Annons

Check engine

1
Hei.
Da vi kjörte ombord på fergen med et tungt släp tände check engine lampen. Valgte å kjöre ombord. Et gult lys på venstre side av instrumentbordet lyste under hele reisen i Polen. Da vi kjörte i land i Ystad på hjemvei slukket den. Bilen fungerte hele reisen helt normalt og med normal dieselforbrukning. Bör jeg ta kontakt med verkstdet? Nå er jo alt normalt igjen.

Mvh.
Rolf
Annons

2
Hej Rolf!
Jag hade nog gjort ett besök på verkstaden för att kolla...! :idea:
Felkoden ligger kvar i minnet även om lampan släcks efter ett tag!
Bara för att det inte skulle vara något allvarligare, menar jag...? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Håller med läjan..
åk in och få det uppkollat..
troligas bara ett mindre problem men bättre att få veta.. ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Skäreläjan skrev:Hej Rolf!
Jag hade nog gjort ett besök på verkstaden för att kolla...! :idea:
Felkoden ligger kvar i minnet även om lampan släcks efter ett tag!
Bara för att det inte skulle vara något allvarligare, menar jag...? :wink:
Jag kollade med verkstaden i dag. Eftersom jag har ca 500 mil till service ska dem kolla loggen då. Eftersom allt värkar funka normalt tyckte dom inte att detta var något man måste kolla direkt. Det ska bli interessant å se vad den har reagerat på.

Mvh. Rolf

Re: Check engine

5
Rolf skrev:Hei.
Da vi kjörte ombord på fergen med et tungt släp tände check engine lampen. Valgte å kjöre ombord. Et gult lys på venstre side av instrumentbordet lyste under hele reisen i Polen. Da vi kjörte i land i Ystad på hjemvei slukket den. Bilen fungerte hele reisen helt normalt og med normal dieselforbrukning. Bör jeg ta kontakt med verkstdet? Nå er jo alt normalt igjen.

Mvh.
Rolf
Hemlängtan!
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Check engine

6
Rolf skrev:Hei.
Da vi kjörte ombord på fergen med et tungt släp tände check engine lampen. Valgte å kjöre ombord. Et gult lys på venstre side av instrumentbordet lyste under hele reisen i Polen. Da vi kjörte i land i Ystad på hjemvei slukket den. Bilen fungerte hele reisen helt normalt og med normal dieselforbrukning. Bör jeg ta kontakt med verkstdet? Nå er jo alt normalt igjen.

Mvh.
Rolf
Hei

jeg hadde tatt kontakt med merkeverkstedet, for ikke umulig det ligger en feilkode lagret i hjernen på bilen.... kan være lurt og vite hva dette er om det ligger noe der.....

Re: Check engine

7
vegard skrev:
Rolf skrev:Hei.
Da vi kjörte ombord på fergen med et tungt släp tände check engine lampen. Valgte å kjöre ombord. Et gult lys på venstre side av instrumentbordet lyste under hele reisen i Polen. Da vi kjörte i land i Ystad på hjemvei slukket den. Bilen fungerte hele reisen helt normalt og med normal dieselforbrukning. Bör jeg ta kontakt med verkstdet? Nå er jo alt normalt igjen.

Mvh.
Rolf
Hei

jeg hadde tatt kontakt med merkeverkstedet, for ikke umulig det ligger en feilkode lagret i hjernen på bilen.... kan være lurt og vite hva dette er om det ligger noe der.....
Jepp ;-)
Merkeverkstedet er kontaktet og de ble ikke stressa av dette :-) Vi ser på feilkoder på neste service, samtidig med at de foretar hjulstillingskontroll.

Re: Check engine

8
vegard skrev:
Rolf skrev:Hei.
Da vi kjörte ombord på fergen med et tungt släp tände check engine lampen. Valgte å kjöre ombord. Et gult lys på venstre side av instrumentbordet lyste under hele reisen i Polen. Da vi kjörte i land i Ystad på hjemvei slukket den. Bilen fungerte hele reisen helt normalt og med normal dieselforbrukning. Bör jeg ta kontakt med verkstdet? Nå er jo alt normalt igjen.

Mvh.
Rolf
Hei

jeg hadde tatt kontakt med merkeverkstedet, for ikke umulig det ligger en feilkode lagret i hjernen på bilen.... kan være lurt og vite hva dette er om det ligger noe der.....
Jag skulle också kollat upp felkoden... så det inte blir tvärstop nästa gång motorlampan tänds. :shock:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

Re: Check engine

9
Rolf skrev: Jepp ;-)
Merkeverkstedet er kontaktet og de ble ikke stressa av dette :-) Vi ser på feilkoder på neste service, samtidig med at de foretar hjulstillingskontroll.
Lite liv till detta tema:
Efter besök på verkstaden fick jeg detta mail:

Hej Rolf,

Här kommer felkoderna.

P0700, Transmission controll system
P0741, Torque Connecter clutch, circut performence or stuck off.

Vad jag förstod från verkstaden så är det inget fel på bilen, bilen tror att det är fel på bilen då du inte kör med husvagnen.
då bilen har vant sig att köra med tunglast och sen helt plötsligt blir jätte lätt när du koppla bort husvagnen så reagera den och tror att det är fel.

----

Det är lite tvert om i förhållande till vad hon skriver här. Vid tungt släp tänder lampan efter ungefär 10 mil. Den släcker 20-30 mil efter släpet är kopplat från. Händer endast med släp över ca ett tonn. Det märks inget på bilens växellåda; allt är normalt - men lampan lyser. Och detta händer alltid vid tungt släp över längra distans. Någon som har varit med om samma?

Mvh. Rolf

10
Hej alla jag har ett liknande fel när jag har dragit husvagnen så hände inget men sedan när jag körde utan vagn efter ca: 16 mil i ett sträck då tände sig lampan men när bilen stått still i ca: 2 timmar då var den släkt glad i hågen kör hem ställer bilen efter en vecka startar igen då tänder sig lampjäveln sig igen vågar man köra med den tänd och hoppas att inget händer
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

11
polar680ds skrev:Hej alla jag har ett liknande fel när jag har dragit husvagnen så hände inget men sedan när jag körde utan vagn efter ca: 16 mil i ett sträck då tände sig lampan men när bilen stått still i ca: 2 timmar då var den släkt glad i hågen kör hem ställer bilen efter en vecka startar igen då tänder sig lampjäveln sig igen vågar man köra med den tänd och hoppas att inget händer
Nog hade jag åkt till verkstaden för en koll...
Kan ju vara ett enkelt fel, men för att vara på den säkra sidan, "Check Engine" betyder ju som sagt "Kolla Motorn"! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
polar680ds skrev:Hej alla jag har ett liknande fel när jag har dragit husvagnen så hände inget men sedan när jag körde utan vagn efter ca: 16 mil i ett sträck då tände sig lampan men när bilen stått still i ca: 2 timmar då var den släkt glad i hågen kör hem ställer bilen efter en vecka startar igen då tänder sig lampjäveln sig igen vågar man köra med den tänd och hoppas att inget händer
Hej.
Vad du beskriver är exakt vad Hyundai-värkstaden skickade på mail till mig:
Vad jag förstod från verkstaden så är det inget fel på bilen, bilen tror att det är fel på bilen då du inte kör med husvagnen.
då bilen har vant sig att köra med tunglast och sen helt plötsligt blir jätte lätt när du koppla bort husvagnen så reagera den och tror att det är fel.


Problemet är altså inte obekannt. Nu har jag haft dette 5-6 ganger vid körning med släp, och tar det hela lungt. Men, Hyundai borde titta på problemet - om det nu är ett tekniskt problem eller elektronik problem.
Tror du kan ta detta lungt, även om "Check engine" tänder.

Mvh. Rolf

13
Hei

Dette gjelder bare biler med automat eller????

Jeg har en husvogn med totvekt på 2160 kg, som jeg kjører MYE med, og har aldri hatt noen feilkode som dere nevner nå, men jeg har manuellgir da...

14
vegard skrev:Hei

Dette gjelder bare biler med automat eller????

Jeg har en husvogn med totvekt på 2160 kg, som jeg kjører MYE med, og har aldri hatt noen feilkode som dere nevner nå, men jeg har manuellgir da...
Hei Vegard.
Disse feilkodene handler om pussigheter i automatkassa, så du slipper unna denne typ feil :D
Mvh. Rolf

15
Hej.

En tråd på 18 månader här nu…
Eftersom fler tydligen har haft trassel med automatlåda/felkoder/släp skriver jag lite om vad som händ på senaste:

Check engine tänder till när jag har tungt släp bakom bilen. Jag berättade om problemet vid varje service. Vid 10500 mil service tyckte värkstaden det var dags att hitta felet. Dom kopplade sensorer direkt till lådan – och fick fram att ett tryck var fel. Därefter plockade dom ut en platta med ventiler och ställde den tillbaka med rätt moment. Ingen bättring :-(
Ett mätinstrument blev hemskickat från Stockholm. Trycket över en ventil var för lågt.

Verkstaden bytte lådan mot en fabriksrenoverad med garanti.
* Hyrbil, nytvättad bil med ”ny” låda – kostnad 0,-

Har nu rullat ca 150 mil, varav 45 med husvagn: Allt lugnt :-)

Mvh. Rolf - jättenöjd med bil och service !