Annons

31
Updatering av förbrukningen.
Nu för tiden ligger jag runt 0.82 L/mil enligt glädjemätaren i bilen.
Enligt faktsik mätning med vad jag tankat i bilen så drar den runt 0.9 L/mil. Bilen har snart gått 2500 mil och för det mesta motoväg 110-140 km/h.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.
Annons

32
Det stämmer ganska bra med mina siffror. 0,86 visade mätaren och då drog den runt 0,95. Det är blandad vinterkörning. På fin sommarväg utan för mycket hemlängtan rör det sig om 0,76 lit/mil vilket inte är illa för en så stor bil.

Hälsningar från Norrbotten
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

33
Abuquir skrev:Updatering av förbrukningen.
Nu för tiden ligger jag runt 0.82 L/mil enligt glädjemätaren i bilen.
Enligt faktsik mätning med vad jag tankat i bilen så drar den runt 0.9 L/mil. Bilen har snart gått 2500 mil och för det mesta motoväg 110-140 km/h.
Om du håller max 110 så kommer din förbrukning att sjunka dramatiskt.
Senast redigerad av brodeur den 04 sep 2008, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.

35
Abuquir skrev:Va, man kan väl inte parkera på motorvägen!? :shock: :wink:
-Man kanske får en gratisresa också.Typ påknuffad bakifrån! :lol:
Nej förlåt, :oops: Upp på spåret igen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Förbrukning Diesel, manuell

37
Hej

Ska nu inom kort efter 2,5 år byta min Santa Fé -06 (första leveransen som kom av nya modellen) mot en ny.

Eftersom första leveransen var utan partikelfilter och färddator är förbrukningen uppmätt mellan tankningar (nästan varje gång). Hur partikelfiltret påverkar vet jag inte.

Förbrukningen har legat mellan 0,78-0,83 och den verkar nästan inte påverkas av typen av körning. Normalt kör jag blandad körning - lite landsväg, lite stad - till jobbet varje dag. Men jag har hamnat innanför intervallet med vinterdäck och takbox till fjällen, likaväl som i 140 på autobahn om sommaren.

38
Har nu tankat bilen för första gången efter inköp! Kan redovisa dessa förbrukningssiffror:

55mil ren motorvägskörning med tom bil (med mig själv som enda last) i 130-140km/h: 0.86l/mil. Färddatorn redovisade 0.8l/mil så den är som ni tidigare påpekat lite av en glädjemätare.
Måste säga att det är ok för en så tung och stor bil!
/Gustaf
Santa Fe (CM) -07 CRDi A5 Exclusive,

Re: Förbrukning Diesel, manuell

39
dspjern skrev:Hej

Ska nu inom kort efter 2,5 år byta min Santa Fé -06 (första leveransen som kom av nya modellen) mot en ny.

Eftersom första leveransen var utan partikelfilter och färddator är förbrukningen uppmätt mellan tankningar (nästan varje gång). Hur partikelfiltret påverkar vet jag inte.

Förbrukningen har legat mellan 0,78-0,83 och den verkar nästan inte påverkas av typen av körning. Normalt kör jag blandad körning - lite landsväg, lite stad - till jobbet varje dag. Men jag har hamnat innanför intervallet med vinterdäck och takbox till fjällen, likaväl som i 140 på autobahn om sommaren.
Partikelfiltret påverkar nog negativt. Speciellt om man kör kortare sträckor så det inte hinner brännas ur ordentligt.

40
Tar upp en gammal tråd här.
Men jag undrar om det finns någon som lagt märke till om det blir någon stor skillnad om man använder motorvärmare "alltid" istället för att kallstarta bilen "alltid", det borde ju få ner förbrukningen till 0.70-0.75L/mil eller?

41
Mr2T skrev:Tar upp en gammal tråd här.
Men jag undrar om det finns någon som lagt märke till om det blir någon stor skillnad om man använder motorvärmare "alltid" istället för att kallstarta bilen "alltid", det borde ju få ner förbrukningen till 0.70-0.75L/mil eller?
Er vel kansje ikke lett å måle så lave forbruk vinterstid tror jeg, selv med motorvarmeren i bruk.... Her hos meg er det flere elementer som drar opp forbruket om vinteren.

jeg kjører med nokså grovmønstrede piggdekk, Jeg kjører med skiboks hele vinteren, det er saltet oftest kun på hovedvegene, med mye slaps og snø på sideveier, men og en del på hovedveien, til snøen er vekk.

Disse elementene gjør nok at det går noe ekstra..... her i byen går det jevnt over 0,9-1L pr mil om vinteren om kona kjører, og litt mer om jeg kjører mest.... for jeg er nok noe tyngre på gassen enn henne.

Motorvarmeren plugger jeg når det nærmer seg -10 ute.... og varmeren er en oljevarmer, og bilen er manuell giret

42
En oljevärmare är ju aldrig fel, men jag tror att de flesta har en vanlig elektrisk vattenvärmare, man bör ju använda värmaren även på sommaren, men kortare tid förstås. Vad jag har förstått så tar CRDI'n ungefär en liter per mil på vinterhalvåret utan någon motorvärmare alls?!

43
Hei

I følge forhandleren her, så selger de ikke særlig med vannvarmere her lenger, det er Oljevarmere som monteres når folk vil ha elektrisk motorvarmer. Dette er min tredje santa. Den første, en 03 mod CRDI, den hadde jeg vannvarmer på, mens på den 06 modellen, en CRDI VGT, den hadde oljevarmer, noe også 09 modellen jeg har nå, også har.

Ja, ca literen går det nok ja, som du sier.

44
Hmm, börjar nästan undra om min Fe går på tre burkar... :wink:
Hittills har datorn visat 0,68-0,70 l/mil, men verkligheten är
0,79-0,80 l/mil, oavsett om jag har gubbkört eller lekt biltjuv 8)
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

45
Jeg kjørte fra Ålesund til Lillehammer for noen uker siden. Kjørecomputeren viste da 0,66 til og 0,65 fra Lillehammer. Dette var med piggdekk. (Santa Fe 2,2 CRDi 2008, chippet).

På småkjøring her i Ålesund, viser nå kjørecomputeren 1,05 liter/mil.
GAS