga av AC manuellt (och därmed även stänga AUTO-läget).

Jag har prövat med att stänga av ACC helt och efter ett tag starta om den i AUTO-läge, men inget tycks hjälpa. Jag har prövat med både maxtemp och minimitemp inställda liksom diverse andra varianter däremellan. Resultatet blir detsamma dvs lampan lyser.

Det handlar inte om några extremt korta körsträckor utan minst tre mil per körning.

Jag ser ju ingen anledning att kontinuerligt köra med AC igång vid +5 grader, när jag vill ha +22 inne i bilen, så vad gör jag?
Egentligen vet jag ju inte om det handlar om enbart lampan dvs jag har ingen aning om ifall AC faktiskt också snurrar och går och alltså levererar kyla...


/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

2
ACn har en annan funktion också, den avfuktar luften inne i bilen. perfekt på vintern när den lätt blir immig efter en kort tur

Och har du t.ex framruteuppvärming aktiverad brukar också ACn gå igång.

om en AC ska må som bäst ska man ca 1 gång i månaden köra full värme med AC i 10 minuter och sen full kyla med AC i 10 minuter. eller om man gör det tvärtom.

sen är det bra att den går mer än vad som du behöver. oljan i kylmedlet kan även stelna o ställa sig på ett ställe, då kan ackompressorn ta stryk

3
Tack Tiffster! :D
Gissar att du gett mig den rätta föklaringen, för visst 17 var det blött idag. Direkt efter att vi hade oss satt mig (två pers) immade vindrutan igen, för att sen snabbt klarna.
Märkligt bara att jag i drygt fyra år lyckats missa den lysande AC-lampan i liknande situationer. :shock:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

4
Jodå Bengt! Precis samma fenomen har jag upptäckt på vår,
och jag har uppfattat det som att den vill torka insidorna på rutorna då det är blött ute!
Torra och soliga dagar funkar den helt "normalt",
så jag brukar också ha den på "auto" för det mesta...
Däremot fascineras vi lite smått av den där "volvovarningslampan" ( :lol: ),
som stänger luften utifrån - så fort man har en gammal volvo framför sig...! :badgrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Javisst , Läjan! Nu minns jag att även "volvovarnaren" slog till - beror kanske på att HSB:s bil, som står parkerad bredvid min, är just en V70...
Misstänker att Volvo bär på nån smitta... 8)

För övrigt är jag barnsligt förtjust i Satin Beige... :roll:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.