Annons
Annons

17
Fixat!
Det tog verkstan 2 dagar att lokalisera felet.
Först bytte dom ABS-motorn, felet indikerade problem med den, MEN:
det visade sig vara glappkontakt i någon slags kontaktskena under/i den stora relä/säkringsboxen framför torpedväggen.
Kontaktfett löste tydligen problemet.

Teknikern sa att de haft ett fåtal Santor med liknande fel, men inte exakt samma symptom som på min.

Är glad igen. För bilen är så SKÖN, härligt att leka runt i snön nu när det äntligen blivit lite vinter!!!

:P

19
Tack för tipset RockinRolle!!
I think you made my day!! :D
Har nåt glapp som gjort att bilen knappt gått att starta, har bytt batterikabelskorna som satt för löst p.g.a. att servicepersonalen dragit dem för hårt för många ggr, och tack vare det gick de inte längre att dra åt tillräckligt hårt för att de ska sitta fast på batteripolerna. (kabelskorna är för övrigt en jävla smäck-konstruktion, som gjorda för att dras sönder)
Glappet kvarstår tyvärr, och det är inte startmotorn som klickar - strömmen stryps till fler förbrukare, t.ex. radion kräver kod varje gång det glappat.

Ska kolla detta omgående. :2lol:
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

20
Ingen tvekan, Det finns bra och dåliga verkstäder. De sämsta är de som ignorerar felen som de tycker är jobbiga att felsöka efter.

El-fel hör till de värsta därefter oljud. Allt som är intermittent är ett helvete att försöka hitta.

Verkstäder är ovilliga att göra något såvida de inte har en ide om vad det kan vara.

Känn dig lyckligt lottad.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey

21
God Jul alla Hyndor!! :biggrin:

Tänkte bara återkoppla till mitt lilla el-problem.
Hittade faktiskt orsaken idag - batteriets jordanslutning!
Jag har känt på den ett antal gånger hittills men den satt som berget tyckte både jag och min käre bror (som för övrigt jobbar på Hyundai och tipsade mig om jordanslutningen från första början...)
Idag dog bilen helt, och jag demonterade hela säkrings/relä-boxen ännu en gång utan att hitta något fel i nån anslutning där.
Tänkte att det var lika bra att ta 10-ans hylsa och lossa och dra fast jordanslutningen i karossen bara för att vara säker. Den ena skruven av två satt löst, förmodligen har den svetsade muttern på baksidan lossnat... den andra hade gängpaj och var j-igt svår att få loss. Den trasiga skruven byttes ut mot en frisk skruv, och sen dess fungerar allt!!!! :D :wow:
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

22
God Jul även till dig/er, Satanfe! :D :D
Dig har jag missat att hälsa välkommen till Forumet! :oops:
Gör det alltså nu istället!

Tänk vad små fel kan ställa till förtret...! Tur att bror din är mek...! :wink: :wink:

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"