Annons

Bilköpartips till en blivande(?) Hyundaägare?

1
Hej!

Kastar mig in i detta forum trots att jag för närvarande även är medlem i Citroenakuten,,,forum för Citroen,
När jag köpte min C3 2007 var det snålt med små miljödieslar så C3 med sina 110 Hk kändes rätt då. Den förbrukar cirka 0,5 l mil vilket i alla fall då var rätt så svårslaget.
Är inte enormt missnöjd med bilen men det känns som om tiden sprungit ifrån den. Det har varit en hel del småfel och utan garantier och försäkringar hade det blivit en mardröm :( .
Maskinförsäkringen vid 9700 mil(!) räddade ett växelådsbyte a 18 000...
Min ytterst kompetenta bilverkstad lovordar Hyundai och enligt honom är kvalitén mycket bra.
Jag har provkört både I20 och I30 och den sistnämnda med 115Hkr känns verkligen pigg och med en utmärkt komfort.Som tidigare SAAB ägare 9-3 sport sedan -04...kändes det nästan som att sitta i en svensk bil.
Fick lite av en "storbilskänsla" i den.
Kanske lite överpatriotisk bedömning..men..men.

Så ett par frågor:

Har två objekt jag tittar på. En I30 kombi -10 E-base plus 90 Hkr
En annan combi coupe I30 -11 E-sense 115 Hkr.
Båda dieslar givetvis.

Upplevs 90 hästaren som lite seg i jämförelse med den större motorn?
Om man bortser från motorn är E-sense paketet "prisvärt"?
Jag ser ju på utrustningslistan men det verkar kretsa kring mindre saker som elhissar bak, 2 extra högtalare..sportratt...farthållare.
Men bättre finish och smådetaljer kan ju göra skillnad.
Sedan undrar jag om kombi kontra combi coupe. Är det någon skillnad i köregenskaper..eller handlar det "bara" om bagageutrymme och estetiskt intryck?
Slutligen undrar jag om min bilmekaniker har rätt..är Hyundai en välgjord bil med hög kvalité?
En annan fråga som jag väl iof kunde fått svar på av återförsäljaren är ju nybilsgarantin. Krävs auktoriserad Hyundaiverkstad för att den skall gälla?

Tacksam för tips och råd av er som säkert kan allt om bilen ifråga..annars häckar man inte på ett sånt här forum :D
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Mangbg! :D :D
Kan själv för lite om just de modellerna du är ute efter, men kan bara intyga att din bilmek har alldeles rätt! :D :D
Du får ganska säkert fler goda råd här inom kort...
Under tiden kan du ju kika på länken i denna tråden...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=3279

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejsan Mangbg .
Jag har haft en i 30 , 2,0 (bensin) sport automat 08 .
Jag var imponerad av både kvalite och utrustningsnivå på den .
Den upplevdes som större på insidan än utsidan . När vi flyttade så fick jag in 22 banankartonger i den med fällt baksäte . observera att det var inte en kombi .
Så mitt omdömme om i 30 är att det är mycket bil för pengarna oavsett vilken modell du väljer .
Föresten min syrra har en cittra c8 och precis som du har hon haft mycket problem med den bla motorras ( visserligen garantiåtgärd )
plus massor av elfel och givare som strejkar .

Väntar nu på min tredje hyundai och jag har så här långt inte blivit besviken på något .
Jag önskar dej lycka till i ditt bilval.

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

6
Min egen är en kombi 115 hk. Ha kört halvkombin med 90 hk kanske 15 mil.. Jag tycker körmässigt inte att det skiljer ngt öht i hur bilarna uppträder på vägen. Dock märker man att det skiljer 25hk när man gör omkörningar, dvs vid lite högre varvtal än normalt. Lite mer kick i 115versionen är det allt. Men vid "vanlig" körning märker man ingen skillnad.
Hyundai I30 1,6D blue 2010